۱- کاربر باید در یک ثانیه متوجه شود سایت شما در رابطه با چیست :

اگر کاربر سریع متوجه نشود سایت شما راجع به چیست سریعآ آن را ترک می کند و می گوید چرا وقتم را اینجا صرف کنم؟

۲- مطالب را دسته بندی کنید :

اینترنت اینترنت است نه یک کتاب. حتی اگر بازدید کننده شما برای تفریح به سایت شما سر زده باشد دنبال تفریح می گردد پس اگر نتواند آن را به راحتی پیدا کند سایت شما را ترک می کند. مطالبتان را دسته بندی کنید تا در یک نگاه قابل فهم باشند.

۳- از فونت مناسب استفاده کنید :

از فونت های فانتزی که تقریبآ غیرقابل خواندن هستند و فونت های بسیار کوچک استفاده نکنید. مرورگر ها قابلیت بزرگ کردن نوشته و زوم هم دارند ولی مطمئن باشید اگر بازدید کننده ها مجبور باشند برای دیدن سایت شما همیشه از آنها استفاده کنند هرگز به آن سر نخواهند زد.

۴- پنجره های جدید باز نکنید :

شما نباید کنترل مرورگر کاربر را از دستان او خارج کنید ، نگران از دست دادن و فرستادن بازدید کننده هایتان به سایت های دیگر نباشید اگر آنها از سایت شما خوششان بیاد حتمآ به آن بر می گردند.

۵- اندازه صفحات کاربر را تغییر ندهید :

تغییر اندازه صفحه ممکن است باعث کنار زدن سایر پنجره های کاربر شود که به آنها نیاز دارد. اگر کسی جای وسایل آشپزخانه شما را عوض کند خوشحال می شوید؟

۶- کاربر را تا زمانی که لازم نیست مجبور به ثبت نام نکنید :

وقتی کسی در اینترنت است خواهان دریافت اطلاعات است نه ارسال آنها ، کاربر را تا زمانی که لازم نیست مجبور به نوشتن اطلاعات شخصی و آدرس ایمیل و… نکنید. ( تا زمانی که اطلاعاتی که در قبال ثبت نام به او می دهید ارزش ثبت نام را داشته باشد.)

۷- ایمیل های ناخواسته به کاربران خودتان نفرستید :

وقتی بازدید کننده ها یا اعضای سایتتان آدرس ایمیلشان را در اختیار شما قرار می دهند به هیچ وجه بدون اجازه آنها برایشان ایمیل ارسال نکنید. اگر اجازه داد حتمآ راهی برای لغو این ثبت نام هم بگذارید تا هر وقت مایل بودند از عضویت در سایت شما در بیایند. در غیر این صورت هر روز با نتفر ایمیل های ارسالی شما را پاک می کنند و شما را لعنت می کنند.

۸- بیش از حد از فلش استفاده نکنید :

استفاده بیش از حد از فلش مدت زمان بارگذاری صفحه را بسیار افزایش می دهد و کاربر را عصبانی می کند. فقط زمانی از فلش استفاده کنید که صفحات معمولی به هیچ وجه جوابگوی کار شما نباشند.

۹- آهنگ روی سایت نگذارید :

گذاشتن آهنگ زمینه روی سایت نه تنها آن را بسیار غیر حرفه ای جلوه می دهد بلکه باعث دیرتر لود شدن صفحه و عصبانی شدن بازید کننده ها می شود. اگر مجبور به استفاده از آهنگ هستید حتمآ بگذارید کاربر به میل خود آن را اجرا کند.

۱۰- با نشان های مختلف (حمایتی،انتقادی و…) جلوه سایت را به هم نریزید :

نشان های حمایتی یا انتقادی و… متعدد سایت شما را اندکی غیر حرفه ای و غیر قابل اعتماد جلوه می دهد. اگر می خواهید از آنها استفاده کنید در صفحه “درباره ما” استفاده کنید.

۱۱- اولین صفحه سایت را صفحه اصلی قرار دهید :

هر چه بازدید کننده زودتر به مطالب مورد نظرش برسد از سایت شما بیشتر لذت می برد. بازدید کننده را مجبور به گذشتن از هفت خوان رستم نکنید.

۱۲- حتمآ اطلاعاتی را برای ارتباط درج کنید :

هیچ چیز بدتر از نبود اطلاعات برای تماس در یک سایت نیست. این نه تنها برای کاربران بد است بلکه خود شما نیز مقدار زیاد و ارزشمندی از انتقادات و پیشنهادات را از دست می دهید.

۱۳- دکمه Back را از کار نیندازید :

این کار واقعآ یک ضدحال بزرگ است. باز کردن پنجره های جدید و بعضی از جاوا اسکریپت های خاص باعث از کار افتادن این دکمه مفید می شوند.

۱۴- از نوشته های چشمک زن استفاده نکنید :

وارد یک سایت که از این نوشته ها استفاده می کند شوید قضاوت با خودتان.

۱۵- URL هایتان را مرتب کنید :

مرتب بودن URL ها نه تنها باعث افزایش اعتبار شما در موتو های جسجتو می شود بلکه باعث سهولت کار بازدیدکننده می شود.

۱۶- از CSS بجای جدول های HTML استفاده کنید :

از آنجایی که CSS از HTML سریعتر است سعی کنید به جای استفاده از جدول های HTML با کد های CSS اطلاعاتتان را جدول بندی کنید.

۱۷- قابلیت جستجو در کل سایت را فراهم کنید :

به نظر شما چرا موتور های جستجو به وجود آمدند؟ چون به پیدا کردن آنچه دنبالش هستید بسیار کمک می کند. پس از این قابلیت روی سایتتان غافل نشوید.

۱۸-در  استفاده کردن از منو های Drop-Down صرفه جویی کنید :

استفاده از این نوع منو ها می تواند باعث شود کاربر دقیقآ آنچه دنبالش است را نبیند.

۱۹- بطور مستقیم به فایل های PDF لینک ندهید :

تا حالا برایتان پیش آمده که روی یک لینک کلیک کنید و صفحه مرورگرتان هنگ کند؟ لینک دادن مستقیم به فایل های PDF باعث باز شدن نرم افزار مربوطه بصورت ناخواسته می شود و بسیار آزار دهنده است. سعی کنید فایل های PDF را فشرده کنید تا هم حجمش کمتر شود و هم راحت تر باز شود.

۲۰- با نسخه های گوناگون کاربر را گیج نکنید :

چه پهنای باندی را باید انتخاب کنم؟ ۵۶؟ ۱۲۸؟ فلش یا html ؟ وااای فقط مطالب رو به من بده !!

۲۱- از تبلیغات داخل مطالب سایت پرهیز کنید :

ممکن است قرار دادن تبلیغات میان مطالب سایت در کوتاه مدت سود خوبی را به حساب شما سرازیر کند اما مطمئنآ در دراز مدت باعث از دست دادن بازدید کننده های شما خواهد شد. آنها به سایت های دیگر روی می آورند.

۲۲- از منو های ساده برای دسترسی به نقاط مختلف وب سایت استفاده کنید :

پیمایش در سایتتان را ساده طراحی کنید. شاید پیدا کردن مطلب مورد نظر در منو های تو در تو با عنوان های عجیب و غریب برای شما ساده باشد چون شما آن سایت را طراحی کرده اید. اما همه اینطور نیستند ، کافیست به یک سایتی که درباره مطالب آن آگاهی ندارید و پیمایش پیچیده دارد مراجعه کنید تا به رنج این موضوع پی ببرید.

۲۳- از گذاشتن Intro برای وب سایت پرهیز کنید :

هیچ کس حاظر نیست یک ربع صبر کند تا آرم شرکت شما را ببیند که از این ور صفحه وارد و از طرف دیگر خارج می شود و یک آهنگ هم روی آن گذاشته شده و… هر کس دنبال پیدا کردن آنچه می خواهد است پس بهتره برای دیدن یک Intro مشتریان خود را نرنجانید.

۲۴- وب سایت را جوری طراحی کنید که با اکثر مرورگر ها سازگار باشد :

سایتتان را با محبوبترین مرورگر سازگار کنید در غیر این صورت بازدید کننده هایتان را خیلی سریع از دست خواهید داد.

۲۵- برای لینک ها توضیح تعریف کنید :

کاربر باید بداند روی چه چیزی کلیک می کند. نوشتن فقط “اینجا کلیک کنید” یا “Click Here” کافی نیست. می توانید برای لینک ها توضیح تعریف کنید تا با نگه داشتن موس روی آن متوجه شوند که این لینک مربوط به چیست.

۲۶- لینک ها را قابل دیدن کنید :

کاربر باید بتواند سریعآ لینک ها را از نوشته های معمولی تشخیص بدهد. رنگ لینک ها را تغییر دهید تا به خوبی دیده شوند.

۲۷- رنگ نوشته های معمولی را عوض نکنید :

عوض کردن رنگ نوشته های معمولی یا خط کشیدن زیر آنها باعث می شود کاربر به اشتباه تصور کند آن یک لینک است. تا جای ممکن این کار را نکنید.

۲۸- رنگ لینک های کلیک شده را عوض کنید :

کاربر پس از بازگشت به صفحه شما باید بداند که قبلآ روی کدام لینک ها کلیک کرده. با عوض کردن رنگ لینک های کلیک شده می توانید این کار را انجام دهید. اگر مدتی از اینترنت استفاده کرده باشید حتمآ ارزش این کار را می دانید.

۲۹- تا جای ممکن از تصاویر متحرک در وب سایت استفاده نکنید :

استفاده زیاد از انیمیشن ها جلوه سایت را غیر حرفه ای می کند و توجه کاربر به نوشته ارزشمند شما را کاهش می دهد.

۳۰- مقادیر ALT و TITLE را برای عکس ها تعریف کنید :

این کار کمک بسیار زیادی به افزایش اعتبار شما در موتور های جستجو می کند همچنین اگر تصویری به خوبی لود نشود کاربر می فهمد این عکس در رابطه با چه بوده است.

۳۱- از رنگ هایی که چشم را اذیت می کند استفاده نکنید :

شما حاظرید برای خواندن یک مطلب از اینترنت سردرد بگیرید؟ بقیه هم همینطور…
۳۲- برای وب سایت از Popup ها استفاده نکنید :

از پنجره های Popup استفاده نکنید چون اکثر کاربران باز شدن آنها را لغو کرده اند و استفاده از آنها چندان دلچسب نیست.

۳۳- از پنجره های جاوا اسکریپتی استفاده نکنید :

پنجره هایی که با جاوا اسکریپت باز می شوند لینک خاصی ندارند و این باعث آزار بازدید کننده می شود. همچنین تجربه ثابت کرده استفاده از آنها بسیار پر دردسر است.

۳۴- در قسمت پایینی سایت از لینک های مفید استفاده کنید :

اگر کاربر اطلاعاتی که می خواهد را پیدا نکند اسکرول می کند تا پایین صفحه. بهتر است در قسمت Footer سایتتان چند لینک مفید مثل “خانه” یا “تماس با ما” قرار دهید.

۳۵- از صفحات خیلی طولانی استفاده نکنید :

وقتی صفحه شما بیش از حد طولانی شود هر چقدر مطلبتان هم ارزشمند باشد کاربر آن را بی ارزش می داند و حوصله خواندن آن را نمی کند و فقط تا پایین صفحه اسکرول می کند و….
مطالب طولانی تان را به چند بخش تقسیم کنید و نتیجه را ببینید.

۳۶- از Scrolling افقی بپرهیزید :

فکر نمی کنم نیازی به توضیح بد بودن اسکرول افقی باشد ، این روز ها اغلب resolution ها ۷۶۸ * ۱۰۲۴ تنظیم شده است. سعی کنید ابعاد وب سایت طراحی شده را با این رزولوشن تنظیم و سازگار کنید.

۳۷- اشتباهات املایی و دستوری را به صفر برسانید :

این یک اشتباه در طراحی صفحات وب نیست ولی یکی از بدترین اشباهاتی است که یک سایت می تواند مرتکب شود. فقط یک غلط املایی در یک متن ۲ صفحه ای کافیست تا خواننده آن کاملآ به شما بی اعتماد شود و مطلب تاثیر خودش را نگذارد. از صحت املا و دستور جملات و کلماتی که بکارمی برید اطمینان حاصل کنید.

۳۸- اگر از کد های CAPTCHA (کد های امنیتی) استفاده می کنید مطمئن باشید قابل خواندن هستند :

مطمئن شوید کد های امنیتی منتشر شده توسط سایت شما به راحتی قابل خواندن هستند. شما چقدر ناراحت می شوید وقتی بخواهید در یک سایت عضو شوید ولی در خواندن کد امنیتی عاجز بمانید و نتوانید ؟