بهترین راه برای یادگیری در مورد XSLT، بازدید از طراحی سایت های فوق العاده در کنسرسیوم شبکه جهانی وب یا دانشکدهء W3 در سرتاسر وب می باشد. تعریف این لغت XSLT در واقع eXtensible stylesheet language می باشد.

این زبان در طراحی سایت یک زبان به شیوهء آبشاری برای ایجاد اسناد XML می باشد. عملکرد XSLT تبدیل XML به XSLT می باشد. برای یادگیری چگونگی استفاده از XSLT برای طراحی سایت، بانک اطلاعاتی گسترده ای وجود دارد. برای کسب درآمد و یادگیری این مطالب، آموزش ها و آزمون برای کسب گواهینامه و مدرک مرتبط، در دسترس افراد در وب می باشد.

در صورت تمایل به انجام برخی از کاربردهای عملی این زبان از برنامه نویسی یک ویرایشگر آنلاین XSLT در وب سایت دانشکدهء W3 وجود دارد. کنسرسیوم شبکهء جهانی وب تمایل به ارائه زبان برنامه نویسی دارد که بر اساس شیوهء نامه stylesheet باشد. اولین نوع تکامل یافتهء این زبان XSL و بعد از آن XSLT سپس Xpath وXsl-FO می باشد.

با CSS که یک نوع stylesheet برای HTML است، تگ های از پیش تعیین شده توسط HTML استفاده می شوند و این روش خوب و قابل درک می باشد. با تعریف تگ ها توسط HTML، هر مرورگری چگونگی نمایش صفحه را خواهد دانست. CSS باعث نمایش فونت های خاص و یا رنگ ها در یک کار ساده است.

داستان طراحی وب سایت در XSL متفاوت است. XSL برای XML یک نوع شیوه نامهء آبشاری یا stylesheet محسوب می شود.مخالف آن موردی است برای XSL که همراه با تگ می باشد. XSL از هر نام تگی استفاده می کند و از تگ های از پیش تعیین شده که باعث می شود درک و تعریف خوبی از XSL ایجاد نشود، استفاده نمی کند.

هنگامی که مرورگر، تگ های XSL را می بیند شاید تشخیص درستی برای آنچه باید نمایش دهد را نداشته باشد. چرا که در HTML معنی تگ، تعریفی از table می باشد اما در XSL یک تگ ممکن است معنی HTML table و یا چیز دیگری را داشته باشد.

بیش از ۱۰۰ تابع ساخته شده در XSLT وجود دارد. در اینجا به برخی از این توابع اشاره می کنیم – ارزش عددی – تاریخ و زمان مقایسه – Node – دستکاری Qname- دنباله دستکاری و تنظیم – ارزشهای Boolean. در XSLT توابع بیشتری وجود دارد اما در این مقاله تنها برخی از آنهایی که قابل توجه بودند را ذکر کردیم.

در ویرایشگر طراحی وب سایت XSLT شما متوجه خواهید شد نام پیش فرض فضای تابع fn بوده و هنگام فراخوانی تابع fn پیشوند، که مانند fn string() نوشته می شود. مطالب دیگری که باید توجه داشته باشید: هنگام نام گذاری نام فضای پیش فرض و نام توابع لازم نیست پیشوند انجام شود.

هدف از XSLT تبدیل اسناد XML به XHTML در طراحی سایت می باشد.XSLT همچنین باعث تبدیل انواع اسناد XML به انواع دیگر اسناد XML می شود.یکی دیگر از زبان ها برای مرور اسناد XML، زبان Xpath می باشد. بخش قابل توجه XSL هنگامی است که XSLT توسط یک مرورگر به رسمیت شناخته شود. XSLT برای تبدیل اسناد XML به نوع دیگری از XML استفاده می شود. در اینجا تصویر بزرگی از آنچه XSLT قادر به انجام آن می باشد به شما نشان دادیم.

مکانیزم واقعی، تبدیل توسط XSLT از منابع XML به نوع دیگر آن می باشد. این عملیات توسط ویرایشگر XSLT با اضافه و یا حذف کردن ویژگی ها و عناصر و یا فایل بیرونی آن انجام می گردد. بسیاری دیگر از تنظیمات مجدد دیگر نیز می تواند مانند مرتب سازی عناصر، انجام آزمایشات و تصمیم گیری در مورد مخفی سازی و یا نمایش هر یک از عناصر ویژگیها، توسط این زبان برنامه نویسی طراحی سایت انجام می شود.