سلام کاربران گرامی امیدوارم که شاد باشید و سرحال با اموزش امروز که درمورد جوملا است با شما همراه هستیم .
در این مبحث به موضوعات ذیل پرداخته می شود

منظور از موقعیت ها در جمله چیست ؟

قالب پیش فرض joomla – protostar positions

چگونه می توان ماژول را در موقعیت دلخواه نمایش داد ؟

چگونه می توان موقعیت ماژول را تغییر داد ؟

چگونه می توان ماژول ها را در یک مکان واحد )دوباره( مرتب کرد ؟

اگر قالب را تغییر دهید چه اتفاقی رخ می دهد ؟

چگونه می توان موقعیت های موجود را در قالب انتخابی پیدا کرد ؟

منظور از موقعیت ها در جمله چیست ؟

تمامی قالب های joomla موقعیت های (مکانی) دارند که می توان ماژول های مختلف را در آن گنجاند . موقعیت های ماژول ها در همان قالب انتخابی تعریف می شوند, و طراح تمام جزئیات آن را کنترل می کند . تعداد موقعیت های موجود, مکانی که در آن قرار می گیرد و ظاهر آن ها همه بستگی به قالب انتخابی شما دارد .

قالب پیش فرض joomla – protostar positions

Protostar template, 9 موقعیت از پیش تعریف شده ی زیر را دارا می باشد :

پس از نصب joomla )به همراه تعدادی داده نمونه و قالب پیش فرض protostar) , 6 موقعیت را به صورت زیر پیش روی خود مشاهده می کنید :

در داده نمونه ی پیش فرض, هیچ گونه محتوایی در ستون سمت چپ و ناحیه بالای اولین مقاله وجود ندارد . چناچه ماژولی در آن ها قرار دهید, به راحتی نمایش داده می شود . Debug[debug] به صورت پیش فرض مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه بیشتر توسط طراحان به منظور تست کردن کد و نمایش دادن اطلاعات اشکال زدایی (debug) در زیر footer به کار می رود .

چگونه می توان ماژول را در موقعیت دلخواه نمایش داد ؟

برای شروع کار, به Extensions -> Module Manager مراجعه کنید .

حال, برای افزودن ماژول جدید روی گزینه ی NEW کلیک کنید .

فهرستی از انواع ماژول ها را پیش روی خود مشاهده می کنید . ماژول Search را انتخاب را کنید .

در صفحه ی بعد, از شما درخواست می شود که اطلاعات مربوط به آن ماژول را وارد کنید . برای آن یک عنوان انتخاب کنید – برای مثال, Search – ماژول را طوری تنظیم کنید که در موقعیت ۰ [position-0] نشان داده شود . سرانجام, روی گزینه ی save کلیک کنید .

اکنون می توانید به صفحه ی اصلی joomla مراجعه کرده و ماژول Search را در بالای صفحه سمت راست مشاهده کنید .

چگونه می توان موقعیت ماژول را تغییر داد ؟

برای تغییر دادن موقعیت ماژول, ابتدا وارد صفحه ی مدیر (admin page) شده, سپس به Extensions -> Module Manager مراجعه کنید .

در این صفحه, فهرستی از ماژول های خود را مشاهده می کنید . به منظور آموزش, در این بخش ماژول latest article را از ستون سمت راست قالب پیش فرض joomla به سمت چپ جا به جا کرده ایم . ماژول latest article را پیدا کرده و روی اسم آن کلیک کنید . چناچه در یافتن ماژول مورد نظر موفق نبودید, می توانید از امکان search filter کمک بگیرید .

در این صفحه, منوی پایین افتادنی Position را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید . پیش روی شما فهرستی از موقعیت های موجود نمایان می گردد . position-8 را انتخاب کنید .

سپس, روی گزینه ی save کلیک کنید .

حال, اگر به وب سایت joomla مراجعه کنید, ماژول latest article را در ستون سمت چپ سایت مشاهده می کنید .

در طرح joomla مثال بالا, دو ماژول در ستون سمت راست دارید – یکsearch  ماژول و یک “latest article” ماژول . برای قرار دادن ماژول search بالای ماژول latest article, ابتدا باید به Extensions -> Module Manager مراجعه کنید .

اکنون, position-7 را از فیلتر drop-down ستون سمت چپ انتخاب کرده تا فقط ماژول های ستون سمت راست به نمایش گذاشته شوند .

در مرحله ی بعد, باید جدول مورد نظر را مرتب کنید . به منظور انجام این کار, روی گزینه ی Sort table by : Ordering کلیک کنید .

سپس, روی سه نقطه ی ستون اول جدول کلیک کرده, خط مورد نظر را گرفته و داخل ماژول search قرار دهید .

پس از اتمام عملیات, می توانید به سایت joomla مراجعه کرده و ببینید که ماژول search بالای Latest Articles قرار گرفته است .

اگر قالب را تغییر دهید چه اتفاقی رخ می دهد ؟

همان طور که قبلاً ذکر شد, موقعیت ماژول ها توسط (درون) کد قالب (template code) تعیین می شود . متاسفانه, هیچ استانداردی برای نام گذاری موقعیت های مختلف وجود ندارد و هر طراح قالب می تواند اسمی کاملاً متفاوت برای موقعیت های مختلف انتخاب کند .

برای مثال, ممکن است اسم موقعیت مورد نظر که در قالب protostar [position-8]    نام گذاری شده در قالب دیگر [left-column]  باشد . این امر باعث می شود که هر گاه قالب عوض شد, موقعیت تمام ماژول ها نیز از [position-8] به [left-column] تغییر یابد .

چگونه می توان موقعیت های موجود را در قالب انتخابی پیدا کرد ؟

ابتدا به Extensions -> Template Manager مراجعه کنید .

در این مرحله, روی گزینه ی Options کلیک کنید .

حال, Preview Module Positions را روی Enabled تنظیم کرده و روی دکمه ی save کلیک کنید .

حال, به صفحه ی اول سایت خود مراجعه کرده و گزینه ی index.php?tp=1 را به آخر URL خود اضافه کنید . باید به این صورت باشد : http://yoursite.com/index.php?tp=1 . خورجی ای شبیه به آنچه در تصویر زیر مشاهده می کنید به وجود می آید :