در وردپرس برای گرفتن لیست موضوعات سایت از تابعی به نام wp_list_categories استفاده می شود. حال شما نیز این تابع را درون تگ ul مربوط به بلوک موضوعات قرار دهید :

نتیجه کد در مرورگر :

1x1.trans طراحی قالب وردپرس (فصل دوم – جلسه سوم) : ساخت ستون های کناری

خب اگر دقت کرده باشید، در اینجا کلمه دسته ها به صورت پیشفرض قبل از لیست دسته بندی ها قرار گرفته است، برای حذف این کلمه، تابع را به شکل زیر توسعه می دهیم :

حال به بخش مدیریت وردپرس رفته و چند دسته جدید ایجاد کنید (مسیر : نوشته ها > دسته ها).

خب اگر این کار را انجام دادید، قالب را ریفرش کنید، می بینید که دسته هایی که اضافه کردیم در لیست موضوعات نمایش داده نشده اند، دلیل آن این است که این دسته ها هنوز خالی هستند، و مطلبی درون این موضوعات قرار ندارد، برای اینکه دسته بندی های فاقد مطلب را نیز نمایش دهیم، دوباره باید تابع را توسعه دهیم :

Hide_empty دو مقدار ۰ و ۱ را می گیرد که ۰ به معنای نمایش و ۱ به معنای عدم نمایش، که مقدار پیشفرض نیز می باشد.

درضمن اگر می خواهید که تعداد مطالب هر دسته را نیز در جلوی آن نمایش دهید، باید از خصوصیت show_count استفاده کنید، : به شکل زیر

نکته :

کاراکتر & که در میان تنظیمات تابع قرار می دهیم، جهت جدا کردن گزینه ها از یک دیگر است

خب حال نوبت به آخرین مطالب می رسد، برای نمایش آخرین مطالب از تابع wp_get_archives استفاده می کنیم :

اما این تابع در اصل آرشیو ماهانه را نمایش خواهد داد. برای اینکه از این تابع برای نمایش مطالب اخیر استفاده کنیم باید تنظیماتی را به آن اختصاص دهیم :

در تابع فوق تعیین کرده ایم که آرشیو از نوع پست به پست باشد، مقدار پیشفرض این گزینه مقدار monthly است، برای همین ابتدا آرشیو ماهانه را نشان داد. درضمن این گزینه مقادیر yearly , daily  و weekly که آرشیو سالانه هفتگی و روزانه را می توان نمایش داد.

اما خب هنوز این تابع ناقص هست، در حال حاضر که فقط یک پست داریم، نام یک پست نمایش داده شده، اما اگر تعداد پست های زیاد شد، کل پست های ما در قسمت آخرین مطالب نمایش داده خواهند شد، برای جلوگیری از این اتفاق و محدود کردن تابع ، آن را به شکل زیر توسعه می دهیم :

Limit باعث خواهد شد که تعداد مطالب نمایش محدود شود که من در اینجا مقدار ان را ۵ قرار داده ام ، تا فقط ۵ مطلب اخیر نمایش داده شوند.

خب تا اینجای کار، توانستیم که اطلاعات مورد نیازمان را با استفاده از توابع وردپرس بگیریم، حال اگر خواستیم که بلوک های دیگری را نیز اضافه کنیم حتما باید، کدها را ویرایش کنیم و باز تابع وردپرس بنویسیم! اما اگر بخواهیم که این کار را نیز خود وردپرس برایمان انجام دهد چطور؟! در این صورت باید ابزارک ها را برای پوسته فعال کنیم.

در حالت عادی اگر به صفحه ابزارک ها بروید با این پیغام مواجه خواهید شد :

1x1.trans طراحی قالب وردپرس (فصل دوم – جلسه سوم) : ساخت ستون های کناری

 برای این کار نیاز به فایل functions داریم. پس ابتدا یک فایل جدید در کنار فایل index.php با نام functions.php ایجاد کنید.  و کدهای زیر را درون آن قرار دهید

حال فایل را با اینکودینگ utf-8 ذخیره کرده و سپس به مدیریت وردپرس بروید، خواهید دید که بخش ابزارک ها نیز فعال شده است (مسیر : نمایش > ابزارک ها).

حال می توان با کشیدن و رها کردن بلوک های دیگری که مورد نیازمان است را نیز در ستون قرار دهیم، بدون اینکه کدنویسی خاصی انجام دهیم :

1x1.trans طراحی قالب وردپرس (فصل دوم – جلسه سوم) : ساخت ستون های کناری

ولی خب اگر قالب را ریفرش کنید، بلوک های جدیدی که اضافه کردیم نمایش داده نخواهند شد، به دلیل اینکه هنوز مکان نمایش این بلوک ها تعیین نشده است، برای انجام اینکار به فایل index.php برگردید و بعد از بلوک آخرین مطالب کد زیر را قرار دهید :

حال اگر قالب را ریفرش کنید می بینید که دیگر بلوک ها نمایش داده شده اند.

درضمن می توانید کدهای آخرین مطالب و موضوعات را پاک کرده، و آن ها را از طریق ابزارک ها اضافه کنید. به علاوه اینکه می توانید کدهای تبلیغات متنی را نیز با استفاده از ابزار متن به ستون اضافه کنید و کدهای آن را از فایل index.php پاک کنید :

1x1.trans طراحی قالب وردپرس (فصل دوم – جلسه سوم) : ساخت ستون های کناری

بعد از اینکار تنها چیزی که از کدهای Right Sidebar در فایل index.php باقی مانده است کدهای زیر است :

حال یک فایل جدید با نام right-sidebar.php در کنار فایل index.php ایجاد کنید و کدهای فوق را از فایل index به آن انتقال دهید و بجای آن ها در فایل index کد زیر را قرار دهید تا فایل right-sidebar.php در فایل index.php لود شود :

حال نوبت به قسمت ستون کناری سمت چپ می رسد، ایتدا در فایل functions.php باید یک ستون دیگر ایجاد کرد که در بخش مدیریت نمایش داده شود :

کد فوق را بعد کدهای ستون سمت راست در داخل حلقه if قرار دهید، سپس به فایل index.php برگردید و کد زیر را قبل یا بعد از بلوک تبلیغات یا در کل هر جایی از ستون سمت چپ که خواستید برای نمایش ابزارها قرار دهید :

سپس کدهای بلوک پیوندها را کلا پاک کنید، چونکه ابتدا باید بخش مدیریت پیوندها را در وردپرس فعال کنیم، چونکه این قسمت به صورت پیشفرض غیرفعال است، و بعدا می توانیم پیوندها را از قسمت ابزارک ها به ستون اضافه کنیم.

خب برای این کار کد زیر را در فایل functions.php قبل از تگ ?> قرار دهید :

بعد از انجام اینکار اگر به بخش مدیریت وردپرس بروید خواهید دید که بخش پیوندها نیز فعال شده است. در آن جا می توانید پیوندهای جدید ایجاد کنید، اگر به بخش ابزارک ها بروید، خواهید دید که ابزارک پیوندها نیز فعال شده، آن را به داخل left sidebar بکشید در ستون سمت چپ نمایش داده شود :

1x1.trans طراحی قالب وردپرس (فصل دوم – جلسه سوم) : ساخت ستون های کناری

حال در فایل index.php از کدهای ستون سمت چپ فقط کدهای زیر باقی مانده است :

آن ها به یک فایل جدید با نام left-sidebar.php انتقال دهید و به جای آن ها کد زیر را در فایل index قرار دهید تا کدهای فایل left-sidebar.php در فایل index.php لود شوند.

دقت کنید که در این تابع که کارش لود کردن کدهای یک فایل خارجی است، در داخل کوتیشن فقط کافیست نام فایل را بنویسید و نیازی به نوشتن فرمت فایل که php است، نیست.