مقداردهی Authentication mode
نوع تائید کاربران در یک برنامه وب ، می بایست با استفاده از عنصر <authentication> در فایل Web.config مشخص گردد. به منظور تنظیم برنامه مورد نظر خود برای استفاده از Forms Authentication ، تغییرات زیر را در فایل Web.Config ، اعمال می نمائیم :

mk

کد فوق، یک نوع ساده از تائید کاربران به روش Forms را نشان می دهد . در این رابطه ، اغلب از تعاریف و تنظیمات پیش فرض و یک لیست کاربران مجاز، استفاده شده است. از عناصر متفاوتی در ارتباط با Forms Authentication در فایل Web.Config استفاده می گردد.هر یک از عناصر دارای خصلت های خاص خود می باشند :

عنصر <authentication>
خصلت Mode ، با استفاده از خصلت فوق ، روش تائید و شناسائی کاربران مشخص می گردد. با مقدار دهی خصلت فوق به Forms ، روش Forms Authentication انتخاب خواهد شد.

عنصر <forms>
خصلت name . از خصلت فوق به منظور مشخص نمودن نام کوکی که اطلاعات مربوط به نام و رمز عبور را ذخیره می نماید ، استفاده می شود . مقدار پیش فرض ، authaspx . می باشد . در صورتیکه بیش از یک برنامه بر روی سرویس دهنده از روش Forms Authentication استفاده می نمایند ، می بایست برای هر یک از آنان نام منحصربفردی در نظر گرفته شود .
خصلت loginUrl .از خصلت فوق به منظور مشخص نمودن نام فرم وب Login برای کاربران تائید نشده ، استفاده می گردد . مقدار پیش فرض خصلت فوق، Default.aspx است .
خصلت protection . با استفاده از خصلت فوق روش حفاظت کوکی Authentication که بر روی کامپیوتر سرویس گیرنده ذخیره می گردد ، مشخص خواهد شد. مقدار پیش فرض خصلت فوق ، All بوده که عملیات رمزنگاری و بررسی اعتبار و صحت داده در رابطه با آن اعمال می گردد. سایر گزینه های موجود در این راستا ، Encryption,Validation و None می باشد .
خصلت timeout . با استفاده از خصلت فوق ، مدت زمان نگهداری کوکی Authentication بر روی ماشین کاربر مشخص می گردد . مقدار پیش فرض ۳۰ دقیقه است . ASP.NET ، پس از دریافت یک درخواست جدید توسط کاربر و مشروط به گذشت بیش از نصف زمان تعریف شده ، کوکی را تجدید ( Renew ) خواهد کرد .
خصلت path . با استفاده از خصلت فوق ، مسیر مورد نظر به منظور ذخیره سازی کوکی بر روی ماشین کاربر مشخص می گردد . مقدار پیش فرض ، “\” است .

عنصر <credentials>
خصلت passwordFormat ، با استفاده از خصلت فوق ، الگوریتم لازم به منظور رمزنگاری رمز عبور کاربر ، مشخص می گردد . مقدار پیش فرض ، SHA1 می باشد . سایر گزینه های موجود در این رابطه ، MD5 و Clear ( بدون رمزنگاری ) می باشد .

عنصر <users>
خصلت name ، با استفاده از خصلت فوق ، نام کاربر مشخص می گردد.
خصلت password ، با استفاده از خصلت فوق ، رمز عبور کاربر مشخص می گردد.

عنصر <credentilas> ، امکان ذخیره سازی لیست کاربران را در Web.Config فراهم می نماید . رویکرد فوق ، روشی ساده به منظور تعریف کاربران مجاز یک برنامه وب می باشد . در چنین مواردی ، مدیریت سیستم می تواند بسادگی و در صورت لزوم نام و رمز عبور کاربران دیگری را به لیست مجاز کاربران ، اضافه نماید . مکانیزم فوق ، در مواردی که قصد داشته باشیم ، امکان تعریف نام و رمز عبور را در اختیار کاربران قرار دهیم ، گزینه مناسبی نبوده و می بایست از یک فایل و یا بانک اطلاعاتی به منظور ذخیره سازی اطلاعات کاربران ، استفاده گردد.