بررسی عملی وجه اشتراک بین سه کنترل داده
به منظور بررسی نقاط مشترک بین هر یک از کنترل های اشاره شده یک مثال عملی را دنبال می نمائیم . در این مثال قصد داریم محتویات جدول Srcotable بانک اطلاعاتی SrcoTestDB.mdb را در خروجی نمایش دهیم . جدول فوق دارای سه فیلد اطلاعاتی با نام ArticlesName ، ArticlesDescription و ID است .

مرحله اول : ایجاد بانک اطلاعاتی SrcoTestDB.mdb و جدول Srcotable

vak

مرحله دوم : ایجاد یک صفحه وب ASP.NET با نام TestWebDataControl.aspx و استفاده از کنترل DataGrid و مشخص نمودن فرمت مورد نظر برای نمایش داده های موجود در بانک اطلاعاتی

za

مرحله سوم : ایجاد و نسبت دهی یک DataSet از طریق Page_Laod

vz

مرحله چهارم : پس از ذخیره کد فوق در فایل TestWebDataControl.aspx و مشاهده آن در مرورگر ، خروجی زیر را خواهیم داشت :

asb

پس از فراخوانی متد DataBind ، رکوردهای مربوط به DataSet نسبت داده شده به خصلت DataSource استخراج می گردند . در زمان حرکت در DataSet ، در حقیقت در بین مجموعه ای از سطرهای مربوط به DataTable پیش فرض DataSet حرکت می نمائیم . مجموعه Rows شامل تعدادی از نمونه های DataRow است که برای هر یک از رکوردهائی که توسط یک SQL query خاص برگردانده شده است ، ایجاد می گردند . برای هر DataRow ، در ابتدا یک DataGridItem ایجاد می گردد. در ادامه رویداد ItemCreated مربوط به DataGrid فعال می گردد . در مرحله بعد ، DataRow به خصلت DataItem مربوط به DataGridItem نسبت داده می شود .در نهایت رویداد ItemDataBound مربوط به DataGrid فعال می شود . این فرآیند برای تمامی DataRows تکرار خواهد شد .
فرآیند فوق در سه کنترل اشاره شده مشابه بوده و تنها تفاوت موجود در این رابطه ، ایجاد یک DataListItem ، در کنترل DataList و یک RepeaterItem درکنترل Repeater می باشد ( در مقابل ایجاد یک DataGridItem ، در کنترل DataGrid ) .