کلید واژه های درون عنوان (تگ <title>) :

عنوان صفحه شما در صفحه نتیجه موتور جستجو (SERP-Search Engine Result Page) به نمایش در می آید. بنابراین آنرا مختصر ، شفاف و مرتبط با متن انتخاب کنید.
تمام صفحات باید عنوان منحصر بقرد داشته باشند .
عنوان باید شامل مهمترین کلید واژه هایی باشد که در متن بکار رفته است.
عنوان باید شامل کلید واژه هایی باشد که متن را توصیف می کنند.
عنوان نباید بیش از حد طولانی باشد .
در نهایت بیننده باید عنوان مورد نظر خود را از صفحه نتیجه انتخاب کند ، پس حتما از عنوان با مفهوم استفاده کنید و با استفاده از کلید واژه های زیاد در عنوان ، متن خود را فدای موتورهای جستجو نکنید.

کلید واژه ها در آدرس صفحه (URL) :

این کلید واژه ها برای موتورهای جستجو مهم هستند به عنوان مثال گوگل در نتیجه جستجو این کلید واژه ها را ضخیم نمایش می دهد ، البته با توجه به زبان سایت ، در نظر گرفتن این مورد نیاز به بررسی بیشتر دارد . به عنوان مثال برای زبان فارسی استفاده از واژه های فارسی در آدرس صفحه شابد ، خوانایی و حتی ورود مستقیم به صفحه را با مشکل مواجه کند. با توجه به اینکه سیستم بین المللی سازی نام دامنه (IDN) برای زبان فارسی هنوز در مرحله آزمایشی است بنابراین این مورد برای فارسی زبانان توصیه نمی شود.
کلید واژه های درون متن صفحه (چگالی کلید واژه)*:

منظور تعداد تکرار کلید واژه مورد نظر درون صفحه است (درون تگ <body>) . قبل از انتخاب و بهینه سازی کلیدواژه مورد نظر خود بررسی کنید تا دریابید مردم در موضوع مورد بحث شما از چه عباراتی برای جستجو استفاده می کنند.
از ابزاری مانند Google Adwords برای بدست آوردن ایده مناسب برای کلید واژه مورد نظرتان می توانید استفاده کنید. همچنین بررسی وب سایت رقبا نیز می تواند مفید باشد.
معمولا نباید بیش از ۲ یا ۳ کلید واژه در صفحه مورد هدف قرار دهید.
چگالی مناسب برای کلید واژه ها بین ۰٫۲٪ تا ۴٪ می باشد . البته این بدان معنی نیست که خارج از این بازه وب سایت شما صدمه ای می بیند اما از دیدگاه موتورهای جستجو شک برانگیز خواهد بود.

کلید واژه های درون توصیف صفحه (تگ meta ) :

عبارات درون این تگ در صفحه قابل رویت نمی باشد. اما معمولا در نتایج جستجو نمایش داده می شود. همین امر انگیزه مناسبی برای فراهم کردن متن مناسب مربوط به این تگ برای هر صفحه است.
کلید واژه ها درون تگ های سرصفحه (تگ <h1> ) :

از این تگ بطور مناسب استفاده کنید. برخی مدیران سایت به امید جلب توجه بیشتر موتورهای جستجو از این تگ بی رویه استفاده می کنند. موتورهای جستجو از الگوریتم های مشخص استفاده می کنند اما خنگ نیستند. روش های این چنینی به سرعت کشف شده و راه مناسبی برای آنها پیدا می شود . همانطور که امروز استفاده از تگ meta برای تعریف کلیدواژه اعتبار چندانی برای موتورهای جستجو ندارد.
مجاورت کلید واژه ها (keyword proximity) :

مجاورت کلید واژه ها اشاره به مقدار نزدیکی دو یا چند کلید واژه در متن صفحه دارد . تا جایی که امکان پذیر است از واژه های جداکننده در میان کلید واژه های مهم پرهیز کنید.

ما پراید را باتخفیف ویژه و در رنگ های مختلف مانند سفید می فروشیم.

ما پراید سفید با تخفیف ویژه می فروشیم.

اگر کلید واژه “پراید سفید” مد نظرشماست ، عبارت دوم از مجاورت بهتری برخوردار است.

برجستگی کلیدواژه (Keyword Prominence) :

برجستگی کلید واژه اشاره به موقعیت نسبی کلید واژه ها نسبت به ابتدای صفحه HTML دارد. توافقی بین صاحبنظران بهینه سازی موتورجستجو (سئو) هست که هرچه کلید واژه به ابتدای صفحه نزدیک تر باشد بهتر است. درکنار متن صفحه برجستگی کلید واژه در مورد تگ <title> و <meta> که به آنها اشاره شد هم صادق است