در حال حاضر بیش از ۵ بیلیون نفر (بین ۲تا۵) برای اتصال به اینترنت از دستگاه های تلفن همراه خود استفاده می کنند و در اینترنت ارتباط برقرار می نمایند.

فیس بوک نیز به تنهایی دارای بیش از ۷۵۰ میلیون کاربر می باشد. مطمئناً باید بدانید همانطور که هیچ فردی تنها در یک جزیره نمی تواند دوام بیاورد، یک وب سایت یا وبلاگ هم بدون ارتباطات دوام نخواهد آورد. ظرف چند روز آینده فیس بوک اقدام به معرفی خدمات اشتراک گذاری جدید خود می نماید که بدون هیچ دردسر و اصطحکاکی خواهد بود. شاید همین الان این سرویس در فیس بوک در حال انجام باشد.

اما سوال مهمی در این مورد وجود دارد. این سوال بزرگ این است که آیا شما آمادگی این خدمات جدید را دارید!؟ اشتراک گذاری بدون دردسر و اصطحکاک در فیس بوک بسیار قدرتمند خواهد بود. هنگامی که بازدیدکنندگان به وب سایت و یا وبلاگ شما وارد می شوند، اگر دسترسی آنها فعال باشد، فیس بوک به صورت اتوماتیک مطالب وب سایت شما را بر روی wall کاربر ارسال خواهد کرد.

به نظرتان کمی دور از ذهن است؟ بله البته اگر به اندازه کافی به موضوع توجه نکرده باشید. باید شروع به خواندن برخی مطالب از وبلاگ های فن آوری نمایید. باز هم به نظرتان ترسناک است؟ به نظر می رسد که همه چیز تحت کنترل است؟ شاید به نظر اینگونه باشد اما اگر از روش مناسب آن استفاده کنید مطمئناً به نفع شما خواهد بود.

آیا باز هم فکر می کنید افراد به سمت این خدمات نخواهند رفت! دوباره فکر کنید… اگر از جمله افراد وبلاگ نویسی هستید که نگرانی در مورد استفاده نکردن از فیس بوک را ندارید، زیرا که فکر می کنید فقط افراد جوان از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، باید نگران باشید! زیرا که یک فرصت بزرگ در شبکه های اجتماعی را از دست داده اید.

۶۰٪ از کاربران فیس بوک در ایالات متحده بالای ۳۵ سال می باشند. با توجه به مرکز تحقیقات pew دو سوم از تمامی آمریکایی ها از وب سایت های شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و بیش از ۴۲٪ از افراد آمریکایی بالای ۵۰ سال نیز از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. میلیونها نفر از مردم از هر شکل و نژاد با اندازه های مختلف و تمایلات متفاوت از فیس بوک هر روزه استفاده می کنند و هنگامی که فیس بوک اشتراک گذاری را نیز برای افراد آسان تر می نماید، بسیار بیشتر دوست خواهند داشت.

– در حال حاضر چگونه از رسانه های اجتماعی استفاده می کنید؟

واکنش شما به اشتراک گذاری بدون دردسر در فیس بوک ممکن است “که چی بشه!” باشد! اگر بر روی wall شما ظاهر نشود چه تاثیری بر روی شما خواهد داشت؟ باید نگاهی به طریقه استفاده تان از فیس بوک بیاندازید.

– چه کسی مطالب شما را به اشتراک می گذارد؟

با بیش از ۷۵۰ میلیون کاربر که در طول روز لینک هایی را در فیس بوک ارسال و دریافت می کنند، مطمئناً هیچ ایده ای برای اشتراک گذاری مطالب تان نخواهید داشت. اما این امر یک شرط بندی بی خطر است، هیچ وقت به ۷۵۰ میلیون نخواهد رسید؛ زیرا از طریقی می توانید مخاطبین خود را مورد هدف قرار دهید.

در حال حاضر احتمالاً با توصیه برخی افراد در حال فروش کتاب های الکترونیک ۴۷ دلاری خود هستید! کلمات کلیدی مورد نظرتان را در عنوان ها و در متون محتوا قرار می دهید. در پایان محتوایی ایجاد می کنید که مانند دایره المعارف “خوانده” می شود و یا می توانید مانند یک ربات بی فکر فقط محتوا تولید کنید.

با چنین محتوا های مفید و جالبی خوانندگان شما مطالب را به اشتراک خواهند گذاشت – البته که اگر درگیر آن شوند و توجه آنها به موضوع جلب شود. مطمئناً مطالب شما در صورتی “اشتراک گذاری” و یا “like” می شود که کسی تصمیم آگاهانه بگیرد و دکمه را کلیک نماید.

 

 

– ترافیک سایت شما از کجا ناشی می شود؟

با تجزیه و تحلیل (web Analytics) می توانید دریابید که بازدیدکنندگان سایت شما از کجا هدایت می شوند. اگر دارای ترافیک فیس بوک هستید، هیچ نظری در مورد اینکه آنها چه کسانی هستند و یا چرا به سمت وبلاگ شما آمده اند نخواهید داشت. فقط می توانید ببینید که از طریق فیس بوک به وب سایت شما هدایت شده اند.

باید این احتمال را در نظر بگیرید که افراد به سمت وب سایت شما به این دلیل می آیند که شخصی به آنها گفته است که مطالب سایت شما جالب، مفید و سرگرم کننده می باشد. آنها از وب سایت شما بازدید می کنند زیرا دیگران توصیه کرده اند و نه به دلیل بهینه سازی وب سایت شما در موتور جستجو. ممکن است در ابتدا تعداد محدودی بازدیدکننده از این طریق برای شما داشته باشد اما خیلی زود این اعداد تغییر خواهد کرد.

– به منظور افزایش اتصال و ارتباطات چه کاری باید انجام دهید؟

همه ما بر این باوریم که بهترین راه برای توسعه اتصالات و ارتباطات در شبکه های اجتماعی استفاده از کلمات کلیدی هدفمند، در جستجو برای کاربران می باشد که علاقمند به خواندن مطالب شما هستند. هنگامی که به یک عدد معینی دست پیدا کنیم، مثلاً ۲۰۰۰ طرفدار در تویتر، پس از آن اجازه دهید خود به خود افراد گرایش خود را نشان دهند.

مانند یک گلوله برفی است که هر چه بر روی تپه به پایین می غلتد بزرگتر خواهد شد. اما مشکل اینجاست که فیس بوک و یا هر شبکه اجتماعی دیگری بیش از یک تپه هستند. با بیش از ۷۵۰ میلیون کاربر فقط در فیس بوک، مطمئناً فرصت های زیادی برای ایجاد ارتباط از دست خواهید داد.

افرادی را که از طرف فیس بوک می آیند به خاطر می آورید؟ به خاطر می آورید که چگونه آنها را نمی شناختید و چگونه آنها لینک شما را دریافت می کردند؟ هنگامی که اشتراک گذاری بدون هیچ دردسر و اصطحکاکی به میان آمد، هر کس که این ویژگی را enable کرده باشد و از وب سایت شما دیدن نماید، به صورت اتوماتیک لینک مطالب وب سایت شما بر روی wall او ارسال خواهد شد. هیچ کس دیگر لازم نیست دکمه ای را کلیک نماید.

این اتفاق به خودی خود خواهد افتاد و تمامی دوستان آن شخص می توانند آن مطالب را ببینند. همچنین بسیار مهم است که دریابید بازدیدکنندگان شما باید عضویت فیس بوک را برای انجام این اتفاق داشته باشند! افراد به وب سایت و یا وبلاگ شما از طریق لینک صفحهء فیس بوک دسترسی نخواهند یافت. هر چیزی که آنها به دنبالش هستند، مهم نیست که چگونه به آنجا رسیده است، مطمئناً مطالب بر روی wall او ارسال خواهد شد.

همه ما تحت این تصور اشتباه هستیم که به دلیل اینکه ما سایتی شبیه فیس بوک و یا تویتر داریم، پس همهء‌ اعضای آن جامعه وسیع به هم متصل هستند؛ اما هیچ چیز بیش تر از حقیقت موضوع نمی تواند پیش برود. ما در واقع در حال ساخت نرده ها و حصارهایی با کلمات کلیدی به جای سنگ و یا چوب هستیم.

ما بیشتر نگران بهینه سازی وب در موتور جستجو هستیم که در واقع علائم اصلی را از دست می دهیم – ۵ بیلیون نفر اینجا هستند که قادر به ایجاد ارتباط با ما بوده و البته اگر دلیلی برای اتصال به آنها برای ارائه داشته باشیم. به زودی اشخاصی که قصد صدمه زدن به دکمهء اشتراک گذاری شما را داشته اند، دیگر نمی توانند حتی به آن فکر کنند.

به زودی هنگامی که فردی از وب سایت شما دیدن می کند، مثلاً ۵۰۰ نفر از دوستان آن شخص فوراً متوجه می شوند که شما به چه وب سایتی رفته اید و چه چیزهایی را بررسی کرده اید و آنها نیز احتمالاً تمایلی به بررسی آن مطالب خواهند داشت. هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، دوستان آنها نیز اطلاع پیدا خواهند کرد. فکر می کنید اگر به جای ایجاد حصار کشی با کلمات کلیدی و محتوایی با بهینه سازی بالا در موتورهای جستجو در واقع با روی باز به استقبال افراد در وب سایت یا وبلاگتان بروید چه خواهد شد؟

اگر به جای بالا بردن ترافیک وب سایت تان در وب آنالتیک با آنها مانند افراد واقعی در جامعه صحبت و گفتگو کنید چه خواهد شد؟ عباراتی مانند “محتوای با کیفیت” یا “محتوا همه چیز است” content is king وجود دارد. بنابراین اغلب مدیران وب سایت آن را شنیده اند اما این موضوع در حال حاضر بیش از قبل پر اهمیت می باشد. در واقع باید در مورد این موضوع “محتوای جذاب” صحبت کنیم و احتمالاً آن را باید سرلوحه همه کارها قرار دهید.