با بررسی گذشته، آینده روشن تری برای کسب و کار خود بسازید
بُردها، باخت‌ها و شکست‌های خود را مستند کنید. این یک راه عالی برای یادگیری و پیشرفت است. در برخی کسب و کارها برخی نکات بدیهی است. مثلا دیگر هیچ شرکت و فروشگاهی را نخواهید دید که در روزهای شلوغ (یا روزهایی مانند جمعه سیاه) به اندازه کافی فروشنده نداشته باشد، در روزهایی که مناسبت‌های خاصی وجود دارد تعطیل باشد؛ یا مثلا در آخرین شب‌های سال زود تعطیل کند. فروشگاه‌ها با دانستن و پیش‌بینی برنامه زمانی، سعی می‌کنند خود را برای این روزها و فشارهای کاری مربوطه آماده کنند. اما همه مشاغل و کسب و کارها به این سادگی قابل پیش‌بینی نیستند.

به‌جای آنکه از اشتباه کردن یا بدشانسی‌های مرتبط با از دست دادن یک موقعیت خوب خسته و دلزده شوید، می‌توانید از تجربه‌ها و آنچه برای خود مستند کرده‌اید؛ هزار نکته بیاموزید. چگونه؟ با زومیت همراه باشید:
۱. از تقویم‌ دیجیتال استفاده کنید

یکی از بهترین مزایای تقویم‌های تحت وب امکان «تکرار» در آن‌ها است. مثلا می‌توانید با اضافه کردن هر مناسبت خاص و تکرار آن در ماه/سال و بهره‌گیری از گزینه یادآوری، خود را برای هر مناسبت از پیش‌ آماده کنید. اما علاوه بر مناسبت‌ها، شما می‌توانید پس از گذشت یک سال از کسب و کار خود نگاهی به عملکردتان در روزهای مشابه سال قبل داشته باشید و برآوردی از فراز و نشیب‌های کاری، فروش و ارتباطات به دست آورید. حتی می‌توانید با نگاهی به این الگوی تغییرات و بازدهی شرکت در روزهای مختلف، برای مرخصی کارمندان خود برنامه‌ریزی بهینه‌ای داشته باشید.
۲. برد و باخت‌ خود را مستند کنید

درس گرفتن از اشتباهات نکته‌ای است که همیشه یاد گرفته‌ایم؛ اما نباید فراموش کنید که بردها و نقاط قوت خود را نیز گاهی ارزشمند بشمارید و آن‌ها را جشن بگیرید. البته جشن گرفتنتان باید به این شکل باشد که به زمان‌ها و چگونگی رخ دادن آن‌ها توجه کنید. مثلا در مدیریت یک کمپین بازاریابی، زمان‌بندی و نرخ پاسخگویی و واکنش را اندازه‌گیری کنید. در این مثال، به میزان واکنش‌ها به ایمیل‌هایی که در ساعت‌های مختلف روز می‌فرستید، دقت کنید و ببینید کدام زمان بهترین بهره‌وری را به شما می‌دهد. این کار را برای بازه‌های زمانی طولانی‌تر نیز می‌توانید انجام دهید. سپس موفقیت‌هایی را که به دست آورده‌اید، یادداشت کنید و با به دست آوردن زمان‌های درست، رسیدن به بهترین نتیجه را برای خود میسر کنید.

شکست و موفقیت
۳. اعضای تیم خود را برای همراهی بیشتر تشویق کنید

علاوه بر دو نکته‌ای که در بالا ذکر شد، کلید یادگیری از گذشته و ساختن الگوهای موفق برای آینده، این است که به‌عنوان مدیر اجرایی کسب و کار، شما تنها کسی نیستید که باید از مستندسازی و دانشی که برایتان فراهم می‌کند، درس بگیرید. هر یک از اعضای تیمی که با شما در این کسب و کار همراه‌اند، ارزشمند هستند و یادگیری و دیدگاه آن‌ها در ادامه راه نیز بسیار ارزشمند است. این مستندسازی و یادگیری از گذشته باید به یک فرهنگ سازمانی تبدیل شود؛ سعی کنید به آن‌ها بیاموزید که تنها یک تماشاگر نباشند و نقش مؤثرتری در سازمان ایفا کنند. مثلا با یک ویدئوی آموزشی نقش و تأثیرشان را به آن‌ها یادآور شوید و با دادن دسترسی به تقویم دیجیتال، امکان اضافه کردن روزهای مهم را برای آن‌ها ایجاد کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که مدیریت یک کسب و کار یعنی پذیرفتن این نکته که کنترل بعضی چیزها از دست شما خارج است و زمان‌هایی وجود دارد که اتفاق‌هایی (بعضا عجیب و خنده‌دار) در شرایطی غیر قابل انتظار رخ می‌دهند. اما داشتن یک برنامه زمانی و آمادگی‌های پیشین و همچنین یادگیری از گذشته به شما کمک می‌کند در شرایط پیش‌بینی نشده با استرس کمتر، مدیریت بهتری داشته باشید و راه‌های رسیدن به مقصود را بهتر و مؤثرتر پیدا کنید.