سلام دوستان و کاربران گرامی .حال شما خوب هست؟ امیدوارم که سالم و سلامت آماده یکی دیگز از اموزش های ام وی سی باشید که باهم بررسی کنیم.در این اموزش mvc هم قرار است  به افزودن یک model  بپردازیم  . امیدوارم شما نیز به عنوان یک وب مستر حرفه ای بتوانید در این آموزش ها کنار ما باشید و از ان استفاده کنید.

در این مبحث به منظور مدیریت فیلم ها در پایگاه داده، تعدادی کلاس اضافه می کنیم. کلاس هایی که قرار است در این درس اضافه کنیم، بخش model برنامه ی تحت وب MVC محسوب می شود.

در این درس از یک تکنولوژی .NET به نام Entity Framework برای تعریف و کار با این کلاس های model بهره می گیریم. تکنولوژی مزبور که گاهی از آن به عنوان EF نیز یاد می شود، یک الگوی توسعه (development paradigm) به نام Code First را پشتیبانی می کند. Code First به شما این امکان را می دهد که با نوشتن چند کلاس ساده، model object (اشیا مربوط به بخش model) ایجاد کنید. (این کلاس های ساده تحت عنوان کلاس های poccoنیز شناخته می شوند.) سپس می توانید کاری کنید که پایگاه داده حین اجرا (on the fly) از کلاس های نام برده ساخته شوند که در نتیجه فرایند یا گردش کار توسعه را تسریع بخشیده و تجربه ی سریع را برای برنامه نویس به ارمغان می آورد. چنانچه لازم است اول پایگاه داده را ایجاد کنید، باز هم می توانید این آموزش را دنبال کرده و طی آن نحوه ی برنامه نویسی با بهره گیری از الگوی MVC و فن آوری EF را یاد بگیرید.

افزودن کلاس های Model

در پنجره ی Solution Explorer، روی پوشه ی Models راست کلیک کرده، Add را انتخاب کنید، سپس Class را کلیک نمایید.

clip_image002

“Movie” را به عنوان نام کلاس وارد نمایید.

حال پنج خاصیت (property) زیر را به کلاس Movie اضافه کنید:

using System;

namespace MvcMovie.Models

{

public class Movie

{

public int ID { get; set; }

public string Title { get; set; }

public DateTime ReleaseDate { get; set; }

public string Genre { get; set; }

public decimal Price { get; set; }

}

}

با استفاده از کلاس Movie، فیلم ها را در پایگاه داده نمایش می دهیم. هر نمونه ی شی Movie، برابر با یک سطر در جدول پایگاه داده خواهد بود، و هر خاصیت (property) کلاس Movie به یک ستون در داخل جدول نگاشت می شود.

در همان فایل، کلاس MovieDBContext زیر را اضافه کنید:

using System;

using System.Data.Entity;

namespace MvcMovie.Models

{

public class Movie

{

public int ID { get; set; }

public string Title { get; set; }

public DateTime ReleaseDate { get; set; }

public string Genre { get; set; }

public decimal Price { get; set; }

}

public class MovieDBContext : DbContext

{

public DbSet<Movie> Movies { get; set; }

}

}

کلاس MovieDBContext نمایشگر بستر اجرای پایگاه داده ی movie در Entity Frameworkبوده، که عملیات واکشی (fetching)، ذخیره سازی و بروز رسانی نمونه های کلاس movie داخل پایگاه داده را بر عهده دارد. MovieDBContext از کلاس پایه ی DbContext مشتق شده که توسط Entity Framework ارائه می شود.

برای اینکه بتوان به DbContext و DbSet اشاره کرد، بایستی دستور using را به اول فایل اضافه کنید:

using System.Data.Entity;

می توان این کار را به صورت دستی با افزودن دستور using انجام داد. یا با روشی دیگر می توانید بر روی خط های پرپیچ و خم قرمز رنگ راست کلیک کرده، Resolve را کلیک نمود، سپس using System.Data.Entity را انتخاب کرد.

clip_image004

توجه: چندین دستور using که بلا استفاده بودند حذف شده اند. می توان این کار را با راست کلیک کردن داخل فایل ،انتخاب Organize Usings و به دنبال آن کلیک بر روی Remove Unused Usings انجام داد.

clip_image006

پروسه ی افزودن model به پایان رسید. در درس بعدی با connection string های پایگاه داده و نحوه ی کار با آن ها آشنا خواهید شد.

با تشکر از همراهی شما ..

موفق باشید..