برنامه زیر با استفاده از دستور switch ارقام ۰ تا ۹ را از ورودی دریافت میکند و آنها را با حروف نمایش میدهد.
#include<stdio.h>
main ()
{
char digit ;
digit = getchar() ;
switch (digit)
{
case 0: printf (“zero”) ;
break ;
case 1: printf (“one”) ;
break ;
case 2: printf (“two”) ;
break ;
case 3: printf (“three”) ;
break ;
case 4: printf (“four”) ;
break ;
case 5: printf (“five”) ;
break ;
case 6: printf (“six”) ;
break ;
case 7: printf (“seven”) ;
break ;
case 8: printf (“eight”) ;
break ;
case 9: printf (“nine”) ;
break ;
default: printf(“it is not digit”);
}
}
مثال ۵ـ۱۳ برنامه زیر با استفاده از دستور switch متغیر کاراکتری color را که معرف رنگ است از صفحه کلید دریافت میکند و رنگی را که با آن حرف آغاز میشود در خروجی چاپ میکند.
#include<stdio.h>
main ()
{
char color ;
color = getchar() ;
switch (color)
{
case ’Y’: printf (“Yellow”) ;
break ;
case ’B’: printf (“Black”) ;
break ;
case ’W’: printf (“White”) ;
break ;
case ’R’: printf (“Red”) ;
break ;
case ’G’: printf (“Green”) ;
break ;
default: printf(“error”);
}
}
در این برنامه میتوان دستور switch را با دستور خواندن متغیر از ورودی به شکل زیر ترکیب کرد.
switch (color=getchar())
در مواردی برای چندین حالت مختلف یک نوع عمل انجام میگیرد. در این گونه موارد میتوانیم همان دستورها را با چندین ثابت case مشخص کنیم.