مدیریت state و مسائل در ارتباط با آن
در یک برنامه سنتی ویندوز ، کاربران با یک برنامه در حال اجراء بطور پیوسته ارتباط برقرار می نمایند . بخشی از حافظه موجود بر روی کامپیوتر Desktop برای ذخیره تنظیمات جاری اطلاعات محیط کار کاربر اختصاص داده می شود .
در یک برنامه وب ، داستان کاملا” متفاوت است . شاید از دید کاربران یک سایت حرفه ای اینگونه برداشت شود که یک برنامه بطور مستمر در حال اجراء است و به آنان سرویس های لازم را می دهد . علی رغم این که ظاهر موضوع درست بنظر می آید ولی در پس پرده داستان بگونه ای دیگر دنبال می شود . برنامه های وب از یک الگوی دستیابی غیرمتصل کارآ استفاده می نمایند . در این الگو ، سرویس گیرنده پس از ارتباط با سرویس دهنده از آن درخواست یک صفحه را می نماید . پس از پاسخ به سرویس گیرنده ،ارتباط منطقی ایجاد شده قطع و سرویس دهنده بی خیال هر گونه اطلاعاتی در رابطه با سرویس گیرنده می گردد . پس از دریافت صفحه درخواستی توسط سرویس گیرنده ، برنامه اجراء خود را متوقف و ASP.NET engine اشیاء مربوط به صفحه را دور می اندازد .
با توجه به این که سرویس گیرندگان لازم است در اکثر موارد صرفا” برای چندین ثانیه متصل باشند ، یک سرویس دهنده وب می تواند به هزاران درخواست با کارآئی مطلوب پاسخ دهد .
در صورتی که لازم است اطلاعات بین چندین عملیات کاربر نگهداری شوند ، می بایست از راهکارهای مختلفی به منظور مدیریت state استفاده کرد