مامی کسانی که وارد دنیای تجارت الکترونیک می‌شوند در ابتدای کار وب سایتی خلق می‌کنند تا از طریق آن کالاها یا خدمات خود را عرضه کرده به فروش برسانند. تمامی این افراد آرزو دارند که بازدیدکنندگان سایتشان بیشتر و بیشتر شود تا این مشتریان احتمالی به مشتریان حقیقی تبدیل گردند.
روش‌ها و توصیه‌های بسیاری مبنی بر این موضوع بیان شده‌اند و ما قصد داریم یکی از راهکارهای موثر و آسان برای جذب جستجوگران اینترنتی را در این مقاله توضیح دهیم. راه مورد نظر برقراری لینک‌های گوناگون با سایت‌هایی که مخاطبان مشابه دارند را مبنای کار قرار می‌دهد. لینک‌ها ساده‌ترین و مطمئن‌ترین مجاریی هستند که می‌توانند وب سایت شما را به بقیه بشناسانند در واقع روش کار بدین صورت است که شما مقالات، نکته‌ها، کالاها یا خدماتی که مناسب حال مخاطبانتان است را عرضه می‌کنید ولی یک سایت دیگر از طریق لینک خود به سایت شما، وب سایتتان را معرفی کرده به کالاها و خدمات شما اشاره می‌کند و بازدیدکننده خودش را به سوی وب سایت شما هدایت می‌نماید.
این یک توافق دو جانبه است و شما نیز همین کار را برای سایت همکار انجام می‌دهید. می‌توانید لیستی با نام «سایت‌های جالب و سودمند» یا «لینک‌های مرتبط» را در وب سایت خود بگنجانید که نام و آدرس سایت‌هایی که با شما دوست و همکار هستند را در آن‌ها می‌نویسید. در مقابل همان دوستان اینچنین لیستی را در صفحات خود دارند که آدرس شما نیز میانشان به چشم می‌خورد. البته در این میان باید احتیاط کنید چرا که ممکن است بعضی از این لینک‌های پیشنهادی اصلا قابل دسترسی نباشند و باز نشوند. پس قبل از این که لینکی را در وب سایتتان بگنجانید صحت و نادرستی آن را بررسی کنید.
حالا سوال اینجاست که چطور می‌توانید این «سایت‌های مکمل» را پیدا کنید؟ کار ساده‌ایست. موتور جستجوی محبوب شما که تقریبا همیشه از آن استفاده می‌کنید، کلید حل این معماست. مثلا فرض کنید که شما از گوگل بیشتر بهره می‌گیرید. درنوار جستجوی آن کلمات کلیدی کسب و کار اینترنتی خود را تایپ کنید. با این واژه‌ها می‌توان سایت‌هایی را یافت که امکان دارد مخاطبان آنها به چنین مفاهیمی تمایل و نیاز داشته باشند. مثلا اگر کارتان در زمینه تولید نرم‌افزارهای آموزش یک زبان خارجی است و در کنار آن‌ها کتاب‌ها، مجلات، سی‌دی‌ها، فلش کارت‌ هم عرضه می‌کنید می‌توانید عبارت «آموزش زبان» مثلا «اسپانیایی» را جستجو کنید.
سایت‌های دوست و سودرسان از همین طریق پیدا می‌شوند. اول ۲۰ سایت نخستی که پیدا کرده‌اید را بررسی کنید و با فرستادن ایمیل خود را معرفی کنید، کارتان را توضیح دهید و خواسته‌تان را مطرح نمایید. ممکن است همه آنها تمایل به همکاری نشان ندهند. باز هم جستجو کنید. این وب سایت‌ها خود با لینک‌هایی به وب سایت‌های دیگر مرتبط هستند. با این دوستان احتمالی جدید هم تماس بگیرید.
وقتی که وب سایت مورد نظرتان را یافتید و او هم درخواست برقراری این ارتباط دوطرفه را پذیرفت، دستپاچه نشوید وفورا کار را شروع نکنید. اگر بازدیدکنندگان ببینند که لینک مربوطه از سایت شما، آنها را به سایت به درد نخوری رهنمون کرده به طور قطع از صفحات شما رویگردان می‌شوند و دیگر از آنها بازدید نخواهند کرد. پس ابتدا با صبر و دقت بسیار وب سایت و همکار احتمالی را بررسی نمایید و ببینید که واقعا می‌تواند دوست خوبی باشد یا نه.
در ابتدا برای این که علاقه و حسن نیت خود را نشان دهید، قبل از این که با یک دوست بالقوه ارتباط برقرار کنید، لینکی به سایت آنها شکل دهید. سپس با آنها تماس بگیرید و دلایل خود را از این کار توضیح دهید. چرا به وب سایتشان علاقه‌مند شده‌اید، چرا فکر می‌کنید که مخاطبان این دو سایت نیازهای مشترکی دارند و پیشنهاد موثر خود را توضیح داده بگویید که برای تامین شراکتی نیازهای بازدیدکنندگان چه راه حلی دارید. سپس درباره محل گنجاندن لینک‌ها صحبت کنید و پیشنهاد خودتان را هم اضافه نمایید. یادتان نرود که توضیحات اضافی هم در مورد خودتان و سایتتان بدهید چرا که اگر این کار را نکنید ممکنست لینک شما را پس بفرستند و بگویند که تمایلی به همکاری ندارند.
برقراری لینک با وب سایت‌های قدرتمندی که محتوایی غنی، الگویی کامل و سیستم جستجو و گشت‌وگذاری جامع و آسان دارند، کار آسان و کم دردسری است ولی سایت‌هایی هستند که الگویی پیچیده دارند و فاقد ساختاری مناسب هستند، گشت و گذار و پیدا کردن لینک‌های گوناگون در آنها دشوارست و محتوایشان به طور منسجم ارائه نشده است. این‌ها دوستان و همکاران مناسبی نخواهند بود چرا که بازدیدکننده ارجاعی شما ناخشنود خواهد شد و بازدیدکنندگان آن سایت هم که با وب سایتی ضعیف روبه‌رو شده‌اند، سریع از آن خارج می‌شوند و به لینک‌هایش توجهی نخواهند کرد.
پس دقت کنید و هول و دستپاچه نشوید. بدانید که بدون دوست و تنها ماندن بهتر از داشتن دوست ناباب است و دوست ناباب همنشینش را بدبخت می‌کند