گوگل ۲۰ اپلیکیشن را به دلیل آلودگی به جاسوس‌افزار حذف کرد
گوگل اخیرا ۲۰ اپلیکیشن را به دلیل نقض حریم خصوصی کاربران از فروشگاه گوگل پلی استور حذف کرده است؛ این ۲۰ اپلیکیشن، تماس‌های کاربران را ضبط و از تصاویر، ویدیوها، ایمیل‌ها و اطلاعات مربوط به شبکه‌های اجتماعی، کپی‌برداری می‌کنند.
مقاله‌ی مرتبط:

    توضیح گوگل درباره بدافزاری که اندروید را به ابزار جاسوسی تبدیل کرد

این ۲۰ اپلیکیشن از جاسوس‌افزاری به نام «لیپیزان» (Lippizan) استفاده می‌کرد؛ کد منبع این جاسوس‌افزار به شرکت Equus Technologies مربوط می‌شود که یک ارتش سایبری را کنترل می‌کند. اوایل امسال هم گوگل جاسوس‌افزار دیگری را به نام Chrysaor شناسایی کرد. البته پیش از حذف جاسوس‌افزار لیپیزان، ۱۰۰ دستگاه اندرویدی توسط این ۲۰ اپلیکیشن آلوده شدند.

گوگل در مورد این موضوع می‌گوید:

    لیپیزان یک جاسوس‌افزار چندمرحله‌ای است که ایمیل‌ها، پیغام‌های شخصی، مکان، پیغام‌های صوتی و فایل‌های چندرسانه‌ای را رصد می‌کند.

گوگل پلی پروتکت

گوگل تمام برنامه‌ها و توسعه‌دهندگان مرتبط با جاسوس‌افزار لیپیزان را برای همیشه از اکوسیستم اندروید حذف کرد؛ به‌علاوه هشداری به تمام دستگاه‌های آلوده به این جاسوس‌افزار توسط سیستم امنیتی گوگل پلی پروتکت ارسال شد. گوگل در مورد این جاسوس‌افزار می‌گوید:

    ما قابلیت‌های گوگل پلی پروتکت را برای شناسایی این بدافزار تقویت کردیم؛ در آینده هم این کار را ادامه خواهیم داد تا بتوانیم تمام جاسوس‌افزارهای اندروید را شناسایی کنیم. جاسوس‌افزار لیپیزان توسط اپلیکیشن‌های جعلی مخصوص بکاپ‌گیری و پاک‌کننده‌ی فایل‌های اضافی، در دستگاه‌های اندروید نصب می‌شود؛ سپس دستگاه را به کمک حفره‌های امنیتی روت کرده و اطلاعات دستگاه را به سرورهای مشخص ارسال می‌کند.

جاسوس‌افزار لیپیزان می‌تواند به‌محض نصب شدن، عملیات زیر را انجام دهد:

    ضبط تماس‌ها
    ضبط VOIP
    استفاده از میکروفن دستگاه برای ضبط صدای محیط
    پیدا کردن مکان دستگاه
    تهیه‌ی اسکرین‌شات
    استفاده از دوربین دستگاه برای تهیه تصاویر از محیط اطراف
    ارسال اطلاعات و فایل‌های دستگاه
    ارسال اطلاعات شخصی شامل شماره‌های تلفن، فهرست تماس‌های پیشین و پیغام‌های کوتاه

اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی که توسط این جاسوس‌افزار آلوده شده‌اند به شرح زیر هستند:

    جی میل
    هنگ‌اوت
    کاکائو تاک
    لینکدین
    مسنجر
    اسکایپ
    اسنپ‌چت
    استاک‌ایمیل
    تلگرام
    تریما
    وایبر
    واتس‌اپ

گوگل همواره سعی دارد اینترنت را برای همگان امن‌تر کند؛ چه توسط سیستم‌عامل اندروید و چه بسته‌ی جی سویت که سرویس‌های گوگل را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد.

در نهایت، گوگل ماه گذشته قابلیت‌های امنیتی جدیدی ارائه کرده است که از کاربران در مقابل اپلیکیشن‌های تائیدنشده محافظت می‌کند. نظر شما در این مورد چیست؟