دامنه وب سایت (Web Site Domain)
وقتی شما به فکر شروع یک تجارت هستید، اولین چیزی که به ذهن شما می آید انتخاب یک نام برای دامنه وب سایت شا هست. قبل از انتخاب یک نام دامنه، شما باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
۱٫ شنوندگان شما چه کسانی هستند؟
۲٫ قصد فروش چه چیزی را به آنها را دارید. آیا کالا هست یا فقط محتوای متنی می باشد؟
۳٫ چه چیز تجارت شما را منحصر به فرد یا متفاوت از کسانی که قبلا در این تجارت بودن می کند؟
خیلی از مردم فکر می کنند بودن کلمات کلیدی در دامین مهم می باشد. کلمات کلیدی در نام دامین مهم هست، اما به طور معمول می توان یک نام دامین کوتاه، با قابلیت حفظ کردن، و عاری از هر گونه خط فاصله باشد.
استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه به شما مزیت رقابتی بیشتر در برابر رقبای شما می دهد. داشتن کلمات کلیدی مربوط به خود، در داخل نام دامنه می تواند رتبه کلیک خوردن در لیست های موتور جستجو را افزایش دهد.
از خرید نام برای دامنه خود که طولانی و گیج کننده هستن اجتناب کنید. بسیاری از مردم کلمات را در نام دامنه خود با ایجاد خط تیره یا خط فاصله جدا می کنند. در گذشته، نام دامنه یک فاکتور قابل توجه در رتبه بندی بود اما اکنون موتور های جستجو ویژگی های پیشرفته ای دارند و دیگر نام دامنه جندان فاکتور مهمی نمی باشد
دو یا سه کلمه در نام دامنه که به سادگی بتوان به خاطر سپرد کافی می باشد. اغلب وب سایت هایی که قابل توجه هستند بر اساس نام برند خود دامنه خود را نام گذاری می کنند. به طور مثال: eBay، Yahoo!، Expedia، Slashdot، Fark، Wikipedia، Google، و غیره.
شما باید بتوانید اسم دامنه خود را پشت تلفن بیان کنید، و دیگران بتوانند بفهمند چگونه آن را هجی کنند، و همچنین قادر به حدس چیزی که شما می فروشید باشند.
در پایان، شما باید قادر به جواب دادن به سوالات زیر باشید:
۱٫ چرا می خواهید وب سایت خودتان را بسازید؟
۲٫ چرا مردم باید از وب سایت شما خرید کنند و به سایت دیگری رجوع نکنند؟
۳٫ چه عاملی شما را متفاوت از دیگران می کند؟
۴٫ مخاطبین شما چه کسانی هستند و قصد فروش چه چیزی را دارید؟
۵٫ ۵ تا ۱۰ وب سایتی که فکر می کنید جالب و موفق بودن را لیست کرده و حالا فکر کنید چه عاملی سبب موفقیت این وب سایت ها شده است.
۶٫ ۵ نام دامنه مختلف را ایجاد کنید. یکی از این نام دامنه ها را بامزه و عجیب باشد. سپس به تعدادی از مردم این لیست را معرفی کنید و ببینید کدام یک برای آنها بیشتر به خاط سپرده می شود. برای یک نتیجه بهتر و صادقانه تر بهتر است به مردمی این لیست را بدهید که شما را نمی شناسند.
۷٫ نام دامنه ای را بخرید که گیرا، امکان خاطر سپردن، و مرتبط با تجارت شما باشد.