clean markup به معنای رها بودن از هرج و مرج و بی نظمی و داشتن استاندارد های منطبق و به کار بردن تگ ها و ساختارهای هر زبان برای هدف درنظر گرفته شده . Clutter-free در HTML استفاده پراکنده از تگ ها را ایجاد می کند و قسمت های خارجی و غیر اصلی را حذف می کند و کار را با تعدادی نشانه گذاری اگر لازم باشد انجام می دهد و استفاده از صفات غیر ضروری مانند inline css اجتناب می کند و سند را به صورت سازمان دهی شده و ساختار یافته شده باقی می گذارد .

همچنین clutter-free در css از تکرار جلوگیری می کند و از مزیت ارث بری یا inheritance بهره می برد و کلاس ها را در زمانی که ممکن باشد دوباره استفاده می کند . Standards-compliant یا تطبیق با استاندارد ها به معنای این است که صفحه شما برا اساس کنسرسیوم شبکه جهانی وب برای html , css و xml معتبر باشد و برای چک کردن کردن خطاها می توانید از ابزار W3C validators استفاده کنید که با استفاده از این ابزار خطاها را تصحیح کنید تا زمانی که کاملا خطاها برطرف بشود .

ر پروژه زمان تحویل دارد و مشتری خاستار راه اندازی زودتر سایتشان هستند به عنوان یک توسعه گر وب و طراح برای انجام کارها سریعتر و با کیفیت تر تحت فشار هستید و ممکن است این سوال پرسیده شوند که چرا به Clean markup و یا standard -compliant با توجه به اینکه وقت زیادی می برند نیاز است ؟ در حال حاضر وب سایت شما در حال کار کردن است . بله مطمئنا کار می کند فقط برای این زمان و برای شما … سال دیگه چطور ؟ در مورد مرورگر جدید چطور ؟ آیا هنوز با این شرایط جدید سایت شما هنوز کار می کند ؟

آیا فکر می کنید موتوهای جستجو قوی با یکسری کدهای بدون ترتیب و نامنظم کار می کنند ؟ مسلما نه کاملا براساس کنسرسیوم شبکه جاهنی وب هستند پس در نتیجه اگر می خواهید سایت شما هم در موتورهای جستجو با رتبه بالا ظاهر شود سایت شما هم باید براساس همین استاندارد بنا شده باشد .

همچنین ممکن است که شما کار را به کسی دیگر تحویل بدهید و یا اینکه چندسال بعد از طراحی بخواهید ویرایش کنید در این صورت اگر شما یکسری کدهای نامرتب داشته باشید هم برای شما که طراح بودید و هم برای کسی دیگر که می خواهد کار شما را دنبال کند این کدها بی معنی هستند .

پس از همان ابتدا کدها را به صورت درست و براساس استاندارد تعیین شده انجام دهید ممکن است در اوایل کار وقت زیادی بگیرد ولی در آینده در زمانی که نیاز به بروزرسانی و یا ویرایش باشد هم از لحاظ مالی و زمانی صرفه جویی خواهید کرد