ابزارهای بانک اطلاعاتی ویژوال استودیو دات نت
پس از عرضه ویژوال استودیو دات نت و حمایت آن از سرویس دهنده SQL ، طراحان و پیاده کنندگان نرم افزار خصوصا” برنامه هائی با محوریت داده ، علاقه مند به استفاده از آن گردیدند. با استفاده از ویژوال استودیو دات نت می توان اقدام به :
ایجاد بانک ها ی اطلاعاتی ، جداول ، views ، Stored Procedure و سایر عملیات مرتبط با بانک های اطلاعاتی نمود.
نقطه شروع برای تمام ابزارهای بانک اطلاعاتی در ویژوال استودیو دات نت ، Server Explorer است . برای انتخاب پتانسیل فوق ، می توان از طریق منوی View گزینه Server Explorer را انتخاب کرد . در چنین حالتی بانک اطلاعاتی مورد نظر را می توان در یکی از دو محل موجود مشاهده نمود. در صورتیکه بانک اطلاعاتی از نوع SQL Server 7.0 و یا بالاتر باشد ، می توان آن را در فولدر SQL Servers درون فولدر Servers مشاهده نمود. در صورتیکه از طریق یک OLE DB حمایت شده با بانک اطلاعاتی ارتبا ط برقرار شده است ، می توان آن را در فولدر Data Connections مشاهده نمود. ( بالای فولدر Servers )

data

قابلیت ها ی ارائه شده در ارتباط با بانک ها ی اطلاعاتی OLE DB-connected محدود و شامل مشاهده و ویرایش رکوردها است.ویژوال استودیو دات نت اکثر قابلیت های و پتانسیل های SQL Enterprise Manager را در ارتباط با بانک های اطلاعاتی SQL Server ارائه می نماید. در این مقاله بر روی SQL Server متمرکز و با قابلیت های ارائه شده مرتبط با آن ، در ویژوال استودیو دات نت آشنا خواهیم شد. در صورت تمایل ، می توان بانک اطلاعاتی SQL Server را خارج از محیط ویژوال استودیو ایجاد و در ادامه آن را به لیست بانک های اطلاعاتی Server Explore اضافه نمود.