از دیگر جنبه های امنیت شبکه بحث احراز هویت (Authentication) در شبکه است که می توان گفت از بحث های بسیار مهم در امنیت شبکه محسوب می شود.در این مقاله به طور کامل دربارهء ان موضوع صحبت می کنیم:

بُعد احراز هویت، در مورد تشخیص درست بودن هویت فردی است که می­خواهد از امکانات شبکه استفاده نماید.
احراز هویت این اطمینان را می ­دهد که موجودیتی که در ارتباط شبکه­ ای شرکت کرده است، مجاز می باشد. این موجودیت می­ تواند شخص، ابزار، سرویس و یا کاربرد نصب شده در شبکه باشد.

یکی بودن هویت کاربر با چیزی که ادعا می­کند, به معنی مجاز شناخته شدن آن کاربر است. تنها از این طریق است که کاربر میتواند سرویس­ها را از شبکه دریافت نماید.
در حمله ­هایی که در شبکه رخ می­دهد حمله­ کننده، با استفاده از مشخصه­ های عناصر مجاز همانند آدرس IP، آدرس MAC ، مشخصه­ های شناسه کاربری و کلمه عبور و غیره، خود را عنصر مجاز معرفی نموده و به شبکه وارد می­شود.

محافظت از این بخش­ها و جلوگیری از افشای این مشخصه­ ها باعث در امان ماندن شبکه از حمله­ های افراد غیرمجاز می­گردد.

بُعد کنترل دسترسی و احراز هویت با یکدیگر ارتباط نزدیک دارند و ما می­توانیم با دادن شناسه کاربری متفاوت به افراد و تعیین سطح دسترسی هر شناسه، باعث شویم تا افراد بتوانند به سرویس­های شبکه دسترسی یابند و امکاناتی همانند اصلاح و تغییر داده­ ها، حذف و یا تغییر مکان و مسیر ذخیره دادها را داشته باشند.

بالاترین سطح دسترسی، با دسترسی به شناسه­ ها و کلمه عبور admin به دست می­ آید و بالاترین امکان تغییر داده را داراست. در این مورد فرد غیر مجاز، با بالاترین سطح دسترسی به امکانات و دارایی­ های شبکه، آسیب رسانی را انجام می­دهد.

همان طور که می­دانید، محافظت از شناسه­ های عبور, از اولویت­های مهم امنیتی است و افشای هر شناسه باعث افشای اطلاعات با سطح دسترسی مربوطه برای عموم خواهد بود.

فرد غیر مجاز می­تواند با شناسه سرقت شده وارد شبکه گشته، اطلاعات لازم را کپی و یا اطلاعات انحرافی را وارد شبکه نموده و بدون جاگذاشتن اثری خارج شده و به اهداف خود برسد. اطلاعات تقلبیِ وارد شده به جای اطلاعات اصلی پردازش شده و بر اساس آنها تصمیم­ گیری انجام گردد.

راه دیگری که امنیت اطلاعات را بالا می برد، رمز نمودن آنهاست تا در صورتی که شناسه­ های عبور افشا شدند، اطلاعات رمز شده قابل سواستفاده نباشد. رمزنگاری داده­ ها با اهداف مختلف انجام می­گردد و در جلسه بعدی به آن می­پردازیم.