با عرض سلام خدمت شما دوستان گرامی، وقتتون بخیر ، امیدوارم که شاد باشید و روز خوبی را آغاز کرده باشید. یکی از سیستم­های مدیریت بانک­های اطلاعاتی رابطه­ای (Relational) است که توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است SQL Server از مدل سرویس دهنده – سرویس گیرنده (Client/Server) تبعیت می­نماید. در این مدل، درخواست­های (InQuery) سرویس­گیرندگان برای سرویس­دهنده ارسال و در سمت سرویس­دهنده بررسی و آنالیز می گردند. در ادامه، پردازش­های‌ مورد نیاز بر روی اطلاعات ذخیره شده در بانک­های اطلاعاتی انجام و در نهایت، نتایج برای سرویس­گیرنده ارسال خواهد شد. MS SQL Server با استفاده از مجموعه عناصری (Components) که به صورت هدفمند اجراء می گردند، قادر به تامین نیازها و درخواست­ها از مخازن داده (Data Storages) می باشد. مخازن داده در SQL Server به دو روش زیر مدیریت می­گردند

سرویس و سرور
سرویس MSSQLSERVER

بعد از نصب Microsoft SQL Server ، شما می توانید آن را شروع کنید.

چون Microsoft SQL Server مانند سرویسی برای سیستم عامل محسوب می شود ،بنابراین برای استفاده از آن باید اطمینان پیدا کنید که این سرویس شروع شده است.برخی اوقات شما باید سرویس را شروع کرده و برخی از اوقات هم باید سرویس را متوقف کنید.برای بررسی آن Control Panel را باز کرده و سپس Administrative Tools را باز کنید . در Administrative Tools ، سرویس ها را باز کنید .

در پنجره Services ها، وضعیت SQL Server ، (MSSQLSERVER)، عامل SQL Server یعنی MSSQLSERVER و SQL Server Browser را بررسی کنید.

SQL SERVER آموزش

اگر سرویس MSSQLSERVER متوقف شده است ،باید آن را شروع کنید .برای انجام اینکار روی سرویس راست کلیک کرده و سپس روی Start کلیک کنید.اگر Start نشد، حساب کاربری را که با وارد شدید را بررسی کنید.

· اگر از Microsoft Windows 7 استفاده می کنید و با یک حساب کاربری وارد سیستم شدید و برای آن پسوردی ندارید، باید Control Panel را باز کنید و User Accounts را نیز بازکنید و حساب کاربری Administrator را بازکنید و برای آن پسوردی را ایجاد کنید.

اگر از یک سیستم عامل سرور استفاده می کنید (Microsoft Windows Server 2008 or Microsoft Windows Server 2012) اطمینان حاصل کنید که با حساب کاربری ای وارد شدید که می تواند سرویس MSSQLSERVER را شروع کند.

برخی اوقات Microsoft SQL Server را شروع می کنید و می خواهید به سرور وصل شوید اما پیغام خطایی را مشاهده می کنید که نشان می دهد ارتباط ایجاد نشده است اگر اطمینان دارید که نام کاربری صحیح است .اگراین اتفاق افتاد، سرویس را بررسی کرده و آن را شروع کنید.

وقتی که سرویس MSSQLSERVER را شروع کردید با برچسب started مشخص می شود.
Microsoft SQL Server را باز کنید.

برای شروع Microsoft SQL Server مسیر زیر را دنبال کنید:

Start -> (All) Programs -> Microsoft SQL Server 2012 -> SQL Server Management Studio

SQL SERVER آموزش

وقتی که شروع شد یک کادر محاوره ای که برای log in است ، ظاهر می شود:
آموزش عملی : Microsoft SQL Server را شروع کنید.

سیستم را Start کنید.
و با حساب کاربری که Microsoft SQL Server را نصب کردید ،وارد سیستم شوید.
برای شروع Microsoft SQL Server مسیر زیر را دنبال کنید:

Start -> (All) Programs -> Microsoft SQL Server 2012 -> SQL Server Management Studio

ویک صفحه Splash به شکل زیر ظاهر می شود:

SQL SERVER آموزش

Microsoft SQL Server Management Studio
مقدمه

ابزارهای زیادی برای استفاده از Microsoft SQL server وجود دارند.که یکی از آنها Microsoft SQL Server Management Studio نامیده می شود.برای شروع مسیر زیر را دنبال کنید:

Start -> (All) Programs -> Microsoft SQL Server 2012 -> SQL Server Management Studio.

یک کادر محاوره ای باز می شود که می توانید آن را کنسل هم کنید:

قسمت بالای SQL Server Management Studio نوار عنوان کلاسیک مانند بقیه پنجره ها دارد که با آیکن در سمت چپ و دکمه های سیستم در سمت راست آن قرار دارد.
Main Menu

در زیر نوار عنوان منوها وجود دارند که طبقه بندی منوهایی را که با آنها می توانید عملیات های ضروری مختلفی را انجام دهید.
Standard Toolbar

جعبه ابزار استاندارد در زیر منوی اصلی قرار دارد:

یک جعبه ابزار استاندارد قابل دسترسی می باشد.و نهایتا وقتی شما عملی را اجرا می کنید که از جعبه ابزاردیگری استفاده می کند Microsoft SQL Server Management Studio آن جعبه ابزار را نشان می دهد .اگر می خواهید جعبه استانداردی را نشان دهید می توانید روی هر آیتمی از منو روی منوی اصلی یا دکمه ای روی جعبه ابزار کلیک کنید.منویی به شکل زیر ظاهر می شود:

The Object Explorer

Object Explorer به طورپیش فرض در سمت چپ قرار دارد که نوار عنوان آن با Object Explorer برچپ زده شده است.اگر آن را مشاهده نمی کنید با کلیک روی منوی View آن را ظاهر کنید.

Object Explorer یک پنجره قابل Dock است به این معنی که شما می توانید ان را از سمت چپ محیط SQL به دیگر سمت ها ببرید.برای اینکار نیز روی نوار عنوان کلیک کرده و آن را به جایی که می خواهید Drag کنید.موقعی که این پنجره ها را Drag می کنید نگه دارنده به شکل زیر ظاهر می شوند:

می توانید یکی از این نگهدارنده ها را Drag&drop کنید.

پنجره Object Explorer می تواند شناور هم باشد یعنی اینکه می توانید آن را در وسط محیط هم قرار دهید:

برای دوباره برگردان به موقعیت قبلی ، روی نوارعنوان دابل کلیک کنید.و همین طور که می توانید آن را در حالت عمودی و افقی قرار دهید.

در هر زمانی که Object Explorer را نمی خواهید می توانید آن را ببنید یا پنهان کنید.و برای بستن آن روی دکمه Close کلیک کنید.

در سمت راست پنجره نوار عنوان Object Explorer ، سه دکمه وجود دارد.اگر روی دکمه اول کلیک کنید ،منویی به شکل زیر ظاهر می شود:

این منو مشخص می کند که آیا شما می خواهید پنجره را به یکی از ۳ حالت floated، docked، tabbed ظاهر نمایید.

سمت راست پنجره از یک پنجره خالی ساخته شده است.این قسمت برای نمایش محتویات اشیایی که در Object Explorer انتخاب شده است یا برای نمایش نتیجه برخی از عملیات استفاده می شود.همان طور که بعدا نیز خواهید دید ،پنجره های دیگر سمت راست را اشغال می کنند ولی این قسمت را با هم به صورت اشتراکی استفاده می کنند.هر پنجره با یک tab نمایش داده می شود که نام یا برچسب پنجره را نشان می دهد.
بستن Microsoft SQL Server

بعد از اینکه از Microsoft SQL Server Management Studio استفاده کردید ، می توانید آن را ببندید:

می توانید از آیکنی که در سمت راست Microsoft SQL Server Management Studio است برای بستن استفاده کنید.

در سمت راست نوار عنوان هم می توان روی دکمه کلیک کنید.

در منوی اصلی File -> Exit را کلیک کنید.

می توانید کلیک ترکیبی Alt، F، X را فشار دهید.
برقراری ارتباط با Microsoft SQL Server
مقدمه

برای انجام هر کار مفید در Microsoft SQL Server باید ابتدا با آن رابطه برقرار کنید.اگر شما Microsoft SQL Server Management Studio را باز کنید کادر محاوره ای Connect To Server به نمایش در می آید:

در این کادر محاوره ای روی کنسل کلیک کنید.

در منوی اصلی روی File -> Connect Object Explorer… کلیک کنید

یا در جعبه ابزار اصلی روی دکمه کلیک کنید.

در Object Explorer و سپس روی دکمه پیکان دار Connect کلیک کنید و یکی از گزینه های Database Engine را کلیک کنید…

هر کدام از گزینه های نشان داده شده کادر محاوره ای Connect to Server را نشان می دهد.

بعد از روشن کردن و وارد شده به سیستم در کادر محاوره ای Connect to Server ، گزینه Database Engine در قسمت کمبو باکس Server Type انتخاب می شود.و در کمبوباکس server type نام سرور انتخاب می شود.اگر روی سیستم که استفاده می کنید Microsoft SQL Server نصب شده باشد می توانید اسم سرور را local تنظیم کنید.

راحت ترین راه این است که در کمبو باکس Authentication گزینه Windows Authentication را کلیک کنید.و در قسمت User Name نام کامپیوتر و سپس یک \ و بعد هم نام حساب کاربری را هم که با وارد شدید را مشاهده می کنید. و احتیاجی به وارد کردن پسورد نیست زیرا شما از Windows Authentication کرده اید و با یک پسورد وارد سیستم شدید.

استفاده از SQL Command Prompt

در DOS عبارت SQLCMD (حساس به حروف بزرگ و کوچک) را تایپ کنید و سپس اینتر را فشار دهید.

و برای خروج از آن هم می توانید Quit را تایپ کنید.
استفاده از Windows PowerShell

وقتی Microsoft SQL Server 2012 را نصب می کند ، یک برنامه دیگر به نام Windows PowerShell، که متن گرا می باشد را هم نصب می کند. علاوه بر SQL Server Management Studio و Command Prompt همچنین می توانید از PowerShell برای ایجاد و مدیریت پایگاه داده استفاده کنید.برای دستری به آن:

در Command Prompt عبارت sqlps را تایپ نموده و اینتر کنید.

در Command Prompt دستور SQLCMD را تایپ کنید و اینتر کنید.

· Start -> (All) Programs -> Windows PowerShell 1.0 -> Windows PowerShell

یا وقتی Microsoft SQL Server را باز کردید در Object Explorer روی نام کامپیوتر یا گره پایگاه داده راست کلیک نموده و PowerShell را شروع کنید:

در هر دو روش پنجره Dos نمایش داده می شود:

در عنوان عبارت Windows PowerShell نشان داده می شود ،برای دسترسی به Microsoft SQL Server عبارت SQLCMD را تایپ کنید:

این بار در نوار عنوان عبارت SQLCMD نشان داده می شود که نشان گر این است که برنامه برای دریافت دستورات که مرتبط به Microsoft SQL Server است ،آماده است.

و برای خروج از Microsoft SQL Server در PowerShell می توانید با تایپ Quit اینکار را انجام دهید:

یجاد پایگاه داده
مقدمه

هر پایگاه داده گروهی از فایل های کامپیوتری است که یک اسم و محل دارد.راه های مختلفی برای ایجاد پایگاه داده وجود دارد.برای ایجاد پایگاه داده در Microsoft SQL Server Management Studio در Object Explorer روی گره پایگاه داده راست کلیک نموده و روی New Database… کلیک کنید ،این کار کادر محاوره ای پایگاه داده جدید را باز کنید.

آموزش عملی :معرفی پایگاه داده ها

سیستم را روشن و وارد آن شوید.
Windows Explorer را اجراکنید.
در قسمت سمت راست روی درایو c: کلیک کنید. اگر پوشه ای به اسم Microsoft SQL Server Database Development وجود دارد ، کاری انجام دهید در غیر این صورت پوشه ای به اسم Microsoft SQL Server Database Development ایجاد کنید.

۴- Microsoft SQL Server را وارد کنید .در کادر محاوره ای ظاهر شد در قسمت Server Name اطمینان حاصل کنید که اسم کامپیوتر انتخاب شده باشد و در قسمت Authentication هم Windows Authentication انتخاب شده باشد و همچنین اطمینان حاصل کنید حساب کاربری را که با آن وارد شدید در قسمت User name انتخاب شده است.

روی دکمه Connect کلیک کنید.

اسم پایگاه داده

مهم ترین نیاز برای ایجاد یک پایگاه داده ،دادن یک اسم مناسب به آن می باشد. Transact-SQL در مورد اسم پایگاه داده خیلی انعطاف پذیراست.و خیلی کمتر نسبت به دیگر زیان های کامپیوتر محدود است.ولی خوب برای نام گذاری پایگاه داده هنوز قوانینی وجود دارد که باید آن را دنبال کنید.

اسم پایگاه داده می تواند با یک حرف یا ارقام یا یک زیر خط (ـ) یا یک کاراکتر غیر قابل خواندن با شد.مثل _n، act، %۷۸۳،
بعد از حرف اول (که شامل حروف ،ارقام،زیر خط و سمبل ها) اسم ها می توانند ترکیبی از زیر خط ها ،حروف ،ارقام یا سمبل ها باشد.برای مثال _n24 or act_52_t
اسم پایگاه داده می تواند شامل Space ها هم باشد برای مثال c0untries st@ts، govmnt (records) ، or gl0b# $urvey||

به خاطر انعطاف پذیری Transact-SQL حفظ اسامی در پایگاه داده مشکل است.و قوانینی برای پروژه ها وجود دارند.در حقیقت ما این قوانین را در C/C++، C#، Pascal، Java، and Visual Basic قبول کنیم.در پایگاه داده ها:

اگر یک اسم ترکیبی از کلمات است ،کلمه دوم با حروف بزرگ شروع می شود.مثال Countries Statistics، Global Survey، _RealSport، FullNameیا DriversLicenseNumber.

بعد از ایجاد یک شی که در اسمش space هم استفاده شده است ،هر زمانی که از آن شی استفاده کنید اسم را بین [ ] را قرار دهید.مثال [Countries Statistics]، [Global Survey]، or [Date of Birth] .حتی اگر اسم پایگاه داده ای که شامل space هم نباشد می توانید در داخل برکت ها قرار دهید.مثال: [UnitedStations]، [FullName]، [DriversLicenseNumber]، and [Country]..
آموزش عملی

: Management Studio را اجرا کنید:

در Object Explorer روی Databases راست کلیک کنید و سپس روی Database کلیک کنید…
در کادر Database Name عبارت MotorVehicleAdministration را تایپ کنید.

اندازه اولیه پایگاه داده

وقتی که پایگاه داده را ایجاد می کنید شاید بدانید که چه تعداد لیست ،فایل ،اشیا در پروژه دارد.به عنوان کاربر حافظه سیستم پایگاه داده حداقل در شروع یک قسمت از حافظه را استفاده می کند.مقدار فضایی که پایگاه داده از آن استفاده می کند size می باشد.اگر کادر محاوره ای New Database استفاده می کند ، بعد از مشخص کردن نام پایگاه داده و کلیک کردن روی OK ،مفسر به طور خودکار حدود ۲ مگابایت را برای پایگاه داده در نظر می گیرد.این ۲ مگابایت برای شروع یک پایگاه داده مناسب است ولی می توانید بعدا این مقدار پیش فرض را تغییر دهید و در صورت لزوم آن را افزایش دهید.
آموزش عملی :تنظیم اندازه فایل پایگاه داده

در قسمت Database Files روی box ستون Initial Size کلیک کنید ودر صورت لزوم اندازه آن را تا ۵مگابایت افزایش دهید.
محل پایگاه داده

همان طور که با استفاده از تجربه ای که از کامپیوتر ها دارید با مطلع باشید که هر فایل کامپیوتری باید یک مسیر داشته باشد .مسیری که فایل در آن قرار دارد یکی از درایوهای کامپیوتر می باشد.این به سیستم عامل امکان می دهد که بداند فایل مورد نظر کجاست ،بنابراین وقتی که برنامه ای آن فایل را فراخوانی می کند ،سیستم عامل هنگ نخواهد شد.

به طور پیش فرض ،وقتی شما می توانید یک پایگاه داده جدید ایجاد کنید، Microsoft SQL Server آن در مسیر Drive:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL10.MSSQLSERVER\MSSQL\DATA قرار می دهد.اگر در SQL Server Management Studio از طریق کادر محاوره ای یک پایگاه داده ایجاد کنید ،مفسر به طور خودکار یک فایل ایجاد کرده و پسوند MDF را به آن اضافه می کند.این پسوند فایل داده اصلی پایگاه داده می باشد.

اگر این مسیر پیش فرض را نمی خواهید می توانید در کادر محاوره ای پایگاه داده ، می توانید مسیر را تغییر دهید :

می توانید آن را با مسیر دلخواه خود تغییر دهید:

آموزش عملی:بررسی کردن محل فایل داده

با استفاده از کادر زیر می توانید این کار را انجام دهید:

پایگاه داده های پیش فرض
مقدمه

وقتی که Microsoft SQL Server را نصب می کنید ،چهار پایگاه داده پیش فرض به نام هایو ،master، model، msdb tempdb را هم نصب می کند.این پایگاه داده های برای استفاده داخلی می باشند.بدین معنی که آن ها را صورت مستقیم نباید استفاده کنید مگر اینکه بدانید دقیقا چکار می کنید.
پایگاه داده Master

یکی از پایگاه دادهایی که همراه با Microsoft SQL Server نصب می شود ،پایگاه داده master می باشد.این پایگاه داده اطلاعات را در مورد سروری که Microsoft SQL Server روی نصب شده است را نگه می دارد.برای مثال شما می دانید هر عملیاتی که روی پایگاه داده اجرا شود باید پارد آن شوید.هر کاربری که وارد پایگاه داده شود ،توسط master شناسایی می شود اینکه چه وقت و چگونه؟

علاوه بر اینکه master می دانید چه کسی وارد سیستم شده است ، هر کاری را که روی سرور انجام می دهید را رد یابی می کند که شامل ایجاد و مدیریت پایگاه های داده می باشد.

نباید پایگاه داده master را دستکاری کنید که ممکن سیستم آسیب ببیند برای مثال اگر پایگاه داده master درست کار نکند ،سیستم به درستی کار نمی کند.
ایجاد پایگاه داده با استفاده از نوشتن کد
معرفی

برای ایجاد و مدیریت پایگاه های داده و اشیای آنها می توانید از ابزارهایی نظیر Data Definition Language (DDL). استفاده کنید .این زبان بیشتر از دستورات تشکیل شده است.برای مثال دستور اولیه ایجاد پایگاه داده به شکل زیر است:

برای نوشتن کد می توانید از Query Editor یا از Template Explorer همانطور که در قسمت قبلی ذکر شد استفاده کنید.

که پارامتر DatabaseName اسم نام جدید پایگاه داده است.SQL حساس به حروف کوچک و بزرگ نیست.هر دستور در SQL با یک سیمی کولن(;) پایان می یابد.در Transact-SQL می توانید سیمی کولن را حذف کنید.در صورت اضافه کردن سیمی کولن دستور به شکل ذیل خواهد بود:

CREATE DATABASE DatabaseName;

مثال:

CREATE DATABASE NationalCensus;

همانطور که قبلا دیدید فایل یا فایل های بیشتری دارد و همین طور محل پیش فرض آن را دیدیم.برای مشخص کردن اینکه فایل اولیه کجا قرار بگیرد ،علاوه بر روش های گفته شده می توانید از دستور زیر هم استفاده کنید:

CREATE DATABASE DatabaseName

ON PRIMARY

( NAME = LogicalName، FILENAME = Path )

در دستور بالا فقط سه عامل باید مقدار بگیرند :اول database name دوم logical name که می توانید هر کلمه ای باشد اما باید نسبت به اسم پایگاه داده متفاوت باشد.سوم path که مسیر محل فایل می باشد.که این مسیر با اسمی که با پسوند mdf پایان می یابد .مسیر باید کامل باشد و شامل تک کوتیشن باشد .مثال :

CREATE DATABASE NationalCensus

ON PRIMARY

( NAME = DataRepository، FILENAME = ‘C:\Exercises\NationalCensus.mdf’)

GO

علاوه بر فایل primary file می توانید یک فایل log file ایجاد و ذخیره کنیدو همچین محل آن را مشخص کنید.می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

CREATE DATABASE DatabaseName

ON PRIMARY

( NAME = LogicalName، FILENAME = Path.mdf )

LOG ON

( NAME = LogicalName، FILENAME = Path.ldf )

مانند primary file فایل log file هم باید با پارامتر logical name نام گذاری کنید.مسیر فایل log با پسوند ldf خاتمه می یابد:

CREATE DATABASE NationalCensus

ON PRIMARY

( NAME = DataRepository، FILENAME = ‘C:\Exercises\NationalCensus.mdf’)

LOG ON

( NAME = DataLog، FILENAME = ‘C:\Exercises\NationalCensus.ldf’)

GO
آموزش عملی :ایجاد پایگاه داده با SQL

برای باز کردن code editor در Object Explorer روی اسم server راست کلیک نموده و روی New Query کلیک کنید.

در پنجره خالی دستورات زیر را وارد کنید:

۱٫ CREATE DATABASE RealEstate1

۲٫ ON PRIMARY

۳٫ ( NAME = DataRepository، FILENAME = ‘C:\Microsoft SQL Server Database Development\RealEstate1.mdf’)

۴٫ LOG ON

۵٫ ( NAME = DataLog، FILENAME = ‘C:\Microsoft SQL Server Database Development\RealEstate1.ldf’)

GO

برای اجرای دستورات کلید F5 را فشار دهید.

استفاده از Code Template

برای تعیین گزینه های بیشتر، Microsoft SQL Server الگوهای کد بیشتری را دارد.برای دسترسی به کدهای نمونه در Microsoft SQL Server می توانید از منوی View -> Template Explorer دسترسی داشته باشید.قبل از ایجاد پایگاه داده یک Query Editor جدید را باز کنید:

برای ایجاد پایگاه داده جدید با استفاده از نمونه کدها ،گره Databases را باز کرده و گره Create Database را در Query Editor درگ کنید.پایگاه داده جدید در سروی که با آن ارتباط برقرار است ،ایجاد خواهد شد.

اگر به بیش از یک سرور دسترسی دارید برای ایجاد پایگاه داده در سرور دیگری یا استفاده از یک ارتباط متفاوت ،در Template Explorer ،گره Databases را باز کرده و در کادر محاوره ای Connect to Database Engine گزینه های مناسب را انتخاب نموده و روی OK کلیک کنید:

Microsoft SQL Server کد نمونه را برای تان ایجاد می کند .شما می توانید این کد را ویرایش و برای ایجاد پایگاه داده آن را اجرا کنید.در قسمت های قبلی ما از عباراتی مانند GO، CREATE DATABASE، SELECT را مشاهده کردید.در درس های آتی ما عبارات دیگری را هم مطالعه خواهیم کرد.

انتخاب پایگاه داده

هنگام نوشتن کد در Query Editor شما باید بدانید که روی کدام پایگاه داده کار می کنید در غیر این صورت دارید کد را روی پایگاه داده اشتباهی وارد می کنید.

قبل از اینکه یک پایگاه داده را ،پایگاه داده جاری قرار دهید باید Query Editor را باز کنید و سپس در جعبه ابزار SQL Designer روی پیکان Databases های قابل دسترس کلیک کرده و پایگاه دلخواه را انتخاب کنید:

از طریق کد نویسی هم می توانید پایگاه داده دلخواه را انتخاب کنید . در Query Editor یا در PowerShell با استفاده از ابزار SQLCMD

می توانید با تایپ کلیدواژه USE که بعد از آن هم اسم پایگاه داده قرار می گیرد.به شکل زیر:

USE DatabaseName;

مثال:

USE Exercise;

بازسازی لیست پایگاه داده ها

برخی از پنجره های که پایگاه های داده را نشان می دهد مانند SQL Server Management Studio اگر یک عملیات در خارج از محدودیشان اتفاق بیفتد به طور فوری بروز رسانی نمی شوند.برای مثال اگر یک پایگاه داده در Query Editor ایجاد کنید در پنجره Object Explorer بروز رسانی نمی شود.برای دیدن تغییرات خارجی ،شما باید در پنجره ای که لیست پایگاه های داده را نگه می دارد را Refresh کنید.

در SQL Server Management Studio برای بروز رسانی لیست ، می توانید روی category در Object Explorer راست کلیک کرده و Refresh کنید.برای مثال ،برای Refresh لیست پایگاه های داده در Object Explorer روی گره Databases راست کلیک کرده و Refresh کنید.
نگه داری و حفظ پایگاه داده
معرفی

اگر یک پایگاه داده ایجاد کردید و ممکن است به آن احتیاج نداشته باشید می توانید آن را حذف کنید.همانطور که پایگاه داده را در SQL Server Management Studio با کد نویسی در Query Editor یا Command Prompt ایجاد کردید.با همین ابزار ها هم می توانید پایگاه داده را حذف کنید.
SQL Server Management Studio

برای حذف پایگاه داده در SQL Server Management Studio در پنجره Object Explorer گره Databases را باز کرده و روی پایگاه داده که قصد حذف کردنش را دارید کلیک کنید و گزینه delete را حذف کنید.
حذف پایگاه داده با استفاده از SQL

برای حذف یک پایگاه داده در Query Editor ،عبارت DROP DATABASE را تایپ کنید .فرمول آن به شکل زیر است:

DROP DATABASE DatabaseName;

قبل از حذف پایگاه داده در SQL باید اطمینان حاصل کنید که پایگاه داده به وسیله کسی یا اشیای دیگری مورد استفاده یا دسترسی قرار گرفته است.
Schemas
معرفی Namespaces ها

یک namespace گروهی از چیزهایی است که هر شی نام منحصر به فردی دارد.که به شکل زیر نشان داده می شود:

اشیای مختلفی در داخل namespace وجود دارد.برای مثال داخل یک شرکت هر بخش یک اسم منحصر به فرد دارد.زیرا دو شرکت می تواند مستقل هم باشند بنابراین بخش هایی از هر دو شرکت در داخل خودشان می توانند مستقل باشند.

برای سازمان داددن item هایش ، یک namespace می تواند namespaceهای دیگری در داخلش داشته باشد.یعنی یک namespace می تواند زیر namespace هایی هم داشته باشد همانطور که شرکت هم بخش هایی دارد.
معرفی Schemas

همانطور که قبلا هم ذکر شد یک namespace می تواند اشیایی هم در داخل خودش داشته باشد.برای کنترل و مدیریت اشیا داخل namespace می توانید آنها را در داخل زیر گروه هایی که schemas نامیده می شود ،قرار دهید.بنابراین یک schemas گروهی از اشیای داخل یک namespace می باشد.این هم چنین به این معنی می باشد که به هر تعداد که می خواهید می توانید schemas در داخل namespace داشته باشید.که به شکل زیر می تواند باشد:

همان طور که nam espace ها می تواند شامل اشیایی باشد مثل schemas ها ،یک schemas هم می تواند شامل اشیایی هم باشد.برای مدیریت schemas ها در namespace ها شما باید راهی برای شناسایی schema داشته باشید .بر این اساس هر schema باید یک اسم داشته باشد.در تصویر نشان داده شده یک schema ، schema1 نام گذاری شده است.و schema دیگر هم schema2 نام گذاری شده است.و schema دیگری هم schema_n نامیده می شود.
Creating a Schema

یک schema شی ای است که شامل اشیا دیگر است.قبل از استفاده از schema می توانید آن را ایجاد یا از یک schema موجود استفاده کنید.دو نوع schema وجود دارد ۱٫ built-in 2. Schemaهایی که ایجاد می کنید.موقعی که Microsoft SQL Server نصب شده باشد تعدادی schemas هم همراه آن نصب می شود.یکی از schemas ها sys و دیگری dbo نامیده می شود.

sys schema شامل لیستی از اشیایی است که در سیستم پایگاه داده وجود دارد.یکی از این اشیا databases نامیده می شود که در واقع هم یک view است.موقعی که یک پایگاه داده ایجاد می کنید ،نامش در لیست databases با همان اسمی که به دادید وارد می شود.

برای دسترسی به schemas یک پایگاه داده در Object Explorer ،گره Databases را باز کنید و سپس پایگاه داده ای را باز کنید که schema موردنظر را دارد و سپس گره Security را باز کنید.

برای ایجاد schema در Object Explorer باید database را هم باز کنید:

· روی گره Security راست کلیک کنید و روی new وسپس روی Schema کنید…

SQL SERVER آموزش

گره Security از database را باز کنید.روی Schemas راست کلیک کنید و سپس روی New Schema کلیک کنید…

SQL SERVER آموزش

که اینکار کادرمحاوره ای Schema را باز می کند.و در کادر اسم ،یک کلمه تک اسمی را وارد کنید.مثال:

از طریق دستور زیر نیز می توانید این کار را انجام دهید:

CREATE SCHEMA schema_name_clause [ [ …n ] ]

مثال:

۱> CREATE SCHEMA PrivateListing;

۲> GO

۱>
دسترسی به یک شی از طریق Schema

در داخل یک schema دو شی نمی توانند هم نام باشند اما یک شی می تواند هم نام با یک شی دیگر در یک schema دیگر باشد.بر اساس این اگر به شی در داخل schema اش دسترسی داشته باشید ،به عبارتی دیگر که اسم schema را با یک نقطه و سپس اسم شی موردنظر را استفاده کنید.

Schema1.Something1

موقعی که Microsoft SQL Server نصب شده است ،یک schema پیش فرض به نام dbo ایجاد می کند.این schema معمول ترین schema است که شما استفاده خواهد داد.اگر در یک پایگاه داده یک schema را ایجاد نکنید ، dbo یک schema پیش فرض خواهد بود و می توانید آن را به هر شی ای در پایگاه داده اعمال کنید.
آموزش عملی :اتمام درس

در Object Explorer روی MotorVehicleAdministration راست کلیک کرده و سپس روی Delete کلیک کنید.

۱٫ DROP DATABASE RealEstate1;

GO

در کادر محاوره حذف ok را کلیک کنید.
در Object Explorer روی نام computer راست کلیک کنید و سپس روی PowerShell کلیک کنید.
sqlcmd را تایپ کنید و سپس کلید اینتر را فشار دهید.
USE Master; را تایپ کنید و سپس اینتر را فشار دهید.
GO را تایپ کرده و سپس کلید اینتر را فشار دهید.
برای حذف یک پایگاه داده کد زیر نوشته و سپس درانتهای هر خط اینتر را فشار دهید:
DROP DATABASE RealEstate1;

GO

Quit را تایپ و سپس اینتر را فشار دهید.
Exitرا تایپ و سپس اینتر را فشار دهید.
Microsoft SQL Server را ببندید.