با تمام قدرت کار کردن بخش مهمی در بهینه سازی سایت (SEO) است، و قبل از اینکه بیرون از سایت بروید و تمام روز را صرف پیگیری لینکهای خارجی کنید این موضوع مهم است که نگاهی به سایت خودتان بیاندازید.
آنچه که بر روی سایتتان نمایش داده میشود را شما کنترل میکنید و نکات SEO پائین چند روش را برای افزایش رتبه سایتتان و تقویت ساختار لینکهای داخلی سایتتان متذکر میشود.

۱-    متن لنگر (Anchor Text)  مرتبط استفاده کنید.
از اینکه از کلمات کلیدی در متن لنگر استفاده میکنید اطمینان حاصل کنید. برای نمونه اگر عبارتی که میخواهید به خاطرش رتبه کسب کنید ماهنامه برنامه نویسی باگ است و صفحه ای که شما میخواهید تا کاربران پیدایش کنند به خاطر پست مرتبط با ماهنامه برنامه نویسی باگ شماره اول است خب موضوع روشن است از آن عبارت به عنوان متن لنگر برای لینکتان استفاده کنید. خزنده های موتورهای جستجو خواهند فهمید که صفحه ی هدف در مورد چه موضوعی است و رتبه ی پست مربوطه برای آن عبارت بیشتر خواهد شد که نتیجتا رتبه ی سایتتان را بالا می برد.

۲-    استفاده از URLهای مطلق
هرچند مدارک تجربی دال بر اینکه موتورهای جستجو URLهای مطلق را به URLهای نسبی ترجیح میدهند وجود ندارد، اما درکل خوب است که از URLهای مطلق استفاده شود. چرا که آن به خزنده ها کمک میکند تا بدانند صفحه دقیقا در کجای سایت قرار دارد و اگر محتوایتان کپی شد، آنگاه حداقلش لینکها دوباره به سایت شما اشاره میکنند.

۳-    افزایش سرعت سایت
شک نکنید که سرعت بارگذاری صفحاتتان در رتبه ی شما تاثیر گذار است (گوگل به این موضوع اشاره کرده است). پیشنهاد من ابزار مجانی Google Webmaster Tools است و از نقشه سایت (Sitemap)  بهره ببرید. آنگاه شما میتوانید عملکرد سایت و سرعت بارگذاری سایتتان را مشاهده کنید. تصاویر بزرگ سایت را با فتوشاپ کم حجم کنید و از جاوااسکریپت تنها در صورت نیاز استفاده کنید و سعی کنید سایت را بدین طریق سرحال و سرزنده نگاه دارید.

۴-    استفاده از منوهای متنی
اگرچه موتورهای جستجو در تلاش جهت بهبود کارآیی و نواقص خود هستند اما همچنان با بعضی مسائل از جمله منوهای جاوااسکریپتی، فلش و … مشکلاتی دارند پس سعی کنید از منوهای ساده در حد امکان بهره ببرید. اگر بهینه سازی برایتان اهمیت دارد به این مورد دقت کافی و وافی داشته باشید.

۵-    پاکسازی لینکها
همیشه این نکته مهم را در نظر داشته باشید که خزنده های موتورهای جستجو علاقه به حرکت آزادانه و سریع در سایتتان دارند، و بدین دلیل است که نکات بالا را متذکر شدیم. اما یک مورد که خزنده ها از آن متنفر هستند برخورد با بن بست یا لینکهای خراب است. ابزار مجانی Google Webmaster Tools لینکهای این مدلی را برای شما تشخیص و گزارش میکند. آن لینکها را پیدا کنید و تصحیح نمائید. (این مورد خود یک بحث جداگانه می طلبد که با این لینکها چکار کنیم تا رتبه سایتمان افزایش یابد و یا رتبه قبلی از دست نرود.)

لینکهای مطلق (Absolute Links): لینکهایی که به طور کامل نوشته میشود و به یک فایل در سرور نهایتا اشاره میکند.
مثال: http://www.bugX.ir/index.php

لینکهای نسبی (Relative Links): اینگونه لینکها بطور کامل نوشته نمیشوند مانند: /index.php