گام اول  انتخاب کلیدواژه‌ی کانونی توسط وردپرس

در افزونه WordPress SEO به کلمه یا عبارتی که بیشترین ارتباط را با موضوع پست دارد, کلیدواژه‌ی کانونی یا همان focus keyword گفته می شود. اولین مرحله برای نوشتن یک مطلب بهینه سازی شده انتخاب یک focus keyword مناسب می باشد. قبل از اینکه شروع به نوشتن محتوا کنید بهتر است جواب سوال های زیر را پیدا کنید:

موضوع اصلی مطلبی که می خواهم بنویسم چیست؟
آیا کاربران به محتوایی که من می نویسم نیاز دارند؟
کاربران با چه کلید واژه هایی به دنبال محتوایی که من تولید می کنم می گردند؟

برای اینکه یک کلمه کلیدی مناسب برای مطالبی که می نویسد پیدا کنید بهتر است تا اول به سوال ۱ پاسخ دهید, یعنی اینکه موضوع اصلی مطلب شما چیست؟ زمانی که از موضوع اصلی مطلبی که می خواهید بنویسید مطلع شدید وقت آن می رسد تا به سوال ۲ پاسخ دهید.
باید بفهمید که آیا کاربران به محتوایی که شما تولید می کنید احتیاج دارند یا خیر. مثلا شما فکر کنید که زمان بسیار زیادی را صرف نوشتن یک مطلب می کنید که همه نکات سئو در آن رعایت شده باشد اما هیچ کس یا افراد بسیار کمی به دنبال آن مطلب باشند, در این صورت محتوایی که ایجاد کرده اید مخاطبی نخواهد داشت و بی مصرف باقی خواهد ماند. اگر مطمئن شدید که مطلبی که می خواهید بنویسد مورد نیاز کاربران است, باید به سوال سوم پاسخ دهید.
باید بدانید که کاربران مختلف به چه شکل به دنبال آن محتوا می گردند. مثلا در نظر بگیرید موضوع اصلی مطلب شما نحوه ساخت توپ گلف است, کاربران برای پیدا کردن این مطلب ممکن است عبارت های مختلفی را مانند زیر جستجو کنند:

نحوه ساخت توپ گلف
توپ گلف چطور ساخته می شود
آموزش ساخت توپ گلف
توپ گلف را چگونه می سازند
توپ گلف چجوری ساخته میشه
و …

از بین اشکال مختلفی که کاربران به دنبال آن مطلب می گردند یک یا چند مورد از آنها کاربرد بیشتری دارند. برای اینکه بفهمید کاربران بیشتر به چه شکلی به دنبال آن موضوع می گردند می توانید از ابزارهای Google Trends ,google keyword planner و google search suggestion استفاده کنید.

با استفاده از ابزار Google Trends می توانید یک درک کلی درباره نوع و میزان جستجوی عبارات در گوگل پیدا کنید. همچنین توسط این ابزار می توانید روند رشد یا تضعیف کلمات کلیدی را نیز ببینید و آنها را با کلمات کلیدی دیگر مقایسه کنید.

pp

ccxn

اما ابزار google keyword planner آمار دقیق تری از تعداد جستجو های یک کلمه کلیدی در ماه های اخیر را در اختیار شما قرار می دهد. البته این ابزار برای عبارات فارسی که جستجوی کمی دارند به خوبی عمل نمی کند.

aar

ابزار سوم هم google search suggestion می باشد, در واقع این ابزار همان کلمات یا عباراتی هستند که همزمان با نوشتن متن جستجو در جعبه جستجوی گوگل مشاهده می کنید.

azz

با استفاده از این سه ابزار شما می توانید به درک درستی از نحوه جستجوی کاربران درباره موضوع انتخابی خود دست یابید. پس بعد از اینکه متوجه شدید که کاربران به چه شکلی به دنبال محتوای شما می گردند بهتر است تا یک کلمه یا عبارت کلیدی مناسب که تقریبا بین اکثر آنها مشترک است را انتخاب کنید و آن را در جعبه کلیدواژه‌ی کانونی افزونه Yoast قرار دهید. با وارد کردن عبارت انتخابی خود در جعبه focus keyword یک لیست از عبارات مشابه و پیشنهادی را می بیند, در اصل این ویژگی از ابزار google search suggestion استفاده می کند.

qq

س از قرار دادن کلمه کلیدی در جای خودش, یک بخش جدید در زیر آن ظاهر می شود. کار این بخش بدین صورت است که افزونه با توجه به کلمه کلیدی که انتخاب کردید پست شما را آنالیز می کند و تعداد دفعاتی که از کلید واژه در بخش های مختلف مطلب استفاده کردید را به شما نشان می دهد.

ttr

در این بخش عبارت No به معنای عدم استفاده از کلیدواژه در بخش مورد نظر است. همچنین Yes به این معنا است که شما از کلید واژه در آن بخش استفاده کردید و تعداد دفعاتی که از آن استفاده کردید را نیز نشان می دهد. پس از اینجا به بعد ما باید به این بخش توجه ویژه ای داشته باشیم زیرا این بخش می تواند یک دید کلی از مطلبی که می نویسید به شما ارائه کند. در گام های بعدی نحوه تنظیم کردن هر بخش را که در این قسمت تاثیر گذار است را آموزش می دهیم.