دوستان گرامی عزیزف حالتون چطوره امیدوارم که خوب باشید و سلامت .اولین چیزی که بایستی در عملیات اشکال زدایی کدهای C# یا Debugging بایستی بیاموزید، استفاده از BreakPoints ها است. BreakPoints دقیقا همان کاری را انجام می دهد که از نام آن می توان فهمید. BreakPoint نقطه ای در کد شما را تعیین می کند که در آنجا کامپایلر توقف نموده و اجرای برنامه موقتا استپ می شود. در این مکان می توانید به بررسی کدهای خود پرداخته و مقادیر متغیرها و عبارات را در برنامه چک کنید.
برای قرار دادن BreakPoint در محیط ویژوال استودیو، بایستی بر روی لبه کناری برنامه و هم ردیف با کدی که می خواهید اشکال زدایی کنید، کلیک راست نموده و برنامه برای شما یک دایره قرمز رنگ به نشانه BreakPoint قرار می دهد.
برای درک بهتر، قطعه کد زیر را در محیط ویژوال استودیو کپی کرده و در کنار آن یک BreakPoint ایجاد نمایید :
?
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲

namespace DebugTest
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
int a = 5, b = 8, c = 233;
int d = a + c – b;
Console.WriteLine(d);
}
}
}

کد مثال فوق، کد بسیار ساده ای بوده و شما حتی با یک ماشین حساب می توانید مقدار متغیر را در هر لحظه حساب کرده و کد خود را چک نمایید. اما در پروژه های بزرگ، انجام این کار به صورت دستی تقریبا غیر ممکن است.
همانند تصویر زیر، یک BreakPoint در کنار خط کد نشان داده شده، ایجاد نمایید :
آموزش استفاده از Break Points در عمل Debugging کدهای C#

اکنون شما آماده اید تا اولین عملیات اشکال زدایی صفحات یا Debugging خود در C# را انجام دهید. با زدن دکمه F5 برنامه را اجرا نمایید. چیزی که رخ خواهد داد این است که برنامه مثل حالت طبیعی اجرا شده و زمانی که به خط کد دارای Breakpoint برسد، عملیات پردازش برای چک کردن کد متوقف می شود. در کد فوق، متغیرهای a و b و c دارای مقدار هستند، ولی در خط مشخص شده متغیر d هنوز مقداردهی نشده و مقدار پیش فرض برای integer یعنی صفر را دارا می باشد. پس از اجرای این خط کد است که متغیر d مقدار جدید خود را کسب می کند.
حالا می رسیم به قسمت هیجان انگیز برنامه، موس را بر روی نام متغیرهای مختلف کد ببرید. یک tooHip باز می شود که به شما اعلام می کند هر متغیر در آن لحظه، دارای چه مقداری است.
همان طور که اشاره کردیم، متغیر d تا اجرای این خط، دارای مقدار پیش فرض صفر است. اما با حرکت و به جلو رفتن اجرای برنامه، می توان مقدار آن را تغییر داد. در درس بعدی، به آموزش نحوه حرکت در کدهای برنامه و بررسی بیشتر عملیات Debugging خواهیم پرداخت.
آموزش استفاده از Break Points در Debugging کدهای C#
آموزش حرکت بین کدها در هنگام Debug برنامه های C#