در بخش اول از معرفی کنسول گوگل ، نکاتی کلی را در ارتباط با کنسول گوگل یا GSC خواندید. نحوه ی شروع ثبت نام و استفاده از گوگل کنسول را نیز معرفی کردیم و خواندید که برای دریافت اطلاعات وب سایت شما توسط کنسول گوگل ، نیاز به زمان دارید که شاید چند روز تا چند هفته زمان بر است. در ادامه ،با بخش های کاربردی این کنسول آشنا می شوید.

آشنایی با بخش های مختلف کنسول گوگل

بعد از این که اطلاعات شما در کنسول دریافت و اسکن شد ، بخش های متنوع زیادی در این کنسول دیده میشود که هر یک کاربرد خاص خود را دارند. در وهله ی اول سوالی که برای عمده ی کاربران مطرح میشود این است که هر چند وقت یک بار باید وارد کنسول گوگل شد و اطلاعات را بررسی کرد؟ یا این که روی چه قسمت هایی باید تاکید بیشتری داشت و چه قسمت هایی مهم تر هستند.

در ادامه پاسخ سوال های خود را می خوانید.

هرچند وقت یک بار باید از وارد حساب کاربری خود در کنسول گوگل شویم؟

بسته به فعالیت وب سایت شما و این که روزانه چند مطلب در وب سایتتان منتشر میشود، این میزان متفاوت است.اما برای وب سایت های معمولی که بازدید متوسطی دارند ، ماهانه یک الی دو مرتبه کافی است.

چه بخش هایی از کنسول گوگل از سایر قسمت ها مهم تر است؟

همان طور که گفته شد در کنسول گوگل بخش های زیادی میبینید که شاید تمرکز زیاد روی هر بخش ضروری نباشد. آن قسمت هایی که ما روی آن ها تاکید بیشتری داریم عبارتند از:

  • robots.txt tester
  • Fetch as Google
  • Crawl Errors
  • Content Keywords
  • Index Status
  • Search Analytics
  • HTML Improvements
  • Structured Data
  • Sitemaps

در ادامه هر بخش را به تفصیل توضیح خواهیم داد:

بخش Structured Data در کنسول گوگل

زمانی که گوگل نتایج جست وجو را به کاربر نشان می دهد، این نتایج حاوی بخش های خاص و کلمات کلیدی می باشند. کافیست که شما یک کلمه را در باکس جست وجو تایپ کنید تا گوگل به شما جست وجو های مشابه را نمایش دهد. این نمایش، بر اساس میزان متوسط نمایش هر مطلب ، نام یک شخص و یا یک مورد خاص و… صورت میگیرد. برای افراد معمولی و یا اماکن ، کافیست نام یا محل را جست وجو کنید که گوگل نیز همان را مستقیما نمایش میدهد.

Structured data یا داده های از پیش تعیین شده ، یک متد استاندارد برای نمایش جزییات مرتبط با جست وجو می باشد که به موتور های جست وجو کمک می کنند تا یک کلمه ای را که توسط کاربران جست وجو میشود را بهتر آنالیز کند و پاسخ بهتری را ارائه دهد.

در صورتی که محتوای وب سایت شما خاص است و به صورت معمول در صفحه ی اول نتایج گوگل نمایش داده میشود ، بسیار ضروری است که به داده های از قبل تعیین شده یا همین بخش Structured data در گوگل توجه بیشتری داشته باشید تا کیفیت نمایش وب سایت شما افت پیدا نکند.

در صورتی که در تم شما ، قابلیت های لایت کردن بخش هایی که کاربر جست وجو کرده است وجود ندارد ، در کنسول گوگل از مدت ها قبل ابزار Data Highlighter وجود داشته است که کلمات کلیدی و تگ های موجود در متن را ، در صورتی که با جست وجوی انجام شده مطابقت داشته باشد ، های لایت می کند. زمانی که تگ های یک پیج از وب سایت شما توسط گوگل ، های لایت شود ، سایر تگ های موجود در پبج ها نیز به همین منوال های لایت میشود.

بخش HTML Improvements در کنسول گوگل

ربات های گوگل ، وب سایت شما را کراول می کنند و هر موردی که در ارتباط با کدهای html باشد ، برای بهبود نمایش وب سایت شما در انواع مرورگر ها را به خاطر میسپارند. این موارد در بخش HTML Improvements در کنسول گوگل قابل مشاهده هستند.  رایج ترین مواردی که در این بخش از کنسول به کاربران تذکر داده میشود عبارتند از:

کپی شدن توضیحات متا

کوتاه یا بلند بودن توضیحات متا

نکات مرتبط به تگ های عناوین استفاده شده در متن

اخطار در ارتباط با محتواهایی که قابل ایندکس شدن نیستند.

بخش Search Analytics در کنسول گوگل

این بخش ، دقیقا زیر تب Search Traffic قرار دارد و در مجموع یک ارزیابی جامع روی کیفیت نمایش وب سایت شما خوهد داشت. به یاد داشته باشید که نمایش وب سایت با کوئری های خاص ، به این معنا نیست که ترافیک کلی وب سایت شما ناشی از حضور آن کوئری است. این که کدام کوئری مناسب وب سایت و محتوای آن است را باید قبل از طراحی یک قالب در نظر داشت.

در کنسول گوگل و تب آنالیز ، گوگل به شما پیشنهاد می کند که کوئری ها را بر اساس بر اساس دفعات کلیک دسته بندی کنید. سپس خود گوگل ، کوئری هایی را که تایپ کرده اید را در یک شکل مشخص ترسیم می کند و سپس نشان می دهد که ترافیک اصلی وب سایت ناشی از حضور کدام کوئری است.

برای انجام این کار ، مطابق شکل زیر ، ۴ باکس مربوطه را تیک بزنید.

آشنایی با بخش های مختلف کنسول گوگل

click: به این معناست که چند مرتبه کاربری با استفاده از کوئری ها وارد وب سایت شما شده است.

impressions: بازخورد ها

ctr : نمایش زمان حضور کاربر در وب سایت به صورت درصدی (lick through rate)

position: بخش هایی از وب سایت که کاربران بیشتر روی آن تمرکز دارند.

باقی توضیحات را در بخش بعدی مطالعه خواهید کرد.