یکی از ویژگی های برنامه نویسی شئ گرایی این است که  ابزاری را برای برنامه نویس فراهم می کند که اجزای فضای مسئله را توسط اشیا نمایش دهد. مسئله به بخش های تشکیل دهنده تجزیه می شود. هر مولفه یک شیء می شود که شامل داده های مرتبط و دستورالعمل های خود است. به این ترتیب مسئله به همان صورتی که در دنیای واقعی هست توصیف می شود نه به روشی کامپیوتری که مسئله را حل می کند. یعنی می توانید با همه چیز در یک ترتیب کلی سروکار داشته باشید. پیچیدگی عملیات کاهش یافته و جزییات پیاده سازی مخفی می ماند.

مثال. درباره خصوصیات کلی وسیله نقلیه بدون سروکارداشتن با یک وسیله و مدل خاص می توان بحث کرد. یک نمونه شیء MyVehicle از کلاس Vehicle که خواص کلی و توابع وسایل نقلیه را در بر دارد می توان ایجاد کرد. تابع Print مشخصات کلی وسیله نقلیه را نمایش می دهد.

 

;Vehicle MyVehicle
;() MyVehicle.Print