CSS3 و Html5 جایگزین فلش هستند
استفاده گستردهای که از CSS3 و Html5 صورت گرفته است طراحان را به این باور رسانده است که، با استفاده از این نرم افزارها و جاوا اسکریپت میتوانند نمونههای بسیار مطلوبی از وب سایتها را طراحی کرد و افقهای خوبی را در پیش روی ما قرار دهند. اما کماکان مشکلات زیادی در این راه وجود دارد. جانسون معتقد است بسیاری از طراحان با استفاده نادرست از نرم افزارها باعث ایجاد بدعت در طراحی وب سایت میشوند. به طوری که در برخی از موارد سایتهایی که با CSS3 و Html5 طراحی شدهاند، زمان بارگذاری بسیار زیادی همچون وب سایتهای حجیم فلش دارند. وابسته کردن وب سایتها بر مرورگرهای خاص یکی دیگر از اعمال اشتباهی است که توسط برخی طراحان به اجرا در آمده است و یکپارچگی استفاده از مرورگر را مورد خدشه قرار داده است. Andy Hume؛ توسعه دهنده در شرکت Clearleft، نظر جانسون در رابطه با الگو قرار ندادن فلش در طراحیهای جدید را رد میکند. او معتقد است فلش به عنوان مهمترین نرم افزار طراحی به صورت interactive در ۱۰ سال گذشته بوده است. اما امکان استفاده ناصحیح از آن و دیگر نرم افزارها توسط برخی طراحان یکی از مواردی است که او نیز به آن معتقد است. دقیقاً به مانند دیگر تکنولوژیها CSS3 و Html5 نیز میتوانند مورد استفاده ناصحیح قرار گیرند. همانطور که برخی توسعه دهندگان فلش در سالهای گذشته این کار را انجام داده و موجبات بدنامی آن را فراهم ساختهاند. در این جا ایرادی به تکنولوژی، وارد نیست بلکه استفاده نادرست از آن مورد نظر ما قرار دارد. خطری در این میان وجود دارد و آن، رد کردن مرزها و محدودیتهایی است که در طراحی وجود دارد و طراحان به آن عمل نمیکنند و اعتقادی به آن ندارند. طراحان باید مرزهای استفاده از نرم افزار را بشناسند. البته این حرف مخل خلاقیت و ماجراجویی آنان نخواهد بود، بلکه موجبات خلق تجربیات بهتر برای کاربران را فراهم میسازد. Harry Brignull یکی دیگر از طراحان است که در این زمینه با نظر جانسون موافقت نمیکنید. او معتقد است پس از ورود تکنولوژیهای جدید، استفاده کنندگان از این تکنولوژیها همیشه به وجد آمده و مایل هستند تمامی ابعاد آن را در حد نهایت بررسی کرده و تجربیاتی جدید با آن داشته باشند. این فرایند ممکن است زمانی به طول بینجامد اما پس از گذشت این زمان، سیر وقایع به حالت عادی خود باز گشته و کاربران این نرم افزارها که همان طراحان وب هستند روشهای استاندارد استفاده از آن را در خواهند یافت. او این فرایند را چرخه طبیعی یادگیری مینامد، چرخهای که بارها و بارها در زمان گذشته مورد استفاده قرار گرفته و در آینده نیز به وقوع خواهد پیوست. Thomas Fuchs نیز به این عقیده معتقد است. او میگوید : «طراحان همیشه وب سایتهای بدی ساختهاند (همه پروژهها موفقیت آمیز نیستند). فن آوری و تکنولوژی مورد استفاده آنان نیز در این رابطه اهمیت ندارد. شاید سرزنش طراحان در این رابطه به مانند سرزنش سلاح پس از مورد استفاده قرار گرفتن در قتل یک فرد است. چرا که فشردن یک ماشه به عهده سلاح نیست. ».
صرف نظر از نحوه استفاده از CSS3 و Html5، Thomas Fuchs، مزیت این دو را بر فلش، توسعه متن باز استانداردهای آن میداند. هیچ یک از پلاگین های آن توسط یک شرکت خاص مورد تملک قرار نگرفته است. این موردی است که این دو تکنولوژی را تبدیل به پایگاهی برای خلق پروژههای متفاوت و موفق بدل کرده است. او معتقد است تهدید طراحان به احتیاط بیشتر نیز راهی نادرست است. چرا که طراحان باید فرصت ابراز کردن خود را داشته باشند تا با آزمون و خطاهای بسیار به نتیجههای دلخواه خود دست یابند. استفاده از این تکنولوژی نیز یکی از ابزارهای بسیار مهم برای رسیدن به این اهداف است.