E-mail : بهترین گزینه ارتباطی در عصر اطلاعات
امروزه از Email به عنوان متداولترین روش ارتباطی در جهان ، استفاده می شود .

روزانه سی و یک میلیارد نامه الکترونیکی بر روی اینترنت ویا شبکه های داخلی ، ارسال می گردد .پیش بینی می شود این رقم تا سال ۲۰۰۶ ، دو برابر گردد.

بر اساس بررسی انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Forrester ، بیش از ۳۵ درصد زمان استفاده از اینترنت به ارسال و دریافت نامه های الکترونیکی ، صرف می شود.

شصت درصد کاربران اینترنت در طی روز ده و یا کمتر ، بیست و سه درصد بیش از بیست و صرفا” شش درصد بیش از پنجاه نامه الکترونیکی را در طی روز دریافت می کنند .

هفتاد و هشت درصد کاربران اینترنت در طی روز ده و یا کمتر و یازده درصد بیش از بیست نامه الکترونیکی را در طی روز ارسال می نمایند .

هفتاد و سه درصد کاربران اینترنت ، حداکثر یک ساعت از زمان استفاده از اینترنت را به دریافت و یا ارسال نامه الکترونیکی ، صرف می نمایند .

چهل و شش درصد از استفاده کنندگان سرویس پست الکترونیکی در سال ۲۰۰۳ ، اعلام نموده اند که فضای استفاده شده آن نظیر فضای استفاده شده در سالیان گذشته است .

چهل و هشت درصد از استفاده کنندگان سرویس پست الکترونیکی در سال ۲۰۰۳ ، اعلام نموده اند که فضای اختصاص یافته برای آنان نسبت به سال ۲۰۰۲ ، افزایش یافته است .

در سال ۱۹۹۵ ، هر کاربر اینترنت ( خصوصا” کارمندان موسسات و سازمان ها ) ، در طی روز سه نامه را ارسال و در مقابل پنج نامه را دریافت نموده است . در سال ۲۰۰۲ ، وضعیت فوق تغییر و در مقابل ارسال بیست نامه ، سی نامه را دریافت داشته اند .

پیش بینی می شود که تعداد نامه های ارسالی تا سال ۲۰۰۶ از مرز سی و یک میلیارد در یک روز به شصت میلیارد برسد . در صورتی که ظرفیت هر نامه الکترونیکی را معادل پنجاه و نه کیلو بایت در نظر بگیریم ( منبع : موسسه تحقیقاتی Forrester ) ، روزانه حجمی معادل ۱،۸۲۹ ترابایت ( ده به توان دوازده ) و در طی یک سال ۳،۳۵ پتابایت ( ده به توان هیجده ) ، اطلاعات مبادله می گردد .