طی یک روش چند مرحله ای می توانیم به این نتیجه برسیم که سایت مورد نظر کارفرما چطور است:

۱.   گرفتن اطلاعات از مشتری:
اولین و مهمترین مرحله ی برای تجسم طرح وب سایتی که قصد طراحی آن را دارید همین جاست.
باید تا می توانید از او بخواهید نظراتش را درباره ظاهر وب سایت به شما بگوید. حتی اگر آن نظرات کاملا با نظر شما مخالف بودند هیچ واکنشی به آن ها نشان ندهید.
برخی سئوالات را می توانید مستقیم بپرسید, مانند اینکه رنگ های مورد علاقه او چیست و برخی جواب ها را می توانید خودتان پیدا کنید. برای مثال: در صورتیکه او مدیر یک کارخانه است, معمولا رنگ برند آن کارخانه از رنگ های اصلی طراح سایت باید باشد.

۲.   سایت های نمونه:
از وی بخواهید تا سایت هایی که از نظر او دارای بهترین طراحی هستند را به شما معرفی کند. این روش می تواند در صورت ناکام بودند روش اول بسیار کمکتان کند. البته یک نکته را فراموش نکنید و آن این است که خیلی ها فقط از سایت های نمونه انتظار ایده گرفتن دارند و برخی دیگر مایلند تا طرح شما دقیقا مانند سایت یا سایت های مورد نظر وی باشد.

۳.   خودتان وارد عمل شوید
حالا وقت آن است که به عنوان یک متخصص وارد عمل شوید، سعی کنید ایراداتی که انتظارات او است را بسیار محترمانه و با دلایل کاملا مختصر فنی به او بگوید اما به او بفهمانید که نظراتی که می دهید پیش نهاداتی دوستانه است و در نهایت نظر وی است که مهم است.
این را بدانید که اگر مطلقا گوش دهید, هم سایتی طراحی خواهید کرد که مشکلات فنی زیادی خواهد داشت و همینطور در آینده مشتری از شما گلایه مند خواهند شد که چرا وی را راهنمایی نکرده اید.

۴.   موضوع سایت و کاربران آن
بسته به موضوع و نوع کاربران باید طراحی های متفاوتی را در نظر بگیریم.
فرض می گیریم که شما قصد طراحی یک فروشگاه اینترنتی را دارید, مطمئنا پیش نهاداتی که به کافرما خواهید داد مانند یک سایت درباره تابلو فرش نخواهد بود.
۵.   مکتوب کنید
باید یاد بگیرید که بعد از هر گونه توافقی بین شما و کارفرما باید تمام جزئیات را مکتوب کنید تا هم در آینده اختلاف نظری بین شما از نظر توافقاتتان پیش نیاید و همین طور هیچ موردی را فراموش نکنید.