با سلام به شما دوستای خوب و نازنین، امیدوارم که شاد باشید.با اموزشی دیگر در زمینه sql درخدمت شما هستم.ابتدا یک اتصال به مکعبی که در تمرین قبل بسط دادیم، ایجاد خواهیم کرد. پس از اتصال به مکعب از اندازه گیری های محاسبه شده و یک مجموعه ی نام گذاری شده استفاده خواهیم کرد تا یک گزارش جدول محور خیلی پایه ایجاد کنیم. به منظور نمایش اکسل ۲۰۱۰ استفاده شده و روی ماشین توسعه نصب می شود، اما می توانید از اکسل ۲۰۰۷ هم برای اتصال به مکعب استفاده کنید.

توضیحات:

Microsoft Excel را باز کرده و تب Data را از نوار منو انتخاب کنید. روی From Other Sources کلیک کرده و گزینه ی From Other Sources را همانطور که در تصویر زیر می بینید، انتخاب کنید.

در مرحله ی بعدی نام سرور SSAS را تعیین کرده و اعتبارات را وارد کنید. اگر موارد را در ماشین داخلی دارید، می توانید از localhost نیز به عنوان نام سرور استفاده کنید.

اگر توانستید به نمونه ی SSAS تعیین شده با موفقیت متصل شوید، در مرحله ی بعد باید قادر به انتخاب دیتابیس باشید و SSAS “Sales” بوده و مکعب Sales را پیدا کنید. مکعب Sales را انتخاب کنید و به مرحله ی بعدی بروید.

در مرحله ی بعدی نام فایل اتصال را برای ذخیره کردن تعیین کنید. این فیال با عنوان یک فایل ODC ذخیره خواهد شد هنگامی که تمایل دارید در کتاب کارهای دیگری از همان اتصال استفاده کنید، می توانید مجددا از این اتصال استفاده کنید.

پس از ذخیره ی فایل برای انتخاب نوع گزارشی که می خواهید ایجاد کنید، با گزینه های مربوط به جلو برده خواهید شد. ما با گزینه های پیش فرض پیش می رویم و PivotTable Report را انتخاب می کنیم.

پس از انتخاب “PivotTable Report” یک طراح با گزینه هایی برای انتخاب بعد، ویژگی ها و اندازه گیری ها برای قرار گرفتن در جدول محور، باز خواهد شد. همانطور که در تصویر زیر نمایش داده شده، مقادیر را انتخاب کنید. هدف ما نمایش رده بندی ایجاد شده در بعد Sales Territory روی ستون های محور، مجموعه ی نام گذاری شده ی Internet Sales Top 25 روی ردیف های محور و اندازه گیری محاسبه ی شده ی Total Sales در محدوده ی مقادیر می باشد.

image

پس از ایجاد گزینش های بالا گزارش شما باید مانند تصویر زیر به نظر برسد. با استفاده از ویژگی های موجود در تب Options می توانید این گزارش را فرمت کرده و به آن ظاهر حرفه ای تری بدهید. می توانید پایین این رتبه بندی را نیز امتحان کنید، اما خواهید دید که بسط دادن این رتبه بندی ها لازم می باشد. یوزرهایی که تمایل به مشاهده ی فروش مجصولات به مشتریان را دارند، می توانند هر کدام از مجموعه های نام گذاری شده ای را که قبلا تعریف کردیم، انتخاب کنند. به جای واداشتن یوزرها در تعریف فرمول هایی برای افزودن فروش های اینترنتی و فروش های نماینده های فروش، یوزرها می توانند از فروش های کلی (Total Sales) استفاده کنند.