هسته دابلین صلاحیت‌دار

بعد از تعریف ۱۵ عبارت اولیه، یک فرآیند مداوم برای معرفی عبارت‌های مشتق شده یا اصلاح دسته‌های  عبارت متادیتای هسته دابلین (DCMES) شروع به کار کرد. عبارت‌های سنتی توسط کارگاه‌های رویکرد متادیتای هسته دابلین  تعریف شده و  سپس هیئت استفاده از DCMI  آنها را از نظر، استفاده مناسب برای  تعیین صلاحیت عناصر متادیتای هسته دابلین، تأیید کرد.

اصلاح عناصر باعث می‌شود معنای یک عبارت  باریک‌تر و دقیق‌تر شود. یک عبارت  اصلاح شده معنای چندین عبارت  بدون صلاحیت را نیز در خود جای می‌دهد، اما دیدگاه آن محدودتر است. قانون مشخص کننده  صلاحیت عناصر هسته دابلین که به نام قانون Dumb-Down شناخته می‌شود. این را می‌گوید اگر در زمان کاربرد عبارت، اصلاح شدن عبارت درک نشود، این عبارت باید توانایی نادیده گرفتن صلاحیت دهنده را داشته و معنی دقیق متادیتا به عنوان عبارت  بدون صلاحیت (دارای معنای وسیع‌تر) در نظر گرفته شود. با اینکه این می‌تواند باعث از بین رفتن دقت و خاص بودن کلمه شود،  معنی دقیق باقی‌مانده عبارت (بدون صلاحیت دهنده)، باید به طور کل صحیح باقی‌مانده و بتوان آن را کشف کرد.

هسته دابلین، علاوه بر اصلاحات عبارت، شامل دسته‌ای از شماهای کدگذاری پیشنهادی می‌شود که با هدف کمک به تفسیر معنی دقیق یک عبارت طراحی شده‌اند. این شماها شامل لغت‌نامه‌های کنترل شده،  نشانه‌گذاری رسمی  و قوانین تجزیه می‌شوند. بنابراین معنی دقیقی که با استفاده از شمای کدگذاری بیان می‌شود، را می‌توان از لغت‌نامه‌های کنترل شده انتخاب کرد (برای مثال، عبارتی را از سیستم دسته‌بندی یا دسته هدینگ موضوع‌ها انتخاب کرد) یا اینکه می‌توانید معنی دقیق را از طریق نشانه‌گذاری رسمی مشخص کنید. برای مثال در سیستم ISO،  تاریخ بدین صورت بیان می شود “۲۰۰۰-۱۲-۳۱”. اگر شمای کدگذاری در کاربرد قابل درک نباشد، معنی دقیق عبارت، هنوز می‌تواند برای فرد (انسان)ی که آن را می‌خواند، مفید باشد.

مخاطب یا Audience، مبدا یا Provenance، و صاحب حق یا RightHoler نیز عبارت هستند، اما بخشی از ۱۵ عبارت اولیه هسته دابلین محسوب نمی‌شوند. شما تنها زمانی از این عبارات استفاده می‌کنید که هسته دابلین صلاحیت‌دار را به کار می‌برید.DCMI همین‌طور لغت‌نامه پیشنهادی، عمومی و کوچکی نیز برای استفاده از انواع متفاوت عبارت‌ها ارائه می‌کند. این لغت‌نامه شامل ۱۲ عبارت می‌شود.

عبارت‌ها

رویکرد متادیتای هسته دابلین لیست عبارت‌های متادیتای زیر را ارائه می‌کند.  ۱۵ عبارت هسته اولیه دابلین نیز در این لغت‌نامه، در نظر گرفته شده‌اند.

ccxz

ترتیب و نحوه استفاده

انتخاب ترتیبی هسته دابلین به تعداد متغیرها بستگی داشته و یک راه حل عمومی، به ندرت برای تعیین ترتیب این عبارت‌ها پیدا می‌شود. در زمان بررسی ترتیب مناسب، بسیار مهم است که بدانید، مفاهیم و معناهای هسته دابلین با هدف استقلال از ترتیب‌گذاری طراحی شده‌اند. هر کدام از این مفاهیم و عبارت‌ها در موضوعات و زمینه‌های متفاوت قابل بکارگیری هستند. تنها مورد لازم برای بکار گرفتن آنها، مناسب بودن حالت متادیتا برای تفسیر شدن توسط ماشین‌ها و انسان‌ها است.

مدل انتزاعی هسته دابلین، یک مدل مرجع در مقابل راهبردهای کدگذاری هسته دابلین خاص محسوب می‌شود. این مدل با تمام راهبردها قابل مقایسه بوده و مستقل از هر نوع ترتیب کدگذاری است. این نوع مدل مرجع، به استفاده کنندگان اجازه می‌دهد تا درک بهتری از انواع متفاوت تعاریف موجود، برای کدگذاری داشته و باعث تسهیل امر تشخیص و ترجمه ترتیب‌های متفاوت می‌شوند.