بعد از روی کار آمدن الگوریتم پنگوئن گوگل در ۲۴ آوریل، شاهد تغییرات بسیاری در جایگاه وب سایت‌ها بودیم و بسیاری از سایت‌ها در رتبه بندی گوگل شاهد سقوط بودند. با اینکه گوگل تأثیر این الگوریتم را به صورت تدریجی اعلام کرده بود اما اتفاقات روی داده در این مدت بسیار چشم گیر بوده است و ایجاد تغییرات بر مبنای این الگوریتم بسیار ضروری می‌باشد. البته که این تغییرات در رتبه بندی, شاید در سایت‌های پارسی زیاد نمایان نبوده است، چرا که گوگل برای هر زبانی درصدی از این اثرات را در نظر گرفته بود، اما باز هم می‌توان ردپای الگوریتم پنگوئن را در سایت‌های پارسی زبان حس کرد. به همین دلیل می‌خواهیم یکی از بارزترین نکات این الگوریتم رو مورد بررسی قرار دهیم که جدای از زبان وب سایت‌ها می‌باشد و در تمام سایت‌ها به یک میزان تأثیرگذار است. بهینه سازی لینک‌ها نه برای فرار از الگوریتم پنگوئن گوگل بلکه برای استفاده از ان برای رسیدن به رتبه های بهتر و رسیدن به صفحات ابتدایی جستجو و یا تثبیت جایگاه خود.

همان طور که می‌دانید این بروز رسانی پنگوئن گوگل برای از بین بردن سایت‌ها هرزنامه بوده است، اما روند کاری ان بسیاری از سایت‌ها را تحت تأثیر قرار داده است و در بسیاری از سایت‌ها و انجمن‌ها و جوامع مجازی شاهد نگرانی مدیران سایت‌ها از این بابت بوده‌ایم. (البته که در سایت‌های پارسی هنوز وضعیت به شکل بحرانی تبدیل نشده است مانند اتفاقی که در سایت‌ها به زبان لهستانی روی داده است).

در صورتی که از تکنیک‌های SEO غیر طبیعی و نامتعارف (از نظر گوگل) در گذشته استفاده می‌کردید و وب سایت شما همچنان با قدرت و افتخار در صدر صفحه اول گوگل ایستاده است؛ به این معنا نیست که شما از اثرات این الگوریتم در امان هستید. در واقع گوگل در این باره می‌گوید : این بروز رسانی به صورت تدریجی و با تأثیرات مختلف بر روی زبان‌های مختلف در هفته های آینده نتایج را تغییر خواهد داد و انتظار می‌رود که تغییرات بسیاری را در صفحات SERP (صفحه اول نتایج جستجو گوگل) را شاهد باشیم!

ما نمی‌خواهیم در شما احساس بدی را به وجود بیاوریم و باعث نگرانی و اضطراب شما شویم (همان طور که در بالا به اندازه کافی دلداری داده‌ایم) , اما شما باید تغییراتی را در سایت خود ایجاد نمایید تا دچار لطمات جدی نشوید و زحمات چندین ماهه و یا چندین ساله خود را نابود شده نبینید. (قبل از اینکه خودتان دست به کار شوید بهتر است با مشاوران سئو مشورت نمایید، در روزهای اخیر شاهد یک افتضاح بزرگ در برخی سایت‌های پارسی بوده‌ایم که شاید لطمات بیشتری نسبت به پنگوئن گوگل به سایت‌ها وارد نماید).

امروز زمان بازگشت به سئو سفید است، بازگشت به استراتژی‌ها و اقدامات کلاه سفید (گرچه این واژه بیشتر در مورد هک کاربرد دارد ولی ما هم از کلمات گوگل استفاده می‌کنیم) برای بهینه سازی سایت و نمایش آن به موتورهای جستجو. در این مقاله سعی داریم راهنمایی‌های به شما در مورد ساختار لینک‌ها بدهیم که نه تنها شما را در قبال پنگوئن گوگل محافظت می‌کند بلکه خیال شما را در بهبود رتبه بندی سایت خود برای همیشه (با روی کار آمدن هر الگوریتمی) راحت خواهد کرد.