طراحی سایت خلاقانه،موجب جلب توجه بازدیدکنندگان خواهد شد، اما این امر به تنهایی تاثیر زیادی بر تصمیم گیری افراد برای خرید از سایت شما نخواهد داشت.زیرا گاهی سایت ها در تشخیص مخاطب هدفمند خود دچار اشتباه می شوند. بنابراین قبل از شروع و تصمیم گیری برای طراحی سایت و کار بر روی مشخصه های طراحی سایت به صورت خاص توسط طراح، نیاز ضروری برای تجزیه و تحلیل مخاطبان سایت می باشد و کسانی که تلاش برای ایجاد ارتباط از طریق سایت می کنند نیز باید مورد شناسایی قرار بگیرند.

البته کاملاً واضح است که با ساخت و طراحی وب سایت تان می خواهید نام وب سایت خود را در اینترنت ثبت نموده و در این فضای مجازی حضور داشته باشید. با این کار قصد دارید توجه مخاطب و بازدیدکنندگان را به خدمات و سرویس های خود جلب نموده تا بدانند شما چه نوع سرویسی به آنها ارائه می نمایید.بنابراین درک بازدیدکننده از اینکه هدف از طراحی وب سایت شما و تلاش برای رساندن پیام وب سایت شما که در چه موردی است و چه چیزی ارائه می کند، جزء مسئولیت های شما خواهد بود.

پس از پیدا کردن گروهی از افراد که بیشتر تمایل به بازدید از وب سایت شما را دارند، مرحلهء مهم بعدی برای طراحی وب سایت، تعریف بخش باقی مانده از توسعهء وب سایت شما می باشد. در این بخش با سوالاتی مانند این سوالات مواجه خواهید بود: چه کسانی مطالب وب سایت را مطالعه خواهند کرد؟ چه نوع گرافیک و یا موسیقی باعث ایجاد حس تقدیر در مخاطب خواهد شد؟ چه نوع کلمه کلیدی باعث ایجاد مخاطب بیشتری در وب سایت می شود؟

درک این مسئله بسیار پر اهمیت می باشد که هنگامی مخاطب هدفمند وب سایت خود را شناسایی کردید، دیگر با تمامی افراد نمی توانید به وسیلهء وب سایت خود ارتباط برقرار نمایید. این بدان معنی است که اگر مخاطبان هدفمند وب سایت شما بانوان هستند، بنابراین مطالب وب سایت شما مناسب و مورد استفادهء آقایان نخواهد بود. بنابراین طراح وب سایت باید تا تجزیه و تحلیل کامل و در نظر گرفتن تمامی جوانب مثبت و منفی برای ابتکار در طراحی سایت و گرفتن نتیجهء نهایی منتظر بماند.

مهم نیست طراح وب سایت چه نوع طراحی سایتی در نظر گرفته است فقط مهم است که آنها بتوانند با تجزیه و تحلیل، مخاطبان هدفمند را تعیین نمایند. بنابراین ضروری است که طراحی سایت به گونه ای باشد که در ابتدای امر با مبتدیان، ارتباط ایجاد نماید. اگر طراحی وب سایت به صورت تعاملی باشد، باعث ایجاد شتاب اولیه در بازدیدکننده خواهد شد.