باسلام خدمت شما دوستان عزیز ، همانطو که میدانید کلیدواژه یا keyword به واژه ای گفته می شود که کاربر برای یافتن اطلاعات مد نظر در موتورهای جستجو وارد می کند. بیشتر کاربران عباراتی را برای یافتن نتیجه ی مد نظر وارد کنند که از ۲ تا ۵ کلمه تشکیل شده است. چنین عباراتی در اصطلاح عبارت های جستجو یا search phrase، keyword phrase، query phrase یا فقط کلیدواژه خوانده می شوند. کلیدواژه هایی خوب هستند که خاص و توصیفی باشند.

با درک مفاهیم زیر پیرامونkeyword  ها، قادر خواهید بود کلیدواژه های خود را در صفحه ی وب بهینه نمایید.

Keyword frequency (تعداد دفعات تکرار یا تعدد کلیدواژه)

این مفهوم بر اساس تعداد دفعاتی که کلیدواژه در عنوان (تگ title) وب سایت یا توصیف (description) آن ظاهر می شود، محاسبه می گردد. بایستی از افراط در تکرار کلیدواژه ها بپرهیزید، زیرا برخی از موتورهای جستجو این اتفاق (تکرار بی رویه ی واژگان کلیدی) را به عنوان یک نوع تخلف به نام keyword stuffing یا spamming تفسیر کرده و آن سایت را جریمه می کنند.

اما در کل می توانید تا جایی که تخلف محسوب نمی شود، واژگان کلیدی را در صفحه تکرار نمایید. تکرار کلید واژه ها در meta tag ها نیز از ۳ تا ۷ بار مجاز و منطقی تلقی می شود.

Keyword weight (وزن یا سنگینی کلیدواژه نسبت به کل کلمات صفحه)

Keyword weight در واقع به میزان و تعداد دفعات تکرار کلیدواژه در محتوای صفحه نسبت به تعداد کل کلماتی که در صفحه ظاهر می شوند، اشاره دارد. برخی از search engine ها هنگام جستجو کلمات کلیدی خاص از keyword weight برای تشخیص رتبه ی سایت بهره می گیرند (برای تشخیص رتبه ی سایت در کلمه ی کلیدی خاص، وزن کلمات کلیدی را مد نظر قرار می دهند).

یکی از تکنیک هایی که اغلب در بالا بردن keyword weight سایت کارگر واقع می شود، ساخت صفحاتی با حجم پایین است که معمولا از یک پاراگراف طولانی تشکیل شده و بیشتر بر روی کلمه کلیدی خاصی تاکیید می کند. با به حداقل رساندن تعداد کل کلمات در مقایسه با کلمات کلیدی، می توان وزن کلمات کلیدی مورد نظر را افزایش داد.

Keyword proximity (مجاورت کلمات کلیدی)

به قرارگیری کلیدواژه ها در صفحه ی وب در رابطه با یکدیگر یا در برخی موارد، در رابطه با دیگر کلمات که دارای معنی مشابه یا یکسان با کلیدواژه ی مورد پرس و جو هستند، اشاره دارد.

برای موتورهای جستجو که میزان انطباق کلیدواژه را با عبارت جستجو بر اساس مجاورت کلمات کلیدی (keyword proximity) می سنجد، عبارت به هم چسبیده ی وام مسکن نسبت به عبارت وام رهن مسکن قطعا از رتبه ی بالاتری برخودار است، چراکه فرض می گیرد کاربر تنها به دنبال عبارت وام مسکن می گردد.

به عبارت دیگر مجاورت کلیدواژه به میزان نزدیکی دو یا چند کلمه ی کلیدی در متن صفحه اشاره دارد.

Keyword prominence (برجستگی یا برتری کلیدواژه)

به موقعیت کلمه ی کلیدی نسبت به ابتدای سند HTML اشاره دارد. در واقع معیار سنجش میزان اول بود کلمه یا اینکه کلمه چقدر سریع در صفحه پیدا می شود می باشد. بنابراین قرار دادن کلیدواژه ها در اولین heading (تگ h) و در اولین پاراگراف (۲۰ کلمه ی اول) از صفحه، انتخاب بسیاری خوبی می باشد.

مکان قرارگیری کلیدواژه ها و تاثیر آن در میزان مرتبط بودن (Keyword Placement)

مکان قرارگیری کلیدواژه ها در صفحه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال، در بیشتر موتورهای جستجو، جایگذاری کلیدواژه ها در Title صفحه یا در تگ های Heading، میزان مرتبط بودن آن را بالا می برد. در برخی دیگر، قرار دادن آن ها در متن لینک ها، جایی که در صفحه ی مرورگر زیر آن خط کشیده می شود، سبب افزایش ویژگی مرتبط بودن آن کلیدواژه می شود.

بهترین مکان ها برای قرار گیری کلیدواژه عبارتند از:

·         بین تگ های باز و بسته ی عنوان (<title>).

·         داخل تگ <meta name=”description”>.

·         داخل تگ <meta name=”keyword”>.

·         داخل تگ های لینک <a href=”http://yourcompany.com”>keywordsa>.

·         داخل تگ <h1> یا دیگر تگ های heading.

·         داخل تگ بدنه ی محتوا (body).

·         داخل تگ های alt.

·         داخل تگ های comment یا توضیحات