انواع خدمات Port Security
همانطوری که در زیر مشاهده میکنید دستورات متعددی برای قابلیت Port Security وجود دارد که هر کدام دارای تنظیمات خاص خود می باشند ، در ادامه با چند عدد از مهمترین این دستورات آشنا خواهید شد :
۱

switchport port-security maximum {max # of MAC addresses allowed}
شما با استفاده از این دستور میتوانید به سویچ بگویید که تعداد بیشتری آدرس MAC را از پورت سویچ قبول کند و پیشفرض یک آدرس سخت افزاری را در نظر نگیرد . اگر شما یک هاب یا سویچ لایه دو دارید که دارای ۱۲ پورت هست و به این پورت از سویچ متصل شده است می توانید عدد ۱۲ را برای این مقدار MAX در نظر بگیرید و به هر ۱۲ پورت اجازه دسترسی به سویچ را بدهید . اما همیشه به یاد داشته باشید که حداکثر تعداد آدرس های MAC که میتوان برای هر یک از پورت های سویچ در نظر گرفت ۱۳۲ عدد است .
۱

switchport port-security violation {shutdown | restrict | protect}
این دستور به سویچ میگوید که در صورتیکه تعداد آدرس های MAC این پورت سویچ از حد مجاز خارج شد چه عکس العملی نسبت به پورت مورد نظر انجام دهد . پیشفرض این است که پورت مورد نظر خاموش یا Shutdown شود . اما شما میتوانید با استفاده از گزینه restrict در صورت بروز چنین مشکلی مدیر شبکه را در جریان بگذارید و یا با استفاده از گزینه protect می توانید بگویید که صرفا از آدرس های MAC تعیین شده در سویچ استفاده شود و سایر ترافیک از MAC های اضافی مسدود یا به اصطلاح drop شوند .
۱

switchport port-security mac-address {MAC address}
شما با استفاده از این دستور می توانید بصورت دستی آدرس های سخت افزاری مورد نظرتان را به سویچ معرفی کنید و دیگر از قابلیت سویچ در یافتن اتوماتیک و dynamic آدرس های سخت افزاری خود داری کنید . البته به خاطر داشته باشید که شما می توانید با استفاده از محدوده آدرس های MAC نیز همین محدودیت ها را اعمال کنید به جای اینکه تک تک آدرس های را وارد کنید ، به مثال زیر توجه کنید :
۱
۲
۳

Switch)# config t
Switch(config)# int range fastEthernet 0/1 – 24
Switch(config-if)# switchport port-security

اما در بکار بردن دستور بالا بسیار دقت کنید ، مخصوصا زمانی که این دستورات را بر روی پورت Uplink سویچ وارد میکنید که معمولا به دستگاه های دیگر متصل شده است . در این حالت به محض اینکه درخواستی از سویچ دیگری وارد شود کل پورت shutdown میشود و ….