با سلام به شما دوستان گرامی ، امیدوارم که شاد باشید و با اموزشی دیگر با ما همراه باشید.همانطورکه میدانید در زبانهای برنامه نویسی دیگر از کلاس استفاده میکنند تا بتوان به مکرر از متغیری داده ای تابعی یا … استفاده کرد در php می توانید محتویات داخل فایل PHP را قبل از این که سرویس دهنده {سرور (server)} آن را اجرا یا پردازش کند داخل فایل PHP دیگری قرار دهید. به کمک دو تابع PHP زیر، می توان یک فایل PHP را در فایل PHP دیگری قرارداد.

The include() Function

The require() Function

این ویژگی یکی از نقاط قوت PHP است که با آن می توان پانویس {footer}، هدر {header} و توابع را طراحی کرد و همچنین عنصرهایی ساخت که در چند صفحه ی وب به تکرار قابل استفاده باشند. همچنین این ویژگی به طراحان وب اجازه می دهد تا با کمترین زحمت layout {طرح و صفحه بندی} یک صفحه ی کامل وب را به راحتی اصلاح کنند. اگر نیاز به تغییری باشد، به جای دستکاری هزاران فایل، فقط نیاز است که فایل منظور شده را مطابق میل خود تغییر دهید.

تابع include()

تابع include() تمام متون درون فایل مشخص شده را انتخاب کرده و در داخل فایلی که از تابع include() استفاده می کند کپی می کند. اگر در هنگام فرآیند بارگیری به مشکلی برخورد کنید، include()هشدار داده اما اسکریپت به ادامه ی اجرا و پردازش خود می پردازد.

فرض کنید که می خواهید یک فهرست {menu} ساده برای سایت خود طراحی کنید. شما باید یک menu.php فایل، با محتوای زیر به وجود بیاورید.

Home

ebXML

AJAX

PERL

حال می توانید به تعداد دلخواه صفحه بسازید و این فایل را درون آن قرار دهید تا header ساخته شود. برای مثال، فایل test.php می تواند محتویات زیر را داشته باشد.

‎‎‎

‎‎

‎ ‎

This is an example to show how to include PHP file!

‎‎

‎‎

نتیجه ی زیر حاصل می گردد.

Home – ebXML – AJAX – PERL

این تنها یک مثال است که برای شما نمایش می دهد چگونه یک فایل را در داخل فایل دیگری قرار دهید. شما می توانید هر تعداد menu.php در هر تعداد فایل که مایل هستید منظور کنید.

تابع require()

تابع require()تمام متون درون فایل مشخص شده را انتخاب کرده و در داخل فایلی که تابع include() استفاده می کند کپی می کند. اگر در هنگام فرآیند loading یا بارگیری یک فایل به مشکلی برخورد کردید، require() هشدار fatal error {خطای مهلک} می دهد و بلافاصله پردازش و اجرای script را به طور کامل متوقف می کند.

پس تنها تفاوتی که require() و include() با هم دارند در نوع برخورد این دو با شرایطی است که در آن error یا خطا رخ می دهد. با این حال به شما توصیه می شود که به جایinclude() از require() استفاده کنید زیرا اسکریپت به هیچ وجه نباید به کار اجرا و پردازش فایل ها، به خصوص زمانی که صدمه دیده اند یا گم شده و یا اشتباه نام گذاری شده اند ادامه دهد.

شما می توانید مثال بالا را با require() تست کنید. خواهید دید که همین نتیجه را می دهد. اما اگر به مثال زیر که فایل مورد نظردر آن وجود ندارد توجه کنید خواهید دید که نتایج متفاوتی حاصل می شود.

‎‎

‎ ‎

This is an example to show how to include wrong PHP file!

‎‎

‎‎

مثال بالا به شما نشان داد که چگونه فایل غلط را include کنید و اینکه در آن صورت چه اتفاقی می افتد.

نتیجه ی زیر به دست می آید.

This is an example to show how to include wrong PHP file!

حالا اجازه دهید این مثال را با تابع require() آزمایش کنیم.

‎‎‎‎‎

‎‎

‎ ‎

This is an example to show how to include wrong PHP file!

‎‎

‎‎

این بار فرآیند اجرای فایل متوقف شده و هیچ نتیجه ای نشان داده نمی شود.

توجه

شما ممکن است پیغام های ساده ی هشدار، fatal error و یا حتی هیچ پیامی دریافت نکنید. این بستگی به پیکربندی PHP server دارد.