مدیران IT هیچوقت نباید قانع به دانسته هاى فعلى خود باشند و باید سخت تلاش کنند تا خود را در زمینه فعالیت خود به روز برسانند. این بدان بعناست که آنها همیشه باید برنامه اى براى مطالعه، آموزش و امتحان داشته باشند.
رهبرى بخشهاى IT و مدیریت در این حوزه در طول ۱۷ سال اخیر این را به من آموخته که باید در مطالعات خود بسیار سخت کوش باشم تا بتوانم همگام با جریان رو به رشد تکنولوژى و کسب و کار باشم.
در اینجا به ذکر چند تکنیک ساده که میتواند به شما کمک کند تا آنچه را براى مطالعه نیاز دارید تعریف کند و خود را با یک برنامه مطالعه پیوسته با توجه به نیازهاى روزانه متوازن کنید میپردازم.

تعیین یک استراتژى مشخص براى مطالعه
اول از همه شما حداقل به یک منبع و ترجیحاً به ۳ یا ۴ منبع احتیاج دارید که بتوانید بر روى آنها براى به روز رسانى دانسته هایتان حساب کنید. من شخصاً سایتهاى Techrepublic، CIO.com، eWeek، Baseline و Optimize را بطور شگفت آورى مفید میدانم.
به محض اینکه شما سایتهاى برترى که اخبار و اطلاعات لازم در زمینه تکنولوژى مورد نظر شما را تامین میکنند پیدا کردید آنها را Bookmark کنید و سعى کنید سر زدن به این سایتها را به یک عادت روزانه تبدیل کنید تا اطلاعاتتان از تکنولوژى و راه حلهاى کسب و کار بروز باشد.
من براى بروز نگاه داشتن اطلاعاتم عضو چندین خبرنامه الکترونیکى از مجلات فنى و سایتهایى که آنها را مطالعه میکنم نظیر CIO Insight، eWeek، Techrepublic و Baseline شده ام. این کار باعث شده که اطلاعات زیادى روزانه به صندوق پست الکترونیکم ارسال بشود و این یک روش موثر براى دست یابى به اطلاعات مورد علاقه است. من بعضى از این خبرنامه ها را براى رجوع و استفاده بعنوان منبع ذخیره میکنم و آنهایى که ارتباطى به حوزه فعالیتم ندارد را حذف میکنم.
این نحوه دسرسى به اطلاعات صرفه جویى در زمان هم بحساب میاید. من عادت دارم که مجموعه اى از اطلاعات در زمینه سخت افزار و مدیریت را جستجو کنم که بیشتر با زمینه کارى ام همخوانى دارد.
دومین مرحله برنامه ریزى براى حداقل یک ساعت در روز جهت تمرکز بر روى آموزش و یادگیرى است. على رغم اینکه ممکنه یک ساعت در روز زمان زیادى باشد ولى از همان اول در این زمینه خصاصت به خرج ندهید و خواهید دید که گاهى کار شما در نیم ساعت به پایان خواهد رسید گاهى هم ناچار به استفاده از یک ساعت تمام هستید. چیزى که مهم است این است که این زمان آموزش و یادگیرى را در هر سطحى که هستید در برنامه روزانه خود بگنجانید.
و در آخر، یک موضوع براى مطالعه انتخاب کنید و بر روى آن متمرکز شوید تا زمانى که به مرحله مورد نظرتان برسید. خیلى خوب است اگر بتوانید چند موضوع مورد علاقه را از قبل انتخاب کنید تا به محض به پایان رسیدن یکى بدانید برنامه بعدیتان چیست. این یک فرایند پایان ناپذیر در حرفه شما است و براى پیشرفت به آن نیاز دارید. بدون در دست داشتن یک برنامه و نقشه براى یادگیرى و مهارت شما اغلب خودتان را در حال وقت گذرانى بر سر انتخاب یک مهارت و آموزش جدید خواهید یافت. همیشه یک برنامه داشته باشید.

کدام روش مطالعه بهترین تاثیر را دارد
اگر شما دنبال یک سرى برنامه جدى آموزشى میگردید در این صورت باید ظرفیت و توانایى خود در یادگیرى را نیز در نظر بگیرید. بعضى از افراد بسادگى یک سند فنى را انتخاب میکنند و صفحه به صفحه آن را میخوانند و به بهترین نحو آنرا فرا میگیرند. من از جمله این افراد نیستم. من باید بخوانم، بخوانم و دوباره بخوانم تا بتوانم مطالب را یاد بگیرم و بخاطر بسپارم.
وقتى مساله بر سر یادگیرى موضوعات فنى است اغلب آموزش عملى به همراه مطالعه و آموزش شفاهى نیاز است. شما باید براى خودتان معین کنید چقدر کار عملى و چقدر تکرار مطلب نیاز است تا مهارت لازم در موضوع انتخاب شده را بدست آورید. بیاد داشته باشید که روشهاى مختلفى براى یادگیرى وجود دارد و توانایى و قابلیتهاى افراد متفاوت میباشد.
چنانچه روش مناسب را براى یادگیرى خود پیدا کنید خواهید دید که مطالب را در کمترین زمان یاد خواهید گرفت.
وب سایتهاى گوناگونى هستند که بصورت رایگان یا با هزینه اى اندک آموزشهاى تحت وب را در اختیارتان قرار میدهند. این آموزشها میتواند شما را در آموزش یارى رسانند ولى شما همچنین به برپایى سخت افزار و نرم افزار بصورت عملى نیز نیاز دارید تا بتوانید آموخته هاى خود را در عمل پیاده سازید. این کار هم به انگیزه قوى و هم یک مکان نظیر یک لابراتور خانگى یا در محل کار دارد.
شما معمولاً میتوانید قطعات قدیمى در محل کارتان پیدا کنید که براى مشترى مناسب نیستند ولى جهت بکار گیرى در یک لابراتور براى مقاصد آموزشى مناسب هستند. همچنین، بعضى از متخصصین IT سیستمهاى بهترى براى برپایى یک لابراتور در منزل دارند که حتى بهتر از سیستمهاى محل کار است، پس حتماً یک لابراتور خانگى براى کارتان در نظر بگیرید.

آخرین پیشنهادها
همینکه شما اهداف آموزشى خود را معین کردید و هر روز یک ساعت مطالعه بر روى یک موضوع خاص در نظر گرفتید بزرگترین مانع در راه یادگیرى مداوم این است که مراقب باشید مرور زمان برنامه ها را از مسیر منحرف نکند و سستى ایجاد نشود.
من همچنین متوجه شدم که استفاده از امتحانات چه بصورت غیر رسمى و یا رسمى از طریق انواع مدارک این اطمینان را به من میدهد که برنامه هاى خود را با موفقیت به پایان برده ام و مهارت لازم را در موضوع مورد مطالعه ام کسب کرده ام و راه براى قدم بعدى باز است.
براى بسیارى از افراد، نظیر خود من این به معنى یک هزینه اضافى است که از جیب شخصى پرداخت میشود چراکه شرکت هزینه آنرا نمیپردازد. اما با این حال افزوده شدن بر دانش و اضافه شدن یک مهارت دیگر به لیست مهارتهاى شخصى ام ارزش این هزینه را دارد.
یادگیرى و آموزش همیشه یک سرگرمى نیست، مخصوصاً زمانى که روز کارى طولانى اى را پیش روى دارید و همیشه یک چیزى هست که باید وقت خود را بر روى آن متمرکز کنید. ولى صرف آن یک ساعت میتواند امروز و آینده فعالیت حرفه اى شما را تضمین کند.