ایستگاه اتوبوسی را در نظر بگیرید که مسافران ، بی صبرانه درآن به انتظار اتوبوس ایستاده اند، اما درکمال تعجب می بینید که راننده اتوبوس بدون توقف ، با لبخند و درحالیکه دست تکان می دهد از کنار آنها می گذرد ودر توجیه این عمـل غیر قابل قـبول خود می گویـد اگر تـوقف مـی کردم ، نمی توانستم مطابق برنامه ساعت ورود و خروج عمل کنم .

متاسفانه ، اکثر مدیران براین باورندکه مجریان خدمات اطلاعاتی نیز از چنین ایده ای برخوردارند : یعنی صرفاً علاقمند به تکنولوژی هستند و هیچ توجهی به نحوه کاربرد ندارند .

بنابریافته ها و تحقیقات صورت گرفته در مورد نظر مدیران نسبت به CIO ها در دانشگاه Santa Clara ، اغلب مدیران ، مجریان تکنولوژی اطلاعات را فاقد درک کار می دانستند . PeterDelisi رئیس مشارکتهای سازمانی در fermont کالیفرنیا و مدیر برنامه اجرای تکنولوژی اطلاعات دانشگاه Santa Clara ، در کنفرانس بررسی عملکرد CIO که در ۲۹ آوریل و در Hyatt Grand Cypress ارلاندو برگزار شد ، به بررسی نتایج به دست آمده پرداخت بنابر مطالعات انجام شده Santa Clara ، کلیه مدیران ، ضمن تاکید براهمیت تکنولوژی اطلاعات ، معتقد بودند که تنها شمار اندکی از CIO ها قادر به بهره گیری از ویژگیهای تکنولوژی خود به منظور برآورده ساختن انتظارات آنها هستند . ضمن آنکه از دید مدیران ، CIO با وجود پیشتر بودن نسبت به خدمات اطلاعاتی ، ازجمله بدترین رابطها به شمار می رفتند . Delisi به منظور ایجاد مشارکت بهتر CIO ها با مدیران ، روشهای ذیل را پیشنهاد می کند

۱- گسترش دید و نگرش CIO

CIO ها بنابر نگرشی جهانی ، دید یکسانی به مفهوم کاردارند و هنوز هیچیک به مرتبه ای که می بایست برسند نرسیده اند . به عنوان مثال ، زمانی که مدیری از CEO استفاده می کند ، مجریان تکنولوژی اطلاعات می توانند پی به نقش هریک از افراد ببرند ، اما متاسفانه در انجام آن ناموفقند . اغلب از CIO ها به عنوان متخصصین تکنیکی یاد می شود ، درصورتی که CIO ها می بایست در نقش مدیران عمومی ، ازتکنولوژی خود در جهت کاهش پیچیدگی ، کاهش هزینه ها و ایجاد ارتباط و همکاری بیشتر بهره بگیرند . و در این بین CIO هایی که برای افزایش دیدشان نسبت به جهان وقت صرف می کنند و به صورت استراتژیکی فکر می کنند ، از کارآیی بهتری جهت برآورده سازی انتظارات مدیران برخوردارند .

۲- گسترش مهارتهای مورد نیاز :

مطالعات Santa Clara پیشنهاد می کند تا مجریان تکنولوژی اطلاعات بر روی مدیریت عمومی خود و مهارتهای کار استراتژیکی و بین پرسنلی کارکنند . Delisi با تاکید براهمیت مهارتهای بین پرسنلی ، می گوید : ” CIO ها نتایج زیادی در پی دارند ، لکن اگر نتوانند این نتایج را برای شما شرح بدهند ، در این صورت قادر به ارزیابی عملکرد آنها نخواهید بود .

۳- افزایش آگاهی نسبت به ارزش IT

CIO ها می بایست تا حد امکان فاصله بین ارزش واقعی حاصله از IT و ارزشی که توسط مدیریتهای پیشین درک می شد را کاهش دهند . به همین منظور ، مجریان تکنولوژی اطلاعات به جای اینکه مدیران را غرق در مسائلی چون جزئیات تکنیکی کنند ، می بایست به آنها کمک کنند تا با استفاده ازمتریکهای عملکرد وگزارش ارزش و نتایج IT ، نگرش خود را عوض کنند . Delisi پیشنهاد میکند تا CIO ها از دید مدیران ، به علت موضوع نیز نگاه کنند . به عنوان مثال ” به جای اینکه صرفاً از نصب SAP برروی ۲۵ دستگاه گزارش دهند ، در مورد پیامدها و مزایای حاصل از آن نیز توضیح بدهند

۴- برقراری ارتباط و افزایش میزان دید

گرچه مجریان تکنولوژی اطلاعات ، از دیرباز به ساخت سیستمها علاقه مند هستند ، لذا یک CIO موفق می بایست بیش از هرچیز به مشتریانش توجه کند . Delisi به همین منظور دوروش پیشنهاد می کند : نخست اینکه ، CIO می بایست پیش از همه به مشارکت در موفقیت همکاران تجاری خود حساس باشند . دوم : می بایست زمان بیشتری را در قبال گروه مدیریت ارشد صرف کنند و در آخر آنکه ، CIO می بایست ، نه تنها در زمان بازگویی مشکل توسط مدیران ارشد ، بلکه درمواردی که باعث صرف حداقل ۲۰% زمان توسط مدیران می شود به طور فعالانه ، به بررسی موارد مورد بحث بپردازند .

می توانید در آدرس adragoon @ cio .com به ویراستار ارشد Alice Dragoon دست پیدا کنید

چطور یک CIO موفق باشیم :

بنابر مطالعات دانشگاه Santa Clara درمورد نظریات وانتظارات مدیران از CIO ها ، یک مجری تکنولوژی اطلاعات ، می بایست از خصوصیات زیربرخوردار باشد :

۱- یک مدیر عمومی ، کامل و ترکیبی باشد .

۲- بتواند به خوبی ارتباط برقرار کند .

۳- نسبت به مشارکت درکار حساس باشد . ۴- به خوبی با مردم ارتباط برقرار کند .

لطفاً نظریات و سوالات خود را از طریق پست الکترونیکی ssinger @ cio.com. ارسال فرمائید