سلام دوستان عزیز ، امیدوارم که شاد باشید و بااموزشهای ماهمراه بمانید.در این آموزش نحوه ی نصب WordPress به صورت دستی بر روی حساب میزبانی وب (web hosting account) را به شما خواهیم آموخت. برای نصب دستی نرم افزار WordPress مراحل زیر را دنبال کنید:

گام اول: دانلود بسته ی نرم افزاری نصب WordPress از سایت

گام دوم: بارگذاری فایل های WordPress بر روی سرویس دهنده (server)

گام سوم: ایجاد یک پایگاه داده ی MySQL برای WordPress

گام چهارم: فرآیند نصب را راه اندازی نموده و تا پایان ادامه دهید.

دانلود بسته ی نصب WordPress

به منظور راه اندازی پروسه ی نصب، ابتدا بایستی WordPress را از سایت رسمی آن دانلود کنید. توصیه می کنیم همیشه آخرین نسخه ی WordPress را دانلود کنید.

با کلیک بر روی دکمه ی Download آخرین نسخه ی WordPress بر روی حافظه ی اصلی رایانه ی شما ذخیره می شود. به محل ذخیره ی پکیج نصب WordPress مراجعه کرده و سپس فایل های آن را از داخل پوشه ی دیگر استخراج کنید.

بارگذاری فایل های WordPress در سرویس دهنده

حال می بایست فایل ها و پوشه های استخراج شده را در سرویس دهنده وب (web server) آپلود کنید. آسان ترین روش برای آپلود فایل ها، بارگذاری آن ها از طریق پروتکل FTP می باشد.

بسیار مهم: اگر می خواهید WordPress از طریق دامنه ی اصلی قابل دسترسی باشد (سایت ایجاد توسط WordPress سایت اصلی شما باشد)، بایستی فایل های استخراج شده را در پوشه ی public_html خود آپلود کنید.

پس از دانلود فایل، آن را از حالت فشرده خارج ساخته و فایل های استخراج شده را بر روی حساب میزبانی وب بارگذاری کنید. این کار را می توانید از طریق پروتکل FTP، با استفاده از یک برنامه ی سمت سرویس گیرنده (client application) نظیر Filezilla یا cPanel ->File Manager ->Upload file(s) انجام دهید. اگر می خواهید WordPress سایت اصلی شما باشد و با دامنه ی اصلی (همچون www.mydomain.com ) بالا بیاید، در آن صورت فایل های نصبی باید داخل پوشه ی public_html اکانت میزبانی قرار گیرد. در صورتی که سایت WordPress قرار است بخشی از سایت شما را تشکیل دهد (از طریق subdomain قابل دسترسی باشد)، می بایست فایل های آن را داخل یک زیرپوشه مانند public_html/blog جایگذاری نمایید.

ایجاد یک پایگاه داده ی MySQL برای سایت WordPress

اکنون بایستی یک پایگاه داده ی MySQL برای سایت WordPress ساخته و یک حساب کاربری (admin) برای دسترسی به آن (در بالاترین سطح و با تمام مجوزها و اختیارات) ایجاد نمایید. پس از ایجاد پایگاه داده و حساب کاربری admin، لازم است نام کاربری و گذرواژه حساب ذکر شده را جایی یادداشت نمایید، زیرا در فرایند نصب حتما به آن ها احتیاج پیدا خواهید کرد.

راه اندازی فرایند نصب

برای راه اندازی پروسه ی نصب بایستی به وب سایت خود مراجعه کنید. اگر فایل های WordPress خود را در پوشه ی اصلی public_html کپی کرده باشید، در آن صورت بایستی http://yourdomain.com را در نوار آدرس مرورگر وارد کنید. به محض دسترسی به سایت، یک پیغام به نمایش در آمده و به شما اعلان می کند که فایل wp-config.php یافت نشد و اینکه بایستی آن را ایجاد کنید. کافی است برای ایجاد فایل مورد نظر بر روی دکمه ی Create a Configuration File کلیک نمایید.

در این صفحه پیغامی به نمایش در آمده و از شما می خواهد اطلاعات لازم برای نصب را ارائه نمایید. پس از فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز، کافی است بر روی دکمه ی Go! کلیک کنید.

اطلاعات لازم برای راه اندازی پایگاه داده (نام کاربری، گذرواژه، نام پایگاه داده و میزبان MySQL و غیره ..) را وارد کرده و دکمه ی Submit را فشار دهید.

WordPress هم اکنون اطلاعات را بررسی کرده و از صحیح بودن آن اطمینان حاصل می کند. در صورتی که کلیه ی اطلاعات لازم را درست وارد کرده باشید، یک صفحه ی تایید نمایش داده می شود. بر روی دکمه ی Run the Install کلیک نموده تا نصب آغاز گردد.

در صفحه ی بعدی می بایست اطلاعاتی نظیر نام کاربری admin و عنوان سایت جدید خود را وارد کنید. برای اینکه سایت در نتایج موتورهای جستجو همچون Google به نمایش در آید، بایستی در این صفحه مشخص کنید، سایت اندیس گذاری شود یا خیر. پس از پر کردن اطلاعات لازم، بر روی دکمه ی Install WordPress کلیک نمایید. لازم به ذکر است آدرس ایمیل وارد شده باید دقیق و معتبر باشد، زیرا در صورت از دست دادن گذرواژه می توانید از آن استفاده کنید.

سایت WordPress شما آماده ی استفاده می باشد. اکنون می توانید با ارائه ی نام کاربری، گذرواژه و کلیک بر روی Log In، وارد سایت شده و مطالب دلخواه را در سایت درج نمایید.