صرف‌نظر از اینکه معاملات امروزی از چه کانالی صورت می‌گیرد، اصل مهمی که بیشتر تکنولوژی‌های خرده‌فروشی نوظهور را هدایت می‌کند، تعامل شخصی‌شده با مشتری است.
دنیای تجارت دیجیتال همچنان با سرعتی چشمگیر رشد می‌کند و خرده‌فروشان سیستم‌های قدیمی را در ازای تکنولوژی‌های نوظهوری که حول یک اصل راهنمای مرکزی سازماندهی شده‌اند، کنار می‌گذارند. این اصل توسعه تجربه مشتری است.
اما وسعت این انقلاب چقدر است؟ موسسه مشاوره‌ای و پژوهشی داده‌های بین‌المللی (IDC)، پیش‌بینی کرده در کل صنعت خرده‌فروشی، درآمد اپلیکیشن‌های تجارت دیجیتال تا سال ۲۰۱۷ با نرخ رشد سالانه ۱۸/۸ درصد به ۴/۱ میلیارد دلار خواهد رسید.
به گفته کریستین داور، مدیر تحقیقات IDC، «بنگاه‌ها به دنبال جایگزین کردن اپلیکیشن‌های قدیمی و سنتی با انواع جدید‌تر و چالاک‌تر آن‌ها هستند تا بتوانند به سرعت وارد بازار شوند و در این راه از فروشگاه‌های پاپ-آپ (پنجره‌های ثانویه مرورگر وب که هنگامی که روی یک آگهی تبلیغاتی کلیک می‌کنید، آن آگهی در پنجره دیگری ظاهر می‌شود. این پنجره‌ها علاوه بر تبلیغات سایت‌های سرگرمی، لینک‌های مفید خبری را هم دربرمی‌گیرد) و راهکارهای چند کاناله‌ای که به مصرف‌کنندگان و خریداران تجربه‌ نامتناقضی می‌دهد استفاده کنند؛ صرف نظر از اینکه آن‌ها کجا در مورد کالا‌ها و خدمات تحقیق می‌کنند و کجا آن‌ها را می‌خرند: به صورت آنلاین، با موبایل، به صورت حضوری در فروشگاه، از طریق مراکز تلفنی و غیره.»
در حالی که این میزان درآمد به وضوح یک پیش‌بینی در کل صنعت خرده‌فروشی است، بیشتر این نوآوری توسط خرده‌فروشی‌های کوچک‌تری صورت می‌گیرد که بار تکنولوژی قدیمی‌تر را تحمل نمی‌کنند و تلاش می‌کنند ابزارهای آن را کنار بگذارند.

صرف‌نظر از اینکه معاملات امروزی از چه کانالی صورت می‌گیرد، اصل مهمی که بیشتر تکنولوژی‌های خرده‌فروشی نوظهور را هدایت می‌کند، تعامل شخصی‌شده با مشتری است.

با در نظر گرفتن این موارد، ۷ موضوعی را که تا آخر سال ۲۰۱۴ بیش از همه پوشش داده می‌شوند عنوان می‌کنیم:
۱) بازتعریف نقطه فروش (POS) توسط تبلت‌ها
در این زمینه، انتظار می‌رود رقابت بین وب سایت‌های ShopKeep POS و Revel افزایش یابد و فروشندگانی مانند NCR و Verifone پول و انرژی بسیار بیشتری را صرف حفظ سهم بازار خود در میان خرده‌فروشان، رستوران‌ها و دیگر خدمات دهندگان مواد غذایی کنند. اخیرا هم در مورد شرکت‌های نوپایی مانند Leaf می‌شنویم. چیزی که رویکرد Leaf را متفاوت می‌کند، تاکید آن بر تجزیه و تحلیل داده‌ها و اپلیکیشن‌های مرتبط با مدیریت کارمندان است.
۲) تسریع تجارت با موبایل
طبق گزارش آماری IBM، بعد از تعطیلات عید شکرگزاری در آمریکا که فروش‌های ویژه آخر سال به اوج خود می‌رسد، خرید از طریق موبایل به حدود ۳۲ درصد ترافیک تجارت الکترونیک افزایش یافت که افزایش ۴۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد. تراکنش از طریق موبایل به صورت سال به سال تقریبا ۵۶ درصد افزایش یافته است.
خریداران از ابزارهای موبایل خود در شرایط کاملا متفاوت و بر اساس نوع ابزارشان استفاده می‌کنند: مثلا گوشی‌های هوشمند بیشتر برای جست‌وجو در اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که تبلت‌ها بیشتر معاملات از طریق موبایل را به خود اختصاص می‌دهند. این دلیل دیگری است مبنی بر اینکه خرده‌فروشی‌های کوچک و رستوران‌ها باید حضور اینترنتی خود را برای کاربران موبایلی بهینه‌سازی کنند.
۳) اجتماعی‌ شدن خرید
طبق آمار IBM، در تعطیلات عید شکرگزاری رجوع به فیس‌بوک و پینترست نیز بسیار تاثیرگذار بوده است. خریدارانی که به فیس بوک مراجعه می‌کنند، نسبت به مراجعه‌کنندگان پینترست حدود ۹ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند. به هر حال، حقیقت این است که تحولات اجتماعی بسیار سودمند است. در کنار نفوذ فیس‌بوک و پینترست، عضویت در سایت Wanelo نیز متداول شده است (Wanelo یک جامعه خرید آنلاین است که فروشگاه‌ها، محصولات و خریداران را در یک پایگاه اجتماعی واحد گرد هم می‌آورد).
۴) معاملات نقدی تا کی؟
اگرچه ممکن است شرکت بازی‌های رایانه‌ای اسکوئر با تصمیم اخیر خود مبنی بر کنار گذاشتن قیمت‌گذاری مسطح کسب‌وکارهای کوچک را رنجانده باشد، اما بسیاری از شرکت‌های خدمات پرداخت موبایل، برای جلب توجه کسب‌وکارهای کوچک با هم در رقابت‌اند.
یکی از موضوعات متقاعدکننده در این رابطه سهولت تلفیق برخی از این خدمات با بخش‌های اداری یک شرکت کوچک است. به طور خاص، می‌توان مشارکت‌های شرکت اینتوییت را برای اپلیکیشن QuickBooks (نرم‌افزار حسابداری) مثال زد یا تلاش‌های مداوم کسب‌وکار پی‌پال (Paypal) را در راستای دسترس‌پذیر کردن خدمات پرداخت دیجیتال گسترده در فروشگاه‌های واقعی، نادیده نگیرید و نیز پتانسیل بیت‌کوین یا دیگر پول‌های دیجیتال را برای ایفای نقش‌های مهم دست کم نگیرید. به گفته لیزا فالزون، از موسسین و مدیر عامل شرکت Revel، «گزینه‌های پرداخت موبایل کیف‌ پول‌های مجازی افراد را به کیف‌ پول‌های واقعی آن‌ها پیوند می‌زند.»

کسب‌وکارهای کوچک، بزرگ فکر کردن و بهره بردن از داده‌های بزرگ، رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی شخصی را آغاز کرده‌اند تا بیش از پیش رقابتی باقی بمانند.

۵) داده‌های بزرگ برای خرده‌فروشان کوچک
یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های تغییر روش خرید از فروشگاه‌ها، توانایی مدیران برای جمع‌آوری دیدگاه‌های بیشتر در مورد روند فروش و عادات مشتری است. این اطلاعات به صاحبان کسب‌وکار‌ها کمک می‌کند در مورد جذب نیرو، گردش موجودی، خرید تجهیزات و غیره، بهتر تصمیم‌گیری کنند. مسیر بین نقطه فروش و سیستم‌های مدیریت رابطه مشتری همچنان نامشخص است و به خرده‌فروشان و رستوران‌ها ابزارهای بیشتری برای پرورش وفاداری مشتری ارائه می‌کند.
در واقع، بیش از ۴۲ درصد از ۶۴۰ کسب‌وکار کوچکی که به نظرسنجی اخیر وب سایت ShopKeep POS (سیستمی مبتنی بر رایانش ابری است که امکان افزایش فروش، ایمیل کردن رسید‌ها، پذیرش کارت‌های اعتباری و پرینت از راه دور را از طریق iPad فراهم می‌کند) پاسخ داده‌اند، در حال حاضر از داده‌های آنی برای تنظیم‌ تصمیم‌های کسب‌وکار (در برخی موارد زیر ۲۴ ساعت) استفاده می‌کنند. به گفته جیسون ریچلسون، موسس و مدیر عامل ShopKeep POS، «کسب‌وکارهای کوچک، بزرگ فکر کردن و بهره بردن از داده‌های بزرگ، رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی شخصی را آغاز کرده‌اند تا بیش از پیش رقابتی باقی بمانند.»
۶) «اینترنت چیز‌ها» در خرده‌فروشی
در مورد خرده‌فروشی‌هایی که از ویژگی‌های GPS در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند تا فروش ویژه‌ها یا تخفیف‌ها را بر اساس منطقه جغرافیایی به بازدیدکنندگان فروشگاه‌ها اعلام کنند (بر اساس اینکه آن‌ها مشتریان قدیمی یا جدید هستند)، زیاد شنیده‌اید. فالزون معتقد است اینترنت چیز‌ها باعث می‌شود دیگر ابزارهای شخصی داده‌ها را با راهکارهای POS تبادل کنند. یکی از مثال‌هایی که او ارائه می‌کند، پیوند احتمالی بین اپلیکیشن‌های POS و ردیاب‌های داده‌های شخصی مانند Fuelband، Fitbit و UP است. طبق پیش‌بینی فالزون، «این ابزار‌ها از طریق برقراری ارتباط با سیستم‌های POS برای دانلود کردن میزان کالری مصرفی شما، دستورهای غذایی مناسب را بر اساس اهداف جذب کالری روزانه شما ارائه می‌کند.» در واقع این ابزار‌ها مثل مربی ورزشی برنامه غذایی شما را چک می‌کنند.
۷) رواج دسترسی محلی
طبق بررسی‌های شرکت خصوصی خدماتی دیلویت، اگرچه از حدود ۵۱۰۸ فرد مسوول در سپتامبر ۲۰۱۳، تجارت آنلاین همچنان در حال رشد است، مصرف‌کنندگان به طور فزاینده‌ای به دنبال دسترسی محلی و خرده‌فروشی‌های محلی هستند. تقریبا دو سوم پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی از مفهوم «خرید محلی» استقبال کرده‌اند که دلیل آن عمدتا آسایش و ماهیت منحصر به فرد محصولاتی است که در فروشگاه‌های کوچک‌تر پیدا می‌شود. اما بر اساس داده‌های دیلویت، دلیل اصلی اینکه مصرف‌کنندگان دوباره به فروشگاهی (هر فروشگاهی اعم از آنلاین و واقعی) مراجعه می‌کنند، آگاهی است.
همه این گرایش‌ها چه عامل مشترکی دارند؟ فارغ از اینکه آیا یک خرده‌فروشی بر فروش آنلاین تاکید دارد یا ادامه فعالیت در دنیای واقعی است، کار اصلی تکنولوژی آن باید ارائه تجربه شخصی‌شده باشد.
آلیسون پائول، معاول دیلویت و رییس بخش خرده‌فروشی و توزیع می‌گوید «راهنمایانی که در فروشگاه‌های خرده‌فروشی کار می‌کنند، می‌توانند علاوه بر تسهیل انجام معامله، عامل وفاداری مشتری هم باشند. موفق‌ترین خرده‌فروشی‌ها تلاش می‌کنند به راهنمایان فروش خود اختیار کافی بدهند تا آن‌ها به افرادی مدافع برند تبدیل شوند که با دانش هستند