کدام کارت گرافیک لپ تاپ برای شما مناسب است؟

کارت گرافیک وظیفه‌ی رندر تصاویر، ویدیو و پویانمایی ۲ بعدی و ۳ بعدی را بر عهده دارد و محاسبات ریاضی را با سرعت‌ بالا انجام می‌دهد تا پردازنده اصلی کارهای دیگر را انجام دهد. درحالی‌که پردازنده مرکزی دارای چند هسته پردازشی است؛ کارت گرافیک از هزاران هسته تشکیل‌ شده است که برای مالتی تسکینگ طراحی‌ شده‌اند.

 

gpu

 

در حالی که پردازنده اینتل Core i7 می‌تواند رندر بگیرد، اما این کار را با سرعت کمتری از کارت گرافیک انجام می‌دهد. در حقیقت، قدرت پردازشی کارت گرافیک به حدی بالا است که در برخی برنامه‌ها به کمک پردازنده مرکزی می‌آید و این کار باعث افزایش سرعت انجام کارها و بهبود عملکرد می‌شود. به همین دلیل است که حتی لپ‌تاپ‌هایی که برای مقاصد تحصیلی و تجاری تولید شده‌اند نیز از کارت گرافیک مجزا استفاده می‌کنند.

 

حال که با وظیفه کارت گرافیک آشنا شدید و به اهمیت آن پی بردید و نیاز آن را در لپ‌تاپ خود احساس کردید، از شما می‌پرسیم که کدام کارت گرافیک برای شما مناسب است؟ آیا شما به قدرت پردازش بی‌نظیر کارت گرافیک انویدیا Geforce GTX 1080 نیاز دارید؟ یا اینکه به کارت گرافیک مجتمع Intel HD نیاز دارید؟ این راهنما به شما در انتخاب کارت گرافیک کمک می‌کند.

کارت گرافیک مجتمع یا کارت گرافیک مجزا؟ تفاوت آن‌ها در چیست؟

 

در حالت کلی دو نوع کارت گرافیک وجود دارد:

 

    مجتمع

    مجزا

 

همان‌طور که از نام آن پیدا است، کارت گرافیک مجتمع در درون پردازنده مرکزی (به‌صورت یکپارچه) قرار دارد و حافظه آن با پردازنده به اشتراک گذاشته می‌شود. کارت گرافیک مجزا دارای حافظه مستقل اختصاصی خود است که حافظه ویدیویی یا VRAM نامیده می‌شود. VRAM را با رم موجود روی مادربرد اشتباه نگیرید.

 

اگر شما به بهترین عملکرد کارت گرافیک نیاز دارید، کارت گرافیک‌های مجزا همیشه بهتر از نوع مجتمع هستند. مقدار VRAM در بین کارت گرافیک‌های مجزا بین ۲ تا ۸ گیگابایت است. به دلیل اینکه کارت گرافیک‌های مجتمع به رم سیستم نیاز دارند، نباید از آن‌ها توقع زیادی در حد کارت‌های مجزای همسان خود داشته باشید. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که شما قصد انجام بازی‌های به روز با حداکثر تنظیمات را دارید.

 توضیح اسامی و شماره‌ها

 

Quadro ، GeForce ،Radeon ،HD Graphics ،Iris این اسامی در کارت گرافیک‌ها استفاده می‌شوند. نیازی نیست تمام این اسامی را بشناسید؛ اما آشنایی با این اسامی کار سختی نیست. برای مثال انویدیا کوادرو به کارت گرافیک‌های سری ایستگاه کاری اشاره دارد و سری جی فورس جی تی ایکس برای استفاده عمومی و بازی است و بیشتر طرفداران انویدیا از این سری استفاده می‌کنند.

 

کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی معمولا با ردئون استفاده می‌شوند و پیشوند آن‌ها عملکرد این کارت‌ها را نشان می‌دهد. به عنوان مثال R9 کارت گرافیک رده بالا محسوب می‌شود درحالی‌که R7 میان رده است، R5 و R3 نیز کارت‌های پایین رده محسوب می‌شوند. حرف «M» که قبل از دومین سری اعداد آورده می‌شود به معنای متحرک است و به کارت‌های مخصوص لپ‌تاپ و تبلت اشاره می‌کند. اگرچه سری ۴۰۰ که نسل حال حاضر کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی است حرف M حذف‌شده است و تمامی کارت‌ها به‌صورت RX نام‌گذاری می‌شوند.

 

شماره بعد از R دقیقا به نسل کارت اشاره می‌کند (هرچه شماره بالاتر باشد، کارت از نوع جدیدتر است). عدد بعدی مربوط به عملکرد است که هرچه بالاتر باشد، سطح عملکرد بالاتری را نشان می‌دهد. عدد آخر نیز نشان‌گر اصلاحاتی است که روی کارت گرافیک صورت پذیرفته است و اگر در انتها عبارت X را مشاهده کنید به این معنا است که کارت گرافیک از نمونه اصلی سریع‌تر است.

 

در نام کارت گرافیک‌های اینتل برخلاف پردازنده‌های آن از عبارت‌های خاص استفاده نمی‌شود. این موضوع به صورتی است که با توجه به تغییر نسل پردازنده‌های اینتل از ششم به هفتم (کبی لیک)، شماره مدل کارت گرافیک‌های مجتمع این سری هنوز هم با ۶۰۰ (مانند اینتل HD Graphics 620) به‌جای ۷۰۰ شروع می‌شوند. هرچه شماره بیشتر باشد قدرتمندتر است.