رسانه‌های اجتماعی، یک ابزار قدرتمند برای جذب ترافیک به سایت هستند. اکثر بلاگ نویس‌ها، خوانندگان خود را تشویق می‌کنند تا محتوای آنها را در فیس‌بوک و تویتر به اشتراک بگذارند. و وقتی کاربران، چنین کاری کردند، این مسئله می‌تواند ده‌ها هزار خواننده، کاربر و مصرف کننده را به همراه داشته باشد. همگی ما می‌خواهیم که در رسانه‌های اجتماعی ویروسی شویم. بنابراین، ردیابی کردن کاربرانی که بر کلیدهای رسانه‌های اجتماعی کلیک می‌کنند، منطقی خواهد بود. زیرا شما می‌توانید توجه خود را به کاربرانی جلب کنید که توانایی مناسبی در ویرال کردن محتوای شما دارند.

وقتی من دیجی سئو، جدیدترین بلاگ/سایت خود را راه اندازی کردم، می‌خواستم مطمئن شوم که رسانه‌های اجتماعی، نقش کلیدی در تجربه افراد دارد. یعنی که شما باید رسانه‌های اجتماعی را مانند بازدید از صفحه دنبال کنید. همان اطلاعات باید در گزارش باشند (و کار یکسانی را نیز انجام دهند). اگر شما از API نمودار باز (OpenGraph) برای دنبال کردن کلیک‌های لایک استفاده می‌کنید، می‌توانید کسانی که لایک کرده‌اند را دنبال کنید. البته اگر شما از قبل با قرار دادن کلیدهای فیس‌بوک در سایت خود با استفاده از جاوااسکرپیت آشنا نیستید، بهتر است مقالات مربوط به این کار را مطالعه کنید.

به طور خلاصه، شما باید یک عملکرد onClick را به کد FBML اضافه کنید. این به شما اجازه می‌دهد که افراد کلیک زده را دنبال کنید. کد چنین شکلی خواهد داشت:

<fb:like onclick=”javascript: _gaq.push([‘_trackPageview’, ‘example.com/facebook’]);” href=”http://www.example.com/”></fb:like>

وقتی کاربر روی کلید فیس‌بوک کلیک می‌کند، گوگل آنالیتیک او را دنبال کرده و همان اطلاعاتی در گزارش نشان داده می‌شوند که ردیابی مقالات بلاگ یا صفحه لندینگ نشان می‌دهند. در اینجا، trackPageview یک پارامتر دارد که نشان می‌دهد چه‌طور کلیک در گزارشات شما نشان داده می‌شود. من پیشنهاد می‌کنم که هر کدام از کلید‌ها را شخصی‌سازی کنید تا  چیزی مانند ID مقاله بلاگ، پرمالینک یا عنوان بدون URL را به عنوان شناسه در خود جای دهند. سپس شما می‌توانید ببینید چطور افراد بعد از کلیک کردن، عمل می‌کنند و همین‌طور داده‌های موجود را گوگل آنالیتیک خود مشاهده کنید.

شما می‌توانید از این روش برای جمع‌آوری داده‌های تمام عناصر قابل کلیک در صفحه خود استفاده کنید. برای مثال،  شما به راحتی می‌توانید آن را در کلیدهای تویت دوباره تویتر نیز اجرا کنید. تنها کار لازم، قرار دادن غیرهمزمان call _trackPageview است. کد شما چنین شکلی خواهد داشت.

<a href=”http://twitter.com/share” class=”twitter-share-button” data-count=”vertical” onclick=”javascript: _gaq.push([‘_trackPageview’, ‘THENAMEOFYOURPAGE/twitter’]);”>Tweet</a>

<script type=”text/javascript” src=”http://platform.twitter.com/widgets.js”></script>

مانند مثال فیسبوک، شما می‌توانید پارامتر  _trackPageview را ویرایش کرده و نحوه نمایش داده شدن تویت دوباره در آنالیتیک را تغییر دهید. من معمولا شاخص‌های ردیابی خود را با /twitter تمام می‌کنم، اما شما می‌توانید هر چیزی را در انتها قرار دهید.

۴٫  ساخت URL های کمپین خاص برای ردیابی اثربخشی کمپین‌های لینک بیلدینگ

با اینکه دنبال کردن تعداد کاربرانی که با بر کلیدهای اجتماعی کلیک می‌کنند، باعث می‌شود آنالیز بهتری نسبت به سایر سایت‌ها پیدا کنید، اما شما نمی‌توانید از میزان اثر بخشی این کلیدها آ‌گاهی پیدا کنید. شما نمی‌دانید که کدام کلید، کاربران بیشتری را به سایت شما هدایت می‌کند. شما می‌توانید با کمی تغییرات، این مسئله را نیز اصلاح کنید. گوگل آنالیتیک  به شما اجازه می‌دهد تا URL های کمپین خود را طوری دستکاری کنید که به طور خودکار دسته‌بندی شده و کاربران را در مسیرهای متفاوت ردیابی کند. برای انجام این کار، باید بعضی از پارامترها را بعد از URL  در فرمت ?variable=value استاندارد قرار دهید. متغیرها به شرح زیر هستند

utm_campaign identifies a specific product or campaign. You might set this to retweet_button or facebook_like.

utm_source identifies where the traffic is coming from. Think of it as the site name or the URL. For a social media tracking campaign, you might set it to facebook or twitter.

utm_medium describes the type of traffic, such as cost per click, organic search traffic, or RSS. Here, you might set it to social_media.

برای دنبال کردن کمپین رسانه‌های اجتماعی، بهتر است پارامتر زیر استفاده کنید

http://www.example.com/?utm_source=facebook&utm_medium=social_media&utm_campaign=like_button

حالا بهتر است، مطئن شوید که این URL  در فیسبوک و تویتر به اشتراک گذاشته شود. شما تنها باید متغیرهای ردیابی را به انتهای URL اضافه کرده و تنظیمات کلیدهای شبکه‌های اجتماعی را وارد کنید. برای قرار دادن کلیدهایی مثل کلید لایک فیسبوک، که در کد بالا آمده است، چنین کدی خواهید داشت:

<fb:like onclick=”javascript: _gaq.push([‘_trackPageview’, ‘example.com/facebook’]);” href=”http://www.example.com/?utm_source=facebook&utm_medium=social_media&utm_campaign=like_button”></fb:like>

شبکه‌های اجتماعی تنها برای استفاده از ردیابی URL  طراحی نشده‌اند. من همینطور فید RSS را نیز قرار می‌دهم تا تصویر بهتری از میزان استفاده از محتوا توسط کاربران فید پیدا کنم. این کار، همین‌طور به شما اجازه می‌دهد تا ارزش واقعی کاربران جدید را نیز محاسبه کرده و انرژی خود را بر دسته‌بندی کاربرانی تمرکز دهید که بیشترین ارزش را برای سایت دارند.