سلام کاربران عزیز ، حال شما خوب هست؟ شاد و سلامت هستید؟ امیدوارم که همیشه سلامت باشید و با اموزشهای ما همراه باشید امروز میخوام در موزد آشنایی با موقعیت های مختلف ‏Joomla 3‎‏ و نحوه ی کاربرد آن ها باهم بیاموزیم امید است که این مبحث برای شما مفید واقع شود.

در این مبحث به موضوعات ذیل پرداخته می شود

منظور از موقعیت ها در جمله چیست ؟

قالب پیش فرض joomla – protostar positions

چگونه می توان ماژول را در موقعیت دلخواه نمایش داد ؟

چگونه می توان موقعیت ماژول را تغییر داد ؟

چگونه می توان ماژول ها را در یک مکان واحد )دوباره( مرتب کرد ؟

اگر قالب را تغییر دهید چه اتفاقی رخ می دهد ؟

چگونه می توان موقعیت های موجود را در قالب انتخابی پیدا کرد ؟

منظور از موقعیت ها در جمله چیست ؟

تمامی قالب های joomla موقعیت های (مکانی) دارند که می توان ماژول های مختلف را در آن گنجاند . موقعیت های ماژول ها در همان قالب انتخابی تعریف می شوند, و طراح تمام جزئیات آن را کنترل می کند . تعداد موقعیت های موجود, مکانی که در آن قرار می گیرد و ظاهر آن ها همه بستگی به قالب انتخابی شما دارد .

قالب پیش فرض joomla – protostar positions

Protostar template, 9 موقعیت از پیش تعریف شده ی زیر را دارا می باشد :

پس از نصب joomla )به همراه تعدادی داده نمونه و قالب پیش فرض protostar) , 6 موقعیت را به صورت زیر پیش روی خود مشاهده می کنید :

در داده نمونه ی پیش فرض, هیچ گونه محتوایی در ستون سمت چپ و ناحیه بالای اولین مقاله وجود ندارد . چناچه ماژولی در آن ها قرار دهید, به راحتی نمایش داده می شود . Debug[debug] به صورت پیش فرض مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه بیشتر توسط طراحان به منظور تست کردن کد و نمایش دادن اطلاعات اشکال زدایی (debug) در زیر footer به کار می رود .

چگونه می توان ماژول را در موقعیت دلخواه نمایش داد ؟

برای شروع کار, به Extensions -> Module Manager مراجعه کنید .

حال, برای افزودن ماژول جدید روی گزینه ی NEW کلیک کنید .

فهرستی از انواع ماژول ها را پیش روی خود مشاهده می کنید . ماژول Search را انتخاب را کنید .

در صفحه ی بعد, از شما درخواست می شود که اطلاعات مربوط به آن ماژول را وارد کنید . برای آن یک عنوان انتخاب کنید – برای مثال, Search – ماژول را طوری تنظیم کنید که در موقعیت ۰ [position-0] نشان داده شود . سرانجام, روی گزینه ی save کلیک کنید .

اکنون می توانید به صفحه ی اصلی joomla مراجعه کرده و ماژول Search را در بالای صفحه سمت راست مشاهده کنید .

چگونه می توان موقعیت ماژول را تغییر داد ؟

برای تغییر دادن موقعیت ماژول, ابتدا وارد صفحه ی مدیر (admin page) شده, سپس به Extensions -> Module Manager مراجعه کنید .

در این صفحه, فهرستی از ماژول های خود را مشاهده می کنید . به منظور آموزش, در این بخش ماژول latest article را از ستون سمت راست قالب پیش فرض joomla به سمت چپ جا به جا کرده ایم . ماژول latest article را پیدا کرده و روی اسم آن کلیک کنید . چناچه در یافتن ماژول مورد نظر موفق نبودید, می توانید از امکان search filter کمک بگیرید .

در این صفحه, منوی پایین افتادنی Position را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید . پیش روی شما فهرستی از موقعیت های موجود نمایان می گردد . position-8 را انتخاب کنید .

سپس, روی گزینه ی save کلیک کنید .

حال, اگر به وب سایت joomla مراجعه کنید, ماژول latest article را در ستون سمت چپ سایت مشاهده می کنید .

در طرح joomla مثال بالا, دو ماژول در ستون سمت راست دارید – یکsearch  ماژول و یک “latest article” ماژول . برای قرار دادن ماژول search بالای ماژول latest article, ابتدا باید به Extensions -> Module Manager مراجعه کنید .

اکنون, position-7 را از فیلتر drop-down ستون سمت چپ انتخاب کرده تا فقط ماژول های ستون سمت راست به نمایش گذاشته شوند .

در مرحله ی بعد, باید جدول مورد نظر را مرتب کنید . به منظور انجام این کار, روی گزینه ی Sort table by : Ordering کلیک کنید .

سپس, روی سه نقطه ی ستون اول جدول کلیک کرده, خط مورد نظر را گرفته و داخل ماژول search قرار دهید .

پس از اتمام عملیات, می توانید به سایت joomla مراجعه کرده و ببینید که ماژول search بالای Latest Articles قرار گرفته است .

اگر قالب را تغییر دهید چه اتفاقی رخ می دهد ؟

همان طور که قبلاً ذکر شد, موقعیت ماژول ها توسط (درون) کد قالب (template code) تعیین می شود . متاسفانه, هیچ استانداردی برای نام گذاری موقعیت های مختلف وجود ندارد و هر طراح قالب می تواند اسمی کاملاً متفاوت برای موقعیت های مختلف انتخاب کند .

برای مثال, ممکن است اسم موقعیت مورد نظر که در قالب protostar [position-8]    نام گذاری شده در قالب دیگر [left-column]  باشد . این امر باعث می شود که هر گاه قالب عوض شد, موقعیت تمام ماژول ها نیز از [position-8] به [left-column] تغییر یابد .

چگونه می توان موقعیت های موجود را در قالب انتخابی پیدا کرد ؟

ابتدا به Extensions -> Template Manager مراجعه کنید .

در این مرحله, روی گزینه ی Options کلیک کنید .

حال, Preview Module Positions را روی Enabled تنظیم کرده و روی دکمه ی save کلیک کنید .

حال, به صفحه ی اول سایت خود مراجعه کرده و گزینه ی index.php?tp=1 را به آخر URL خود اضافه کنید . باید به این صورت باشد : http://yoursite.com/index.php?tp=1 . خورجی ای شبیه به آنچه در تصویر زیر مشاهده می کنید به وجود می آید :