حال نوبت به آن رسیده است که بدانید مشابه هر نوع داده دیگری می توان اشاره گری به ساختمان در برنامه اعلان کرد. اشاره گر به ساختمان معمولا برای ارسال ساختمان به تابع استفاده می شود. علاوه براین برای پیاده سازی ساختمان داده مهم هم بکار می رود.
برای دسترسی به عناصر ساختمان از طریق اشاره گر باید از عملگر -> (indirect membership operator) استفاده شود.
مثال. استفاده از اشاره گر برای دسترسی به ساختمان
#include <iostream.h>
typedef struct account {
float balance;
}
account *ptraccout;
int main() {
ptraccount = new account;
ptraccount->balance=2000;
cout << ptraccount->balance;
delete ptraccount;
return 0;
}
راه دیگر برای دسترسی به اجزای ساختمان توسط اشاره گر استفاده از عملگر مرجع است. اشاره گر به همراه علامت * باید درون پرانتز قرار گیرند زیرا عملگر (.) الویت بیشتری نسبت به (*) دارد
(*ptraccount).balance = 2000;