هنگامی که شما Web Server (IIS) role را روی ویندوز سرور ۲۰۰۸ R2 نصب می کنید، یک وبسایت پیشفرض بصورت خودکار روی HTTP پورت ۸۰ ساخته می شود. محل قرار گیری محتوای سایت بطور پیشفرض در پوشه ای در مسیرSystemDrive%\Inetpub\wwwroot % قرار دارد. محتویات آن فقط یک صفحه HTML ایستای ساده و یک فایل عکس است.

از آنجایی که هدف IIS نگهداری و خدمت رسانی به صفحات وب است، یک راه خوب برای تشخیص اینکه به درستی کار می کند یا خیر اینست که با استفاده از مرورگر خود سرور IIS ،بصورت local، به خود سرور IIS متصل شوید. همانطور که می دانید، وقتی سروری را به عنوان web server انتخاب کرده و سایت های خود را روی آن قرار می دهیم (Host) ، کامپیوترهای دیگر برای دسترسی به آن صفحات وب ، بایستی آدرس IP سرور IIS را شناسایی و به آن متصل شوند، ولی زمانی که شما بخواهید از روی همان web server به وبسایت پیشفرض خود دسترسی داشته باشید ، کافیست آدرس http://localhost و یا نام FQDN همان کامپیوتر سرور (بطورمثال http://server02.serversetup.ir ) را در مرورگر خود سرور وارد کنید. اگر IIS مشکلی نداشته باشد، مرورگر صفحه ای به شکل زیر را باز خواهد کرد ،که با کلیک به روی هر زبانی ،بطور خودکار، سایت http://www.iis.net را باز می کند (با فرض بر اینکه سرور شما به اینترنت متصل است).

این کار به شما اطمینان می دهد که IIS شما به درستی نصب شده است. برای حصول اطمینان از اینکه آیا کامپیوترهای دیگر نیز می توانند به سرور IIS متصل شوند یا خیر، بهتر است از روی یک کامپیوتر دیگر وبسایت پیشفرض را باز کنید. برای اینکار کافیست ، در مرورگر آن کامپیوتر آدرس FQDN سرور IIS را زده و به سرور متصل شوید. اگر وبسایت باز نشد، احتمال دارد که مشکل از DNS و یا تنظیمات فایروال باشد.