تنظیم عنوان و شعار سایت

اولین کار شما مشخص کردن یک عنوان و شعار (توضیح مختصر یا tagline) مناسب برای سایت جدید است.یک عنوان و شعار مناسب دارای کلمات کلیدی اصلی سایت است. برظای پیدا کردن بهترین عنوان و شعار تحلیل‌های مختلفی نیاز است که من در اینجا به آنها نمی‌پردازم. مهمترین چیز پیدا کردن کلمات کلیدی مهم و اصلی سایت و استفاده صحیح از آنها در عنوان و شعار سایت است.

اولین جایی که وب سایتتون با عنوان و شعار سایت به خوبی رفتار نمی‌کنه در مورد قالب سایت است. اگر از قالبی استفاده یا طراحی می‌کنید باید توجه داشته باشین که قالب با عنوان و شعار رفتار مناسبی داشته باشه. بعضی قالب‌ها اونارو به کاربر نشون می‌دن و بعضی دیگر اصلا اونارو تو خروجی نمیارن پس به این نکته توجه داشته باشین.
تنظیم مناسب پیوند یکتا

پیوند یکتا نشان دهنده ساختار URLهای سایت است. هر سایت می‌بایست دارای یکی از ساختارهای مختلف برای پیوند یکتاهای خود باشد.

وردپرس قدرت زیادی در تنظیم ساختار پیوند یکتای مناسب داراست که با تنظیم خوب می‌توان SEO خوبی به دست آورد. ساختاری که من اکثرا از آن استفاده می‌کنم ‎/%category%/%postname%/‎‎ است که مهمترین فاکتورها را برای SEO داراست چون گوگل در هنگام جستجو اگر کلمه کلیدی در درون URL وجود داشته باشد برای آن لینک اهمیت بیشتری قائل می‌شود و در نتیجه می‌توان رنک بالاتری به‌دست آورد. متاسفانه وبلاگ‌های فارسی که دارن در مورد سئو مطلب منتشر می‌کنن خودشون این نکته رو برای پیوند یکتاشون رعایت نکرده‌اند و ساختار کاملا نامناسبی رو دارا هستند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد پیوند یکتا و سفارشی سازی صحیح از آن می‌توانید به مطلبی که قبلا در این مورد با عنوان «همه چیز در مورد پیوند یکتا یا Permalinks در وردپرس» مراجعه کنید. در آن مقاله به بررسی بیشتر و کامل پیوند یکتا و نحوه تنظیم و تنظیم مناسب آن برای SEO پرداخته ایم.
ساختن نقشه سایت

نقشه سایت (site map) فایلی است که یک نقشه از تمامی لینک‌های سایت را در خود داراست. جستجوگرها همیشه به دنبال این‌جور فایل‌ها می‌گردند تا بتوانند به راحتی تمام صفحات سایت را ایندکس کنند. شما می‌توانید نقشه سایت را به صورت دستی یا خودکار ایجاد کنید.

خوشبختانه برای ایجاد و به روز رسانی اتوماتیک نقشه‌های سایت افزونه‌های مختلفی برای وردپرس ایجاد شده که شما رو از شر ایجاد و بروزرسانی اونها خلاص می‌کنه!. در اینجا دوتا از معروف ترین‌ و بهترین‌ها را آوردهابم که در وب‌سایت های زیادی از آنها استفاده می‌کنند و به قول گفتنی جواب داده‌اند!.

Google XML Sitemap
WordPress SEO by Yoast

افزونه Yoast بیشتر از یک ایجاد کننده نقشه سایت است و قابلیت‌های زیادی را برای SEO بهتر فراهم می‌کند . برای اطلاعات بیشتر در مورد افزونه‌های سئو در وردپرس می‌توانید به مطلب کاملی که آقای یزدی در تورتک با عنوان «۹ تا از بهترین افزونه‌های سئو برای وردپرس» منتشر کرده‌اند مراجعه کنید.
استفاده از قالب‌های دارای SEO خوب

به نظر من این مهم نیست که شما چقدر تنظیمات برای سئو سایت وردپرسی خودتون انجام دادین، این مهمه که قالب شما از اون تنظیمات پشتیبانی بکنه.

اولا باید توجه داشته باشین که قالب‌های رایگان اکثرا برای SEO بالا گزینه خوبی نیستند و من استفاده از قالب‌های تجاری و سفارشی رو بهتون پیشنهاد می‌کنم.

یک قالب وردپرسی با SEO خوب اولا باید اجازه بده که بتونیم عنوان و شرح سفارشی مناسبSEO رو برای انواع مطالب، صفحات، دسته‌بندی و برچسب‌ها تنظیم کنیم. به صورت پیش فرض وردپرس عنوان مطلب رو برای عنوان صفحه (title) و خلاصه (excerpt) رو برای شرح صفحه در نظر می‌گیرد که این پیش‌فرض غالبا برای SEO خوب نیست مثلا عنوان صفحه مناسب برای SEO نباید حدودا بیشتر از ۶۵ کاراکتر باشه و زیاد بودن اون نتیجه عکس ایجاد می‌کنه.

نکته دیگر ابنه که قالب شما دارای HTML صحیح باشد تا جستجوگرها به راحتی بتوانند صفحات رو بررسی کنن. برای اینکه بتونید بررسی کنید که قالبتون تگ‌های HTML مناسب و بودن خطای رو ایجاد می‌کنه راه‌های زیادی وجود داره که به نظر من استفاده از افزونه‌های مرورگرها بهترین ابزار برای اینکار است.

یک قالب باید حتما استفاده مناسبی از تگ‌های H داشته باشه چون جستجوگرها در صفحه به دنبال تاکید‌های در متن می‌گردند که تگ‌های H بیشترین تاکید رو دارا هستند پس دقت کنین که قالب‌ها از این تگ‌ها به درستی استفاده کرده باشند و همچنین خودتون هم از اونها به درستی درون متن صفحات و پست‌هاتون استفاده کنید.

باید توجه داشته باشین که ترتیب تگ‌ها در درون یک صفحه برای موتورهای جستجو دارای اهمیت زیادی است. باید دقت داشته باشین که محتویات مهم باید در بالاترین قسمت HTML قرار داشته باشند. در قالب‌های رایگان به این نکته به خوبی توجه نشده است مثلا در قالب های رایگانی که طراح آنها دارای توانایی خوبی در مورد CSS نیست اگر دو ستون کناری در راست و چپ و یک ستون برای مطلب اصلی در وسط وجود داشته باشد، طراح برای سادگی پیاده‌سازی ترتیب ستون راست، ستون وسط و ستون چپ رو برای تگ های HTML انتخاب می‌کنه که کار پیاده‌سازی رو براش راحت می‌کنه ولی در مقابل تاثیر خیلی زیادی رو در پایین اومدن سئو بازی می‌کنه.

نکات بالا تنها تعداد کمی از نکاتی بود که توجه به اونها شما رو موجاب می‌کنه تا از قالب‌های پولی و سفارشی برای وردپرس استفاده کنید.
تنظیم محدوده ایندکس‌شدن در موتورهای جستجو

این مهم نیست که سایت وردپرسی شما چه نوع سایتی است، شما نباید بذارید که جستجوگرها همه‌ی صفحات سایتتون رو ایندکس کنند.

وردپرس به عنوان یک پلتفرم همیشه در حال ایجاد محتوای تکراری (Duplicate Content) است. صفحات دسته‌بندی، صفحات برچسب، صفحات تاریخ، صفحات آرشیو، صفحات آرشیو نویسنده و… همیشه مطالب تکراری را دارا هستند.

یک سایت با سئو خوب باید با موتورهای جستجو صحبت کند و مشخص کند که کدوم صفحات سایت باید ایندکس بشن و کدوم‌ها نشن. یکی از گزینه‌های خوب برای اینکار استفاده از افزونه WordPress SEO by Yoast است که قبلا هم به آن اشاره کردیم.

بوسیله آن افزونه می‌توانید قسمت‌های که باید ایندکس نشن رو مشخص کنید و از ایندکس شدنشون جلوگیری کنید. در اغلب موارد جلوگیری از ایندکس شدن صفحات زیر بهترین کار است:

آرشیو دسته بندی‌ها یا آرشیو برچسب‌ها
آرشیو بر اساس تاریخ
آرشیو مطالب نویسندگان

با اینکار به جستجو گر اعلام می‌کنید که کدوم قسمت‌ها دارای اهمیت بیشتری هستند و همچنین از ایجاد محتوای تکراری برای جستجوگرها جلوگیری می‌کند.

البته در اینجا منظورمون این نیست که از nofollow برای این صفحات استفاده کنید. همونطور که می‌دونید از اون برای مشخص کردن اینکه جستجوگر اون لینک‌ها رو دنبال نکنه استفاده میشه نه برای ایندکس نشدن. از اون می‌تونید برای لینک دیدگاه‌ها استفاده کنید تا جستجوگر از وب‌سایتتون زود خارج نشه.