وقتی صحبت از بازاریابی محتوا می شود تمام فکر ها به سمتی هدایت می شود که در آن فقط تولید محتوا جایی برای حرف زدن دارد ولی همین تولید محتوا نیاز به زمان و تخصص و همینطور پارامتر های کلیدی دارد که هم دیده شود و هم اینکه مفید واقع گردد تا تازه اسم آن را تغییر بدهیم بجای تولید محتوا بگوییم بازاریابی محتوا.

تعریف بازاریابی محتوا :

یک تعریف از استراتژی بازاریابی محتوا که به سود دو طرف یک وب سایت منجرب می شود و همینطور تغییر رفتار در مصرف کننده ایجاد می کند چه با هدف رایگان یا چه به هدف فروش و کسب دارمد را به صورت کلی بازاریابی محتوا نام می برند.

البته تعریف ها با هم تفاوت های زیادی دارد که در این وب سایت یعنی بهینه سازان وب ایران این تعریف تا زمانی که ما فکر می کنیم اشتباهی پیش آماده ثابت می ماند. جالب هست بدانید که همانطور در مقاله  سئو و بهینه سازی سایت یا تبلیغات و برندینگ ؟ نیز گفتیم در این مبحث خیلی از موارد به ساخت برند شباهت دارد یا ربط مستقیم دارد پس فقط در زیر مجموعه یا موازی با سئو به سمت جلو نمی رود بلکه در برند سازی و همینطور تبلیغات نیز حرف های زیادی برای گفت دارد که در ادامه مطرح می کنیم.

 

فراموشی بزرگ برای کسب کار های کوچیک و بزرگ در بازاریابی محتوا

خیلی از شرکت ها فراموش می کنند که در این بازه زمانی تولید محتوا نیاز به یک تیم دارد و همینطور خیلی از کسب کار های کوچک نیز به این مورد واقف نیستند که تولید محتوا و هر مضمون دیگری به نام بازاریابی محتوا برای این شرکت ها اگر کنترل نگردد می تواند هزینه های بسیار بالایی داشته باشد و همینطور باعث شکست سریع آن ها شود .

شما باید در نظر بگیرید برای ساخت هر کتاب یا یک مقاله علمی چند نفر درگیر می شوند به صورت مثال ویراستار ها و همینطور نویسنده و گرافیست و …. دقیقا همچنین مواردی در وب سایت نیز صادق هست و باعث می شود سرعت شما چندین برابر شود و محتوای شما نیز به سمتی هدایت گردد که واقعا بدرد کاربر بخورد . پس باید قبل از شروع این کار بر اساس منابع و موجودی وب سایت یا گروه به سمت تولید محتوا رفت . حال این تولید می تواند با روزی ۵ مقاله شروع شود برای تیم های خیلی بزرگ یا هفته ای ۱ الی ۲ مقاله از طرف گروه های کوچک .

 

بازاریابی محتوا یک تلفیق در زمینه تبلیغات و اعتماد سازی :

بر اساس آمار هایی که از نشریه های آنلاین و آفلاین دریافت می شود به صورت مثال نشریه  Nielsen در سال ۲۰۱۳ اعتماد سازی بنر های انلاین از ۲۶% به ۴۲% ارتقاع یافته هست و این اعتماد سازی را به وب سایت ها نیز انتقال داده هست و ۸۴٪ از افرادی که به این بنر ها و تبلیغات های کلمه ای اعتماد کرده اند و وارد وب سایت شدند فقط با افزایش ۲۹ درصدی محتوا بوده و همین مقدار نیز با مستمر بودن ایجاد محتوا تبدیل به مشتریان وفادار گردیدند. حال شما فکر کنید شرکت هایی وجود دارند که دانش بنیان هستند که تولید محتوای بسیار عجیب و سرح بالایی دارند که با تیم های قدرتمند دارند کار می کنند این روال برای آن ها چندین برابر می باشد.

 

نکته : در این وسط یک عاملی سال ۲۰۱۴ را متحول نموده آن هم خرید فروش به وسیله موبایل ها و تپلت ها بوده که بیش از نیمی از فروش را در وب سایت ها در بر داشته است که باعث شده ۱۰/۴ درصد نیز افزار خرید پیش بیاید

 

حال اگر بیاییم در مورد یک موضوع مهم اینکه تبلیغات یا بازاریابی محتوا صحبت کنیم باید اول فرض را بر این قرار بدهیم که این مضوع یک طرفه باشد به موارد زیر برخورد می کنیم

 

۱. هزینه سنگین تبلیغات

۲. امکان شکست یا بازخورد کم از تبلیغات

۳. بالا بودن هزینه تبلیغات یعنی ۳۰ درصد بیشتر از تولید محتوا

۴. ماندگاری بسیار زیاد تولید محتوا

۵. اعتماد سازی ۲۹ درصدی  و افزار ۱۰.۴ درصدی در صورتی که برای موبایل ها و تپلت ها بهینه شده باشد

۶. هزینه ایجاد محتوا بر اساس مرور زمان کمتر نیز می شود

 

و خیلی از موارد دیگر که می تواند در بالا لیست نمود ولی باید توجه کرد که تبلیغات به همراه یک محتوای مناسب می تواند موفق باشد پس این پروسه آن طوری که فکر می شود هم نمی توانند مستقل باشند. یعنی مطالبی که دیده نشود پس زیاد بدرد ما نمی خورد و تبلیغات می تواند کمک کند و همینطور برعکس این موضوع

 

چند هدف بزرگ که در بازاریابی محتوا فراموش شده است

۱. ایجاد نکردن مطالب خوشه ای در وب سایت

۲. فقط به فکر فروش بودن در ایجاد یک مطالب که نتیجه عکس دارد

۳. منبع نشدن وب سایت در زمینه کاری خود

۴. نبود نقد بررسی در وب سایت و همینطور در بلاگ های دیگر معروف در مورد خودتان

۵. مشروعیت در مطالب وب سایت

 

نکته : حتما به پرچم دار وب سایت خود که محتوا می باشد کمک کنید تا بتواند مطالب دیگر را با نقد مطالب قبلی و هیمنطور انتشار آن در شبکه های اجتماعی به دید افراد بیشتری برساند و برای شما سود زیادی داشته باشد.