با قیمتی معادل ایکس باکس وان ایکس چه کامپیوتری می‌توان ساخت
برای علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری که به دنبال قدرت پردازش بالا هستند، هیچ دستگاهی بهتر از یک کامپیوتر مخصوص بازی نخواهد بود؛ اما کنسول بازی ایکس باکس وان ایکس شرکت مایکروسافت که در جریان نمایشگاه E3 2017 معرفی شد، چالش بزرگی سر راه کامپیوترهای مخصوص بازی قرار داده است. با توجه به گران بودن قطعات کامپیوتری، مونتاژ کردن کامپیوتری مثل کنسول ایکس باکس وان ایکس که بتواند با قیمت ۵۰۰ دلار، بازی‌ها را با دقت ۴K اجرا کند، کار راحتی نخواهد بود؛ به همین دلیل در ادامه قصد داریم به بررسی پیکربندی دو کامپیوتر می‌پردازیم که نزدیک‌ترین قیمت را به Xbox One X دارند و می‌توانند بازی‌ها را با دقت ۴K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا کنند.
 کامپیوتر شماره‌ی ۱
ارزان‌ترین کامپیوتر ممکن

برای شروع، به ساخت ارزان‌ترین رقیب ایکس باکس وان ایکس در دنیای کامپیوترهای مخصوص بازی می‌پردازیم.

نوع قطعه    نام قطعه    قیمت (دلار)
پردازنده    AMD FX-8300 (3.3GHz, 8-core)    90
مادربرد    ASRock 970 Pro3 R2.0 ATX AM3+    45
رم    Patriot Signature 8GB DDR3/1600 (1x8GB)    47
کارت گرافیک    Gigabyte Radeon RX 580 8GB Gaming 8G    266
حافظه‌ی داخلی    Western Digital 1TB Caviar Blue 3.5” 7200RPM HDD    50
درایو نوری    LG UH12NS40 Blu-Ray Drive    43
منبع تغذیه    Thermaltake SMART 550W 80+ Bronze    35
کیس    Thermaltake Versa H21 ATX Mid Tower    34
سیستم‌عامل    Windows 10 OEM license    32
هزینه‌ی ارسال    –    10
مجموع    –     652

نکات مربوط به این کامپیوتر:

    قیمت قطعات مربوط به ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ است.
    هزینه‌ی ارسال قطعات هم در نظر گرفته شده است.
    مادربردهای ارزان‌قیمت مبتنی بر سوکت +AM3 مثل ASRock 970 Pro R2.0، فاقد تراشه‌ی ارتباط بی‌سیم (Wi-Fi) هستند؛ پس اگر به Wi-Fi نیاز دارید باید مادربردی بهتر تهیه کنید یا یک مبدل Wi-Fi بخرید.
    برای اطلاعات بیشتر در مورد این قطعات، بخش «جمع‌بندی کامپیوتر» را بخوانید. ‌

کامپیوتر شماره‌ی ۱ زیر ذره‌بین

اگر بخواهیم قطعات این کامپیوتر را با قطعات داخلی ایکس باکس وان ایکس مقایسه کنیم، به برتری‌های هرکدام پی می‌بریم؛ کامپیوتر انتخابی ما، قدرت و انعطاف بیشتری دارد ولی ایکس باکس وان ایکس دارای بدنه‌ای جمع‌وجورتر است و همخوانی بیشتری بین سخت‌افزار و نرم‌افزار آن وجود دارد.

برای ایکس باکس وان ایکس، مایکروسافت از یک تراشه‌ی اختصاصی APU استفاده کرده که پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی و رم را در خود جای داده است. این تراشه، هشت هسته با معماری x86 و فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز، ۴۰ واحد پردازشی Radeon با فرکانس ۱۱۷۲ ‌مگاهرتز و ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 دارد. برای کامپیوتر‌های شخصی، امکان خرید چنین تراشه‌ای وجود ندارد؛ بنابراین باید تک‌تک قطعات را به‌صورت جداگانه خریداری کرد. کامپیوتر پیشنهادی ما از یک پردازنده‌ی مرکزی AMD FX-8300 در کنار ۸ گیگابایت رم از نوع DDR3 با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز و یک کارت گرافیک RX 580 ساخت شرکت ای‌ام‌دی با ۸ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی، استفاده می‌کند.

RX 580

این کامپیوتر قدرت کافی برای اجرای اکثر بازی‌ها با دقت ۴K و تنظیمات میانی فراهم می‌کند؛ ولی در نهایت ممکن است که بازی‌ها در کنسول ایکس باکس وان ایکس، روان‌تر یا با تنظیمات گرافیکی بالاتری اجرا شود. به‌علاوه برخلاف کامپیوترهای شخصی، سازندگان بازی‌های ایکس باکس وان ایکس می‌توانند بازی‌ها را برای تراشه‌ی این دستگاه بهینه‌سازی کنند.

مایکروسافت مشخصات حافظه‌ی داخلی ایکس باکس وان ایکس را اعلام نکرده است؛ ولی بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که این کنسول، یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی دارد که پهنای باند آن ۵۰ درصد بیشتر از Xbox One است. مشخص نیست که این ۵۰ درصد دقیقا به چه معنی است؛ شاید به‌جای رابط SATA II از SATA III استفاده شده و شاید هم یک حافظه‌ی ترکیبی SSHD در ایکس باکس وان ایکس قرار داده شده باشد. در هر صورت، ما برای پایین نگه‌داشتن هزینه‌ی ساخت کامپیوتر، از یک هارددیسک یک ترابایتی شرکت وسترن دیجیتال با سرعت چرخش ۷۲۰۰ دور بر دقیقه استفاده کردیم.