هزاره سوم به زعم صاحبنظران عصر اطلاعات و به تبع آن فناورى اطلاعات است.حرکت جوامع صنعتى به سوى جامعه اطلاعاتى سالهاست که آغاز گشته و از اوایل دهه ۹۰ به بعد شتابى فزاینده یافته است.بگونه اى که سرعت این حرکت در کشورهاى کمتر توسعه یافته من جمله ایران به خوبى حس مى گردد.اصطلاحاتى همچون e-commerce ,e-government,e-learning,-e-society و…. از جمله لغاتى هستند که على رغم نوظهور بودن و اینکه هنوز در منصه عمل کاملا جا نیفتاده اند با این وصف در کشورها کمتر توسعه یافته اى چون کشور ما نیز واژه هاى آشنا به شمار مى آیند.
واین نیست جز به سبب ماهیت تحول آفرین و شتابدار این فناورى که اندیشمندان را واداشته آنرا در زمره فناوریهاى نظام آفرین به شمار آرند و ورود جامعه بشرى به عصرى نوین بنام عصر اطلاعات را اذعان دارند.
چنین چشم اندازى سبب مى شود که لزوم حرکت سریع و چابک کشورهایى نظیر کشور ما در عرصه فناورى اطلاعات بخوبى احساس گردد.
اما لازمه هر برنامه توسعه و تحول, ایجاد بستر مناسب براى جذب, گوارش و بکارگیرى فناورى است .فناورى اطلاعات نیز دربند این لزوم بوده علاوه اینکه بدلیل ماهیت تحول افرینش براى جذب و بکارگیرى آن نیاز به تدقیق و برنامه ریزى کلان و استراتژیک مى باشد.
در یک مدل توسعه پویا۱, توسعه منابع انسانى لازمه, براى برنامه پیش بینى شده ,یکى از محورهاى اصلى و شاید مهمترین محور هر برنامه توسعه مى باشد.در این راستا تجهیز آحاد ملت به قابلیتهاى بهره گیرى از فناورى و آشنایى با آن یکسوى قضیه است و تربیت نیروهاى متخصص که در طى فرایند برنامه ریزى اخذ تکنولوژى و توسعه و بکارگیرى آن عاملان اصلى مى باشند جنبه دیگر قضیه مى باشد.

ضرورت
خوشبختانه ترکیب جوان جمعیتى کشور و نیروى تحصیل کرده و در حال تحصیل بالاخص در علوم کامپیوتر على رغم اینکه کافى نمى باشد اما پتانسیل مناسبى در حوزه تکنیکى و فنى فناورى اطلاعات فراهم آورده است.با این وجود گسترش و بکارگیرى این فناورى نیازمند رویکردى راهبردى و مدیریتى در عرصه سازمانهاى عمومى وخصوصى کشور مى باشد.تربیت نیروهاى متخصصى که ضمن آشنایى با اصول و کاربردهاى فناورى نگرشى راهبردى و سیستمى به مقوله IT داشته باشند لازمه گسترش بکارگیرى فناورى اطلاعات در عرصه اجتماع مى باشد.به این سبب تربیت نیروهایى که آگاه از جنبه هاى مدیریتى و سازمانى و ضمنا آشنا با اصول و کاربردهاى فناورى اطلاعات باشند از ضروریات تامین نیروى انسانى لازم, در وادى سازمانها و نظام برنامه ریزى کشور براى توسعه و بکارگیرى فناورى اطلاعات مى باشد.
همانطور که در شکل مشاهده مى شود متخصصین فنى در عمل فاقد تخصصهاى اجتماعى و سازمانى لازم براى توسعه و بکارگیرى فناورى مى باشند و از سوى دیگر مدیران و راهبران سازمانى على رغم بینش استرتژیک و سیستمى فاقد آگاهیهاى لازم در موردفناوریها , چگونگى و منافع و معایب آن براى سازمان مى باشند.وجود یک رابط براى تفاهم زبان این دو حوزه با یکدیگر ضرورى است.تدوین رشته اى که آموختگان آن ضمن تسلط بر وجوه سازمانى و اجتماعى از جنبه هاى فنى و تخصصى فناورى نیز آگاه باشند راه حلى است بر این معضل.

رشته مدیریت فناورى اطلاعات
با چنین ملاحظاتى رشته مدیریت فناورى اطلاعات در مقطع کارشناسى ارشد در نظام آموزش عالى کشور تدوین و تصویب شد که در اولین گام دانشگاههاى علامه طباطبایى و دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۰ اقدام به پذیرش اولین دوره دانشجویان این رشته نمودند.
هدف از تشکیل این دوره در نظامنامه آموزشى آن به شکل زیر اعلان شده است:
” هدف از تشکیل دوره کارشناسى ارشد مدیریت فناورى اطلاعات آموزش نیروى انسانى متخصص موسسات و سازمانهاى دولتى و خصوصى است.متخصصینى که در زمینه هاى مربوط به فناورى اطلاعات و مدیریت بنوانند در جهت تامین نیازهاى امروز و فرداى مدیریت در جامعه فعالیت کنند. “
رشته مدیریت فناورى اطلاعات در سه گرایش :
مدیریت منابع اطلاعاتى
سیستمهاى اطلاعاتى پیشرفته
نظام کیفیت فراگیر
تصویب شد که از این بین دو گرایش منابع اطلاعاتى و سیستمهاى اطلاعاتى پیشرفته فعال و در حال اجرا مى باشند.
تعداد کل واحدهاى درسى این دوره ۳۲ واحد مى باشد که شامل ۲۰ واحد مشترک . ۸ واحد تخصصى مربوط به گرایش و ۴ واحد پایان نامه مى باشد.ضمن اینکه دروس پیش نیاز بنا به تشخیص مرجع برگزار کننده دوره ارائه مى شود.
این رشته بدلیل ماهیت میان رشته اى آن در برگیرنده برخى از دروس اصلى علوم مدیریت و شمارى از دروس مربوط به علوم مهندسى و رایانه مى باشد.
دروسى مانند : تئوریهاى پیشرفته مدیریت.- مدیریت رفتارسازمانى پیشرفته- تحقیق در عملیات پیشرفته- سیستمهاى اطلاعاتى مدیریت پیشرفته- مدیریت منابع اطلاعاتى- سیستمهاى اطلاعاتى استراتژیک- کاربرد IT در سازمان – تحلیل آمارى و… از زمره دروس مربوط به حوزه علوم مدیریت مى باشند و دروسى مانند: تحلیل و طراحى ساختاریافته سیستمها – سیستمهاى مدیریت بانکهاى اطلاعاتى – سیستمهاى پشتیبان تصمیم گیرى و خبره- فناورى اطلاعات- مهندسى نرم افزار به کمک کامپیوتر CASE – متدلوژیهاى ایجاد و توسعه سیستم اطلاعاتى-مدلسازى اطلاعات سازمان- منطق فازى و هوش مصنوعى- مهندسى مجدد رویه هاى اجرایى و فرایندها و…. از زمره دروس مربوط به حوزه فنى و علوم رایانه مى باشند. که بسته به گرایش انتخاب شده ارائه مى شوند.

قابلیتهاى لازم براى طى دوره
با توجه به ذکرى که رفت و ماهیت میان رشته اى این دوره واضح است که علاقمندان به ادامه تحصیل در این رشته مى باید آشنا و علاقمند به هردو مبحث علوم مدیریت و رایانه باشند تا بتوانند با موفقیت فارغ التحصیل گردند. در مبحث مدیریت آگاهى از اصول مدیریت , تئوریها و مفاهیم مدیریتى , مهارتهاى برنامه ریزى و نگاه سیستمى , آشنایى با سازمان و مفاهیم سازمانى و… در حوزه فنى آشنایى با مفاهیم و اصول رایانه , نرم افزارهاى مدیریتى و پایه اى , کاربردهاى کامپیوتر , سیستمهاى پایگاه داده , سیستمهاى اطلاعاتى مدیریت و. . از مقدمات و آمادگیهاى لازم جهت گذراندن موفق این دوره میباشد.لذا ورود به این رشته براى کارشناسان مدیریت صنعتى , علوم کامپیوتر. مهندسى صنایع و کارشناسانى با گرایشهاى مدیریتى که بر اصول کامپیوتر .نرم افزارهاى پایه اى و کابردهاى کامپیوتر آشنایى و علاقمند باشند توصیه مى شود.