مورد مطالعه ای امروز در مورد سایتی است که پیشرفت شگرفی در ترافیک سایت خود با پاکسازی ساده ی کدها انجام داد. چیز جالبی که در مورد این سایت وجود دارد این است که مواردی که بر روی این سایت اعمال کردیم مواردی نیست که در وحله ی اول شما در بهینه سازی سایت (SEO) به فکرش می افتید. این سایت WorkCoachCafe است. سایت یک وبلاگ است که پستهای روزمره در زمینه ی پیشنهادهای شغلی و مربیگری را می دهد. در انتهای ماه دسامبر ۲۰۱۰ درگیر سایت شدیم. چراکه فصل تعطیلات بود و طبیعتا افزایش طبیعی در ترافیک سایت وجود دارد، اما اگر به ماه نوامبر نگاه کنیم سایت ۵۰۰۰ ملاقات کننده در هفته داشت.

زمانی که نگاهی دقیق تر به سایت انداختیم چند مشکل ساختاری را مشاهده کردیم:
۱- عملکرد سایت کند بود، با ابزار GoogleWebmasterTools زمان بارگذاری صفحه ۱۵ ثانیه طول می کشید.
۲- خزش سایت با ابزار Xenu 49662 لینک شکسته (Broken Links) را آشکار کرد.
۳- ۷۴۳  تا ۳۰۱ Redirect برای صفحاتی که نبودند قرار داشت و در بعضی موارد شامل دو Redirect برای یک محل وجود داشت.

در آوریل سال گذشته از زمانی که Matt Cutts عملکرد را فاکتوری مهم در رتبه ی سایت بیان کرد نگرانی ما برای بهبود عملکرد سایت افزایش یافت. یکی از بزرگترین مشکلات این بود که سایت بر روی سرور اشتراکی (Shared Server) با عملکرد پائین قرار داشت.
ما سایت را به یک سرور دیگر که فضا را با سایتهای دیگر به اشتراک می گذاشت بردیم (Shared Server)، اما در محیط کنترل شده ی بسیار بالاتر نسبت به قبلی، مسلما هر چقدر پول بدهیم همان قدر هم آش می خوریم از آنجائی که آش پر ملاتی خوردیم پول بیشتری هم پرداخت کردیم!
با این حرکت عملکرد سایت فوق العاده شده بود. نمودار زیر نشان می دهد که سایت از ۱۵ ثانیه به ۵ ثانیه بهبود یافته است.

ارزیابی ضربه ی لینکهای شکسته (Broken Links) بر سایت از دیدگاه SEO کمی سخت است. زمانی که لینکهای شکسته را جستجو کردیم، دریافتیم که خیلی از آنها مانند فایلهای css و تصاویر گمشده که مرتبط با قالب سایت بود، هستند. در طول یک پروسه ی طولانی از تصحیح مشکلات و خزش دوباره ی سایت تمام لینکهای شکسته را حذف کردیم.
همچنین ۳۰۱ redirectها را نیز بسیار دقیق بررسی کردیم. حال ممکن است که این سوال برایتان پیش بیاید که چرا زمانی را صرف اینکار کردیم. با این وجود، هنگام انجام ۳۰۱ Redirect مقداری از رتبه ی سایت (PageRank) کاسته می شود. این سوال را در مصاحبه ای با Matt Cutts در ماه مارس پرسیدم. در اینجا بخشی از مصاحبه را مشاهده می کنید:
سوال خوبی است، اما من ۱۰۰ درصد در مورد جواب آن مطمئن نیستم. اما از دست رفت رتبه ی سایت در هنگام ۳۰۱ Redirect را بطور قطع و یقین می بینم. ۱۰۰ درصد مطمئن نیستم که آیا تیم خزش (Crawling) و شاخص زنی (Indexing) چنین کاهش رتبه ای را پیاده سازی کرده باشند، بنابراین باید روی این مورد خاص بروم و بررسی کنم. (در پی یک پست الکترونیکی از Matt این موضوع تائید شد. در پی ۳۰۱ مقداری کاهش رتبه ی صفحه وجود دارد.)
این سه گام اساسی بدون لینک سازی، بهینه سازی کلمات کلیدی و … انجام شد.

نتیجه
خب چکار کردیم؟ نتیجه حتی ما را هم شگفت زده کرد. در زیر نموداری را مشاهده می کنید که ما کجا بودیم و به کجا رسیدیم:

در زمانی بسیار کوتاه، ترافیک سایت به ۷۰۰۰ بازدید در هفته افزایش یافت. این موضوع دقیقا رشد ۴۰ درصدی را نشان می دهد.

خلاصه
در توسعه ی وب سایت، خطاها خاصیت انباشتی دارند. اگر به عقب باز نگردید و آنها را برطرف نکنید، ضربه های نامحدود به سایت شروع به زیاد شدن می کند. نهایتا، این بخش ارزش دردسر کشیدن را دارد چراکه بعدا هزینه های زیادی را برایتان دربرخواهد داشت.