دیگر از نکات بسیار مهم در داشتن یک وب سایت پربازدید و کامل توجه به اصل بهینه سازی یا همان سئو وب سایت است.شما باید به مطالبی که در وب سایت خود قرار می دهید بسیار دقت کنید و مطالب سایت خود را بهینه سازی کنید تا راحت تر در اختیار موتور های جستجوگر قرار گیرد.این آموزش هم چون کمی طولانی است آن را دو پارت ارائه کردیم.یکی از ابزار های رایگان برای افزایش بازدید و متعاقبا افزایش فروش در گستره اینترنت, موتور های جستجو می باشند. برای دریافت ورودی بهینه و مناسب از موتور های جستجو مخصوصا گوگل باید قوانینی را که آنها برای وب سایت ها در نظر گرفته اند (سئو) را رعایت کنید. در آموزش های  قبلی شما را با  افزونه سئو وردپرس (wordpress seo by yoast) آشنا کردیم, در این مطلب می خواهیم نکاتی که باید در زمان نوشتن پست ها با این افزونه باید رعایت کنید را بیان نماییم. البته با توجه به یکسان بودن اصول سئو برای تمامی سایت ها شما می توانید از این نکات برای سایت های غیر وردپرسی نیز استفاده کنید.

گام اول : انتخاب کلیدواژه‌ی کانونی

در افزونه WordPress SEO به کلمه یا عبارتی که بیشترین ارتباط را با موضوع پست دارد, کلیدواژه‌ی کانونی یا همان focus keyword گفته می شود. اولین مرحله برای نوشتن یک مطلب بهینه سازی شده انتخاب یک focus keyword مناسب می باشد. قبل از اینکه شروع به نوشتن محتوا کنید بهتر است جواب سوال های زیر را پیدا کنید:

موضوع اصلی مطلبی که می خواهم بنویسم چیست؟
آیا کاربران به محتوایی که من می نویسم نیاز دارند؟
کاربران با چه کلید واژه هایی به دنبال محتوایی که من تولید می کنم می گردند؟
برای اینکه یک کلمه کلیدی مناسب برای مطالبی که می نویسد پیدا کنید بهتر است تا اول به سوال ۱ پاسخ دهید, یعنی اینکه موضوع اصلی مطلب شما چیست؟ زمانی که از موضوع اصلی مطلبی که می خواهید بنویسید مطلع شدید وقت آن می رسد تا به سوال ۲ پاسخ دهید.
باید بفهمید که آیا کاربران به محتوایی که شما تولید می کنید احتیاج دارند یا خیر. مثلا شما فکر کنید که زمان بسیار زیادی را صرف نوشتن یک مطلب می کنید که همه نکات سئو در آن رعایت شده باشد اما هیچ کس یا افراد بسیار کمی به دنبال آن مطلب باشند, در این صورت محتوایی که ایجاد کرده اید مخاطبی نخواهد داشت و بی مصرف باقی خواهد ماند. اگر مطمئن شدید که مطلبی که می خواهید بنویسد مورد نیاز کاربران است, باید به سوال سوم پاسخ دهید.
باید بدانید که کاربران مختلف به چه شکل به دنبال آن محتوا می گردند. مثلا در نظر بگیرید موضوع اصلی مطلب شما نحوه ساخت توپ گلف است, کاربران برای پیدا کردن این مطلب ممکن است عبارت های مختلفی را مانند زیر جستجو کنند:

نحوه ساخت توپ گلف
توپ گلف چطور ساخته می شود
آموزش ساخت توپ گلف
توپ گلف را چگونه می سازند
توپ گلف چجوری ساخته میشه
و …
از بین اشکال مختلفی که کاربران به دنبال آن مطلب می گردند یک یا چند مورد از آنها کاربرد بیشتری دارند. برای اینکه بفهمید کاربران بیشتر به چه شکلی به دنبال آن موضوع می گردند می توانید از ابزارهای Google Trends ,google keyword planner و google search suggestion استفاده کنید.

با استفاده از ابزار Google Trends می توانید یک درک کلی درباره نوع و میزان جستجوی عبارات در گوگل پیدا کنید. همچنین توسط این ابزار می توانید روند رشد یا تضعیف کلمات کلیدی را نیز ببینید و آنها را با کلمات کلیدی دیگر مقایسه کنید.

 

اما ابزار google keyword planner آمار دقیق تری از تعداد جستجو های یک کلمه کلیدی در ماه های اخیر را در اختیار شما قرار می دهد. البته این ابزار برای عبارات فارسی که جستجوی کمی دارند به خوبی عمل نمی کند.

 

ابزار سوم هم google search suggestion می باشد, در واقع این ابزار همان کلمات یا عباراتی هستند که همزمان با نوشتن متن جستجو در جعبه جستجوی گوگل مشاهده می کنید.

 

با استفاده از این سه ابزار شما می توانید به درک درستی از نحوه جستجوی کاربران درباره موضوع انتخابی خود دست یابید. پس بعد از اینکه متوجه شدید که کاربران به چه شکلی به دنبال محتوای شما می گردند بهتر است تا یک کلمه یا عبارت کلیدی مناسب که تقریبا بین اکثر آنها مشترک است را انتخاب کنید و آن را در جعبه کلیدواژه‌ی کانونی افزونه Yoast قرار دهید. با وارد کردن عبارت انتخابی خود در جعبه focus keyword یک لیست از عبارات مشابه و پیشنهادی را می بیند, در اصل این ویژگی از ابزار google search suggestion استفاده می کند.

 

پس از قرار دادن کلمه کلیدی در جای خودش, یک بخش جدید در زیر آن ظاهر می شود. کار این بخش بدین صورت است که افزونه با توجه به کلمه کلیدی که انتخاب کردید پست شما را آنالیز می کند و تعداد دفعاتی که از کلید واژه در بخش های مختلف مطلب استفاده کردید را به شما نشان می دهد.

 

در این بخش عبارت No به معنای عدم استفاده از کلیدواژه در بخش مورد نظر است. همچنین Yes به این معنا است که شما از کلید واژه در آن بخش استفاده کردید و تعداد دفعاتی که از آن استفاده کردید را نیز نشان می دهد. پس از اینجا به بعد ما باید به این بخش توجه ویژه ای داشته باشیم زیرا این بخش می تواند یک دید کلی از مطلبی که می نویسید به شما ارائه کند. در گام های بعدی نحوه تنظیم کردن هر بخش را که در این قسمت تاثیر گذار است را آموزش می دهیم.

گام دوم: انتخاب عنوان

حال نوبت به انتخاب یک عنوان مناسب برای مطلب می رسد. برای انتخاب یک عنوان بهینه بهتر است تا موارد زیر را در نظر بگیرید:

عنوان مطلب برآیندی از تمام محتوای آن مطلب باشد
با کمترین عبارتها هدف آن مطلب بیان شود
عنوان مطلب برای کاربران جذاب باشد
عنوان مطلب دربردارنده کلیدواژه‌ی کانونی باشد
سعی کنید عنوان مطلب را به نحوی انتخاب کنید که کاربر را در اولین نگاه مجذوب خود کند, منظورم این نیست که مانند برخی از سایت هایی که تعدادشان هم روز به روز در حال افزایش است فقط به خاطر جذب کردن کاربران عنوان هایی دروغین را به کار ببرید بلکه منظورم این است که شما باید با توجه به موضوع کلی مطلب خود یک عنوان را که سریعتر بتواند کاربر را به خودش جذب کند انتخاب کنید. همچنین سعی کنید در عنوان مطلب از کلید واژه ای که در گام یک انتخاب کردید به شکلی هنرمندانه استفاده نمایید.

توجه داشته باشید که شما می توانید عنوانی که در سایت دیده می شود را با عنوانی که ربات ها می بینند متفاوت کنید. برای این کار می توانید در بخش عنوان مطلب, همان متنی که می خواهید برای آن مطلب در سایت دیده شود را قرار دهید و در فیلد عنوان seo واقع در جعبه افزونه سئو, متنی که می خواهید در تگ title صفحه برای موتور های جستجوگر و مرورگر ها نشان داده شود را وارد کنید.

گام سوم: انتخاب url

برای انتخاب URL مطلب به نکات زیر توجه کنید:

url هم مانند عنوان باید در برگیرنده کلید واژه کانونی مطلب شما باشد
آدرس باید به گونه ای باشد تا کاربران راحت بتوانند آن را به خاطر بسپارند
آدرس مطلب نباید طولانی باشد و بهتر است از حروف اضافه در آن استفاده نشود
برای مطلب فارسی بهتر است از url فارسی استفاده شود.
آدرس مطالب نیز مانند عنوان باید شامل کلمه کلیدی ای باشد که شما برای مطلب خود انتخاب کرده اید. برای انتخاب آدرس لازم نیست که دقیقا همان چیزی را که در عنوان قرار داده اید را به عنوان url ثبت کنید. بلکه بهتر است تا حروف اضافه (مثل با, در, به) را حذف کنید. برای راحتی کاربران بهتر آن است که شما از آدرس هایی کوتاه و خوانا استفاده کنید. برای مطلبی که عنوان و محتوای آنها فارسی است توصیه می شود از url فارسی استفاده کنید اما استفاده از url انگلیسی هم مشکلی ایجاد نمی کند. استفاده از url فارسی برخی اوقات کاربران را با مشکل مواجه می کند, مثلا کاربران نمی توانند به راحتی آنها را به خاطر بسپارند یا در مواردی دیده شده که به دلیل عدم پشتیبانی برخی از سیستم عامل ها از زبان فارسی کاربران مجبور می شوند تا از زبان عربی استفاده کنند و همین موضوع باعث بروز خطای ۴۰۴ می شود. نظر شخصی بنده این است که بهتر است از url انگلیسی استفاده شود تا مشکلات فوق پیش نیاید.

ادامهء این آموزش را در مطالب بعدی(آموزش نوشتن مطلب بهینه سازی شده توسط افزونه سئو وردپرس-۲) دنبال کنید.