سلام به شما کاربران عزیز، امیدوارم که حالتون خوب باشه . با اموزشهای امروز ما که درمورد jquery همراه باشید.چندین راه برای افزودن کتابخانه ی jQuery به پروژه و استفاده از آن در صفحات وجود دارد که در زیر شرح داده است:

دانلود چارچوب کاری jQuery از سایت jQuery.com وlink کردن (پیوند دادن) آن به صفحه وب از طریق تگ

استفاده از یک CDN (شبکه ی تحویل محتوا) مانند Google و اضافه کردن آدرس URL (مکان یکنواخت منبع) آن به صفحه وب به واسطه ی تگ

CDN، سرواژه ی کلمات Content Delivery Networks است (شبکه ی تحویل محتوا).شبکه تحویل محتوا (به انگلیسی: Content Delivery Network) که به اختصار CDN نیز خوانده می‌شود یک شبکه بزرگ از سرورهایی است که در چندین نقطه دنیا مستقر هستند و به صورت جغرافیایی توزیع شده‌اند. با استفاده از CDN محتوا با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر از طریق نزدیک‌ترین سرور به کاربر ارائه داده می‌شود. این سرویس در افزایش سرعت تحویل کانتنت و پهنای باند در وب سایت‌های با بازدید بالا و وب سایت‌های جهانی مانند گوگل، یاهو و … بسیار موثر است.

روش اول دانلود jQuery

دو نسخه ی مختلف از چارچوب کاری jQuery برای بارگیری در دسترس می باشد که عبارتند از:

نسخه :Production این ورژن، یک فایل فشرده (شده و کم حجم minify)یا jQuery است و ویژه ی وب سایت های زنده و درحال کار مناسب می باشد.

نسخه :Development این ورژن، یک فایل غیرفشرده، خوانا (readable) و برای هنگامی که در حال آماده سازی و نصب وب سایت خویش هستید بهترین گزینه ی در دست می باشد.

هر دو نسخه ی نام برده را می توانید از سایت jQuery.com بارگیری کنید.

jQuery صرفا یک فایل JavaScript است و همان گونه که پیشتر شرح داده شد می توانید با استفاده از tag آن را به صفحه ی خویشlink کنید ( باید در بخش جای گذاری شود):

بسیار مهم

فایل بارگیری شده را بایستی در همان پوشه ای (directory) که صفحاتتان در آن قرار دارد، جای گذاری کنید.

خاصیت src باید با آدرس فایل بارگیری شده مقدار دهی شود، در نمونه ی فوق، فایل jQuery دقیقا در همان مسیر صفحه جاری قرار دارد. اگر فایل jQuery در آدرسی غیر از آدرس صفحه جاری قرار دارد لازم آن را در نظر داشته باشید.

شاید این سوال برای شما پیش آید که چرا در تگ خاصیت type با مقدار “text/javascript” مقدار دهی نشده است؟
در HTML5 لزومی به انجام این کار نیست. در ویرایش ۵ زبان نشانه گذاری وب HTML و مرورگرهای فعلی JavaScript زبان پردازه نویسی (scripting language) پیش فرض تلقی می شود.

روش جایگزین (استفاده از یک CDN )

چنانچه مایل به بارگیری و میزبانی کتابخانه ی jQuery نیستید، در آن صورت می توانید آن را از یک CDN دریافت نمایید.

Microsoft و Google هر دو jQuery را host می کنند (نقش سرور میزبان را برای کتابخانه ی ذکر شده ایفا می کنند).

در این روش شما لینک دسترسی به فایل کتابخانه jQuery ، که بروی سرور مورد نظرتان مستقر است را در یک تگ و در بخش صفحه ی HTML جای گذاری می نمایید. در این حالت صفحه در حین بارگذاری شدن، به سرویس دهنده متصل شده و از کتابخانه ی آنلاین استفاده می کند.
: Google CDN

نمونه یک
?
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷

$(document).ready(function () {
$(“button”).click(function () {
$(“p”).hide();
});
});

:Microsoft CDN

نمونه دو
?
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷

$(document).ready(function () {
$(“button”).click(function () {
$(“p”).hide();
});
});

یکی از مزایای بزرگ استفاده از CDNهای Google یا: Microsoft
در شرایطی که بازدیدکنندگان از سایت شما (کاربران)، از پیش در سایت های دیگر، فایل jQuery را از شبکه ی تحویل محتوا های Google یا Microsoft دریافت کرده اند، در آینده، فایل jQuery از حافظه ی نهان (cache) صدا زده می شود که در نتیجه بهبود سرعت را به دنبال دارد.